BIV en verkeersbelasting in 2021: andere berekening

BIV verkeersbelasting 2021 WLTP CO2

Vanaf 1 januari 2021 gaat Vlaanderen de belasting op inverkeerstelling (BIV) en verkeersbelasting op een andere manier berekenen. In 2021 wordt alleen nog de WLTP-norm gebruikt voor de berekening van de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Het belastingvoordeel voor auto’s op CNG en plug-inhybrides valt bovendien weg.

Wie vanaf 1 januari 2021 een nieuwe auto inschrijft, zal andere tarieven betalen voor zijn belasting op inverkeerstelling (BIV) en jaarlijkse verkeersbelasting. Het verschil zal vooral merkbaar zijn in de BIV: die zal in ruim 70 procent van de gevallen lager liggen dan voordien, in 30 procent van de gevallen hoger.

Dat komt omdat de Vlaamse overheid bij de berekening van de BIV en verkeersbelasting voortaan de WLTP-norm gebruikt om de CO2-uitstoot te berekenen. Dat meldt Vlaams minister van financiën Matthias Diependaele (N-VA): “De tarieven stijgen vooral bij de meest vervuilende wagens en de daling zit voornamelijk bij de stadswagens en de gezinswagens”, zegt hij aan VRT NWS.

Preciezere norm

De WLTP-norm wordt al enkele jaren gebruikt om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s te meten, omdat die een preciezer resultaat geeft dan de verouderde NEDC-norm. Toch hanteerde de overheid gedurende een overgangsperiode nog steeds omgerekende CO2-cijfers op basis van die NEDC-norm voor de berekening van de belastingen. Daaraan komt op 1 januari 2021 dus een einde.

De nieuwe rekenwijze geldt alleen voor nieuwe auto’s. Voor tweedehandsauto’s verandert er niets, net zomin als voor leasingwagens. Die worden immers op federaal niveau belast. Minister Diependaele kondigt tegelijk het einde aan van de belastingvrijstelling voor auto’s op CNG en voor plug-inhybrides. Alleen volledig elektrische auto’s en auto’s op waterstof kunnen vanaf 2021 dus nog van die vrijstelling profiteren.

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Schillemans Willy 20:10
afbeelding van Schillemans Willy

Cng geen biv korting , aardgas wel ? ?

omg 01:15
afbeelding van omg

zoek eens op wat cng is.

bart Pulinx 13:20
afbeelding van bart Pulinx

Ik lees overal de zelfde info echter of de formule ook wordt aangepast en wat de nieuwe formule zal zijn vind ik nergens ?

this 15:06
afbeelding van this

Dus het concept van 'fake' hybrides verdwijnt hiermee? Geen debiele belasting meer op hun ICE equivalent?

Johan Mertens 16:19
afbeelding van Johan Mertens

En wat verandert er voor reeds vóór 2021 ingeschreven wagens met aardgas inzake de jaarlijkse verkeersbelasting? Blijven zij ervan vrijgesteld of gaan ze belast worden? Indien belast, wat wordt dan de norm? (Mogelijk verdwijnen dan terug de wagens op aardgas van onze markt...) Mvg, Johan.

John 11:27
afbeelding van John

Die vrijstelling valt weg. Ga ervan uit dat je dezelfde prijs gaat betalen als de benzine-variant zonder CNG met eventueel een korting voor de mindere CO² uitstoot van de CNG versie.

Johan 13:38
afbeelding van Johan

Fiscale gunstregime

Het fiscale gunstregime voor plug-in hybrides en voor wagens op aardgas (cng) verdwijnt bij de hele operatie, behalve voor wie er al van geniet. Elektrische wagens behouden wel hun belastingvrijstelling. Voor tweedehandswagens verandert er niets. Wie destijds besloot om een bepaalde wagen te kopen, hield daarbij immers ook rekening met de restwaarde van dat voertuig op de tweedehandsmarkt, is de redenering.
Dus als ik dit lees blijft ook het gunstregime voor CNG of heb ik het dan helemaal mis.
Is ook zo door de minister vermeld geweest op tv.
Bron via HLN.

Edison 19:47
afbeelding van Edison

CNG is aardgas (compressed natural gas)

Verjans 18:00
afbeelding van Verjans

Er wordt alweer geen rekening gehouden met uitstoot van fijn stof wat veel gevaarlijker is dan CO2 uitstoot

tomtom 08:19
afbeelding van tomtom

Klein stof en nitroxiden zijn schadelijk voor de omgeving (en dus ook voor ons) terwijl CO2 'enkel' schadelijk is voor het klimaat.

Michel 04:14
afbeelding van Michel

WLTP-norm is altijd hoger dan NEDC-norm. Vraag me af hoe de BIV en verkeersbelasting dan in 70% van de gevallen zal dalen. Volgens mij worden we weer goed genaaid. En niet door Vivaldi maar weer door N-VA.

Michel 04:21
afbeelding van Michel

Wanneer gaan we dan een correcte simulatie kunnen doen van de nieuwe berekening? Als je nu een nieuwe auto besteld heb je die maar in januari. Je weet alleen niet hoeveel uw BIV en verkeersbelasting zal zijn om te beslissen welke auto je koopt.

Tonny Vanhaesebroeck 10:53
afbeelding van Tonny Vanhaesebroeck

Lees ik correct, leasewagens zijn federaal belast? En hebben we federaal andere normen die gehanteerd worden?

this 09:21
afbeelding van this

Leasewagens zijn in de meeste gevallen in Brussel ingeschreven, dus gelden de Brusselse regels (niet de federale regels). Terwijl dit artikel het over de Vlaamse regels heeft.

Greg 15:54
afbeelding van Greg

Wat met camionetten ingeschreven(voor2021)als lichte vracht en particulier gebruik ?
Nu betalen die rond de 140euro jaarlijkse verkeersbelasting ?
wat vanaf 2021 waarvan de uitstoot 190 g co2/km
veranderd dit of blijft dit nog hetzelfde ?

Marco77 22:45
afbeelding van Marco77

Dat vraag ik mij ook af...ik heb een ford ranger 2.0 euro 6.2 gekocht nog dit jaar de biv betaal ik niet maar wat volgend jaar met de jaarlijkse belasting? Gaat die veel hoger liggen dan een gewone diesel 2 liter bv ??

GUY DECOCK 05:28
afbeelding van GUY DECOCK

Ik heb een auto gekocht op CNG om groener te worden en nu gaan we terug gestraft worden omdat een milieuvriendelijke auto hebben.....maar één ding stamp me tegen de borst is die OLDTIMERS AUTO'S EN VRACHTWAGENS die nu overal rondrijden, ze vervuilen meer dan onze CNG.... Waar is de logika

Gev 22:42
afbeelding van Gev

Dat is gewoon om geld afpersen van mensen. Men stekt cng in zijn auto om minder vervullen maar moet extra belasting betalen.. fuck milieu, ik blijft meijn diesel rijden tot 2025..

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws