“Elektrische auto tegen 2024 even duur om te maken als klassieke auto”

Elektrische auto batterij prijs productie

De prijs van de batterijen wordt vaak aangehaald als een van de redenen waarom een elektrische auto zoveel duurder is dan een auto met klassieke verbrandingsmotor. Maar tegen 2024 zou dat prijsverschil weggewerkt moeten zijn, zegt investeringsbank UBS.

De Zwitserse investeringsbank UBS nam de zeven grootste producenten van batterijen voor elektrische auto’s onder de loep, en concludeerde dat de productieprijs van die batterijen de komende jaren zal afnemen. Tegen 2022 zou die prijs minder dan 100 dollar per kilowattuur bedragen, waardoor het prijsverschil in de productie vergeleken met klassieke auto’s met verbrandingsmotor teruggebracht zou worden tot 1.900 dollar. Tegen 2024 moet dat prijsverschil volledig verdwenen zijn, zo berekende UBS.

Elektrische auto batterij prijs productie

De meerprijs van een elektrische auto vergeleken met een klassieke auto wordt vaak aangehaald als een reden om niet over te stappen op elektrische auto’s, zowel door consumenten als door klassieke autoconstructeurs. Als die factor is weggewerkt, moet dat de switch naar elektrische auto’s in een stroomversnelling brengen. “Er blijven niet veel redenen meer over om nog een verbrandingsmotor te kopen na 2025”, zegt UBS-analyst Tim Busch aan de Britse krant The Guardian.

De investeringsbank ziet nog een bijkomend effect van de dalende productieprijs van batterijen voor elektrische auto’s. De businesscase voor hybrides zou daardoor grotendeels wegvallen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
mmm 19:41
afbeelding van mmm

Correctie: klassieke auto even duur als elektrische auto

KB 00:31
afbeelding van KB

Dat denk ik dus ook. Ik denk niet dat de prijs van een EV duizenden euro's omlaag gaat. Eerder dat de klassieke auto duizenden euro's duurder word. En uiteindelijk dwingen je ze toch als een verbrandingsmotor zwaar doorweegt in BIV en wegenbelasting. En eens de EV goed op dreef is zie ik thuis een speciale laadpaal staan die los staat van je normale elek. Factuur. Voordelen vallen dan ook al snel weg eens de normale mens een EV kan betalen. +/- achter 5 tot 10 jaar.

andre123 14:15
afbeelding van andre123

mss is duur ook relatief?
is het niet dat de consument altijd maar hogere eisen stelt?
luxe confort veiligheid en prestatie's voor dezelfde lage prijs ?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws