De Franse regering wil in 2021 een nieuwe taks invoeren die auto's van meer dan 1.800 kilogram zwaarder moet belasten. Het idee komt van een burgerconventie, en vermeerdert de catalogusprijs van een nieuwe auto met 10 euro per extra kilogram waarmee de auto de limiet overschrijdt.
Vanaf 2021 wil de Franse regering nieuwe auto’s die meer dan 1.800 kilogram wegen, zoals sommige SUV’s en zware berlines, zwaarder belasten. Concreet moet er aan de catalogusprijs van de nieuwe auto’s 10 euro worden toegevoegd per extra kilogram. Voor sommige modellen, zoals zware SUV’s, kan de meerprijs daardoor oplopen tot enkele duizenden euro’s.
Het idee werd in juni geopperd door het Convention citoyenne pour le climat, een burgerconventie met het klimaat als thema. In september kwam het opnieuw op de politieke agenda. De gewichtslimiet voor de taks werd in die tijd enkele keren verhoogd: van 1.400 kilogram in het voorstel van de conventie, over 1.700 kilogram tot de 1.800 kilogram die de Franse minister van Ecologische Transitie Barbara Pompili nu heeft aangekondigd.
Symbolische maatregel
Volledig elektrische auto’s en auto’s op waterstof zijn vrijgesteld van de taks, net als plug-inhybrides. Auto’s van meer dan 1.800 kilogram die plaats bieden aan zeven passagiers moeten een minder zware taks betalen. Volgens de Franse krant Le Monde gaat het vooral om een symbolische maatregel: amper 2 procent van de nieuwe auto’s in Frankrijk weegt meer dan 1.800 kilogram. Het gaat dan vooral om SUV’s, grote premiumberlines en enkele 4x4-offroadvoertuigen. Zo goed als alle auto’s van Franse makelij blijven buiten schot. De gemiddelde auto in Frankrijk weegt 1.240 kilogram.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 17 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 20 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden