Vraag: schakelt jouw volgende auto nog manueel?

Manueel of automaat Febiac

Uit cijfers van automobielfederatie Febiac blijkt dat steeds minder landgenoten kiezen voor een auto met manuele versnellingsbak. Dit jaar is voor het eerst nog maar de helft van de nieuwe auto’s voorzien van een manuele schakeldoos. Er zijn zelfs steeds meer constructeurs die ze niet langer aanbieden. Maar hoeveel waarde hecht jij nog aan het koppelingspedaal?

In 2020 blijkt 48 procent van de nieuw ingeschreven auto’s een manuele versnellingsbak te hebben. Voor het eerst in de geschiedenis ligt dat cijfer zo laag: in 2019 ging het nog om 54 procent van de nieuwe auto’s, terwijl tien jaar geleden 84,5 procent nog manueel schakelde.

Op tien jaar tijd is er natuurlijk heel wat veranderd: we zagen de opkomst van de versnellingsbak met dubbele koppeling, de klassieke automaat werd flink verbeterd waardoor die zuiniger en sneller werd - en da’s dan weer handig voor de strengere CO2-normen – en de mild-, full- en plug-inhybrides die er het laatste decennium zijn bijgekomen schakelen zo goed als allemaal automatisch.

Manueel of automaat Febiac

Steeds meer constructeurs beperken het aanbod van modellen met een manuele versnellingsbak, en Mercedes liet onlangs bijvoorbeeld weten dat het er over enkele jaren helemaal geen meer wil hebben. Bovendien is er in ons dagelijks fileverkeer ook niets handiger en comfortabeler dan een automaat, tenzij je de leg day voor je linkerbeen niet wil overslaan.

Anderzijds draagt een fijn schakelende pook voor veel mensen nog toe tot de rijbeleving, en moet je vandaag nog steeds manueel kunnen schakelen als je een ‘volwaardig’ rijbewijs wil. Daarom dus volgende vraag:

Schakelt jouw volgende auto nog manueel?

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 26 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (26)

Plaats een reactie
Markse 19:21
afbeelding van Markse

Sinds 2011 niet meer manueel. Veel ontspanner rijden in de files en in t stad.

John 22:28
afbeelding van John

Als ik mag kiezen, zal mijn volgende nog manueel zijn. Ik doe geen files want ik ga werken met de trein. 2 jaar geleden zocht ik een tweedehands en toen was het aanbod 2/3e manueel en 1/3e automaat. Mijn vrouw had net haar rijbewijs gehaald en na al dat bloed, zweet en tranen wou ik haar die vaardigheid niet laten verleren. Maar als ik realistisch ben, dan is de kans wel groot dat de volgende toch een automaat wordt (wel hybride of elektrisch)

kwiepneus 23:11
afbeelding van kwiepneus

Mijn volgende auto heb ik eigenlijk al sinds afgelopen zomer en jawel, 't is een dual clutch 7-traps automaat geworden. Ik heb 'm nu 3 maanden in bezit, en de manuele bakken die ik altijd voordien heb gehad, heb ik nog geen seconde gemist.

tomtom 08:35
afbeelding van tomtom

Puur op gevoel zou ik zeggen: manueel.

Waarom? Ik vertrouw die versnellingsbakken er niet op dat die kunnen voorspellen welke mijn bedoelingen zijn, zeker niet als die snel moeten gebeuren, bijvoorbeeld uit een file schieten omdat ik mij van gedacht verander en de omweg verkies waar ik tenminste gewoon kan doorrijden. Of wanneer ik mij tijdens drukte op een invoegstrook bevind en ik effe naar voren of achteren moet gaan om ertussen te kunnen, dat lijkt mij riskanter met een automaat die HOPELIJK doet wat jij op dat moment nodig hebt.

Los daarvan heb ik al eens meegereden in een Octavia met DSG en wow die schakelmomenten zijn onvoelbaar dankzij de dubbele koppeling, echte luxe.

Maar persoonlijk zou ik zeggen dat zeer vaak schakel, ook omlaag om te remmen op de motor of om te anticiperen op een sprintje om iemand voorbij te steken. Geen idee hoe moderne roerbakken dat eigenlijk doen. Kan iemand daar meer over vertellen?

this 09:38
afbeelding van this

Je automaat leert aan de hand van jouw rijgedrag wat je bedoelingen zijn.
Met het gaspedaal kan je redelijk goed aangeven aan de automaat wat je bedoelingen zijn.
En als je in die uitzonderlijke situatie zit dat de automaat iets totaal anders moet doen dan jij wilt, kan je ook nog altijd manueel schakelen daarmee.

Jos D. 12:32
afbeelding van Jos D.

De automaat schakelt ook terug als je vertraagt. En afhankelijk van hoe hard je remt, zal de automaat ook veel sneller terugschakelen.
En met flippertjes achter het stuur kun je nog altijd zelf bepalen om terug te schakelen als je op de motor wilt afremmen of iemand wilt inhalen. Dan schakel ik meestal 2 versnellingen terug (2 trekjes aan de flipper).
Dat ding kan dat allemaal :-)

FLP 09:41
afbeelding van FLP

Zolang het kan zal ik altijd op zoek gaan naar een manuele bak. Omdat ik het simpelweg veel leuker vind. Voor mij is rijden namelijk een hobby, en niet enkel een verplaatsing.
Het ontbreken van een manuele bak is trouwens ook dé hoofdreden waarom ik enkele jaren geleden geen Clio RS heb gekocht en naar iets anders ben gaan zoeken.

GLENN 12:03
afbeelding van GLENN

Terug manueel voor mezelf. Ik rijd zelden in de spits met de auto, dus het heeft weinig toegevoegde waarde voor mij.

Wij hebben nu een auto met 6 traps automaat (Mazda) en eentje met 7 traps dsg. Mijn voorkeur gaat uit naar de Mazda automaat, omdat die veel soepeler en zachter schakelt in dagdagelijks (file)verkeer. Wat uiteindelijk de hoofdreden is om voor een automaat te kiezen. Ondanks het feit dat journalisten die bak de grond inboren bij iedere test.

De DSG schakelt iets sneller een versnelling lager in d-mode en de sturing is “slimmer”, maar is irritant bij vertrek uit stilstand (de bekende vertraging voor de koppeling aangrijpt) en in fileverkeer waar de bak vaak tussen 2 versnellingen twijfelt en bijgevolg schokkerig wordt. Het ding werkt eigenlijk alleen deftig in een rustige, vlotte, constante verkeersstroom. Of als je als een halve zool alles uit de kast haalt.

In beide gevallen zet je de bak best in manuele stand als je snel wil invoegen of inhalen. En heel het adaptief verhaal is ook maar beperkt. Uiteindelijk doet het ding nog altijd zijn eigen goesting binnen bepaalde parameters die het van de ingenieur heeft meegekregen.

Michael 13:00
afbeelding van Michael

Rij met een mazda en er is niets zo plezant als manueel te schakelen , heerlijk is dat .
Das nog autorijden.

Jos D. 07:25
afbeelding van Jos D.

Dat is dan vooral aan Mazda te danken :-)

Techno Patat 14:32
afbeelding van Techno Patat

Hoogstwaarschijnlijk allemaal automaten hier. De vrouw schakelde graag zelfs, maar door de tweeling moet ze nu meer met de E rijden (die automatisch schakelt) en nu is ze daar toch serieus fan van!

Ik rij ook graag zelf, maar die paar keer dat een handbak ‘leuker’ is wegen niet op tegen al de andere keren dat een automatiek handiger en gemakkelijker is :). Zeker nu dat auto’s semi-automatisch beginnen te rijden en alle systemen dus op elkaar ingespeeld zijn... Ik hou dan wel dat oldtimerke van ‘87 voor het echte auto rijden...

suskewiet 19:00
afbeelding van suskewiet

doe maar lekker automaat voor iedereen, lekker duurder, sponsoren die autohandel !
Voor mij manueel, lekker goedkoop, roeren in die bak !

Philippe Vergauwen 21:33
afbeelding van Philippe Vergauwen

Mijn vrouw wilt nooit nog iets anders dan een automaat. Ik kan met mijn automaat ook met lepels schakelen maar nog nooit gedaan. Ik heb nochtans toch al enkele keren sportief gereden. Wij dus volop voorstander van de automaat

Sebastiaan 09:37
afbeelding van Sebastiaan

Mijn volgende zal nog manueel zijn! Ik kan het niet loslaten dat een computer beter kan inschatten welk vermogen ik voor de volgende bocht of inhaal maneuver ik nodig heb. Als je weet wat je koppel karakteristiek is kan je hier beter op antisiperen. We hebben ooit in pannen gestaan met een A3 Quatro S-tronic. Je moest het dashboard afbreken om hem in neutraal te krijgen.
Voor mij is het ook een veiligheidsitem. Hoe een fysieker contact je hebt met je voertuig hoe beter je in staat bent om de reactie van je auto en zijn omgeving in te schatten. Hoe minder snel je bij een saai moment naar je gsm grijpt.

Techno Patat 20:49
afbeelding van Techno Patat

Niet alleen de computer schat in wat er moet gebeuren hoor. Ook jijzelf leert spelen met je gaspedaal om zo de gewenste reactie te krijgen. Een beetje zoals je manueel moet weten in welke versnelling je wat moet doen kan je met je gaspedaal hetzelfde gedaan krijgen hoor. Het is nog steeds jijzelf die de controle hebt/houdt als je het wil. En als je het niet wil is het heerlijk relax :D!

Alexis Tichko 12:46
afbeelding van Alexis Tichko

Mijn privé wagen is nog van het manuele type. Hoewel de wens er initieel was om deze als automaat aan te kopen maar door "weerstand" van het thuisfront werd het toch manueel.
Voor mijn bedrijfswagen koos ik resoluut voor de automaat, zelf al moest ik hiervoor boven het budget gaan en uit eigen zak opleggen. Als kind groeide ik op in Dafjes. Ik kreeg dus met de paplepel de overtuiging dat een automaat de enige juiste optie is. Zelfs tijdens mijn "wilde" jaren had ik een hekel aan het "roeren in de pot". Ik was dus een atypische jonge kerel. Helaas moet het gezegd worden dat een goede automaat vinden erg lastig is. Vandaag de dag is het gelukkig al wat beter maar in het verleden koos een fabrikant maar al te vaak voor de goedkoopste oplossing, zijnde een "off the shell" bak zonder rekening te houden met de eigenschappen van de motor, diens vermogen, draaimoment, loop cultuur, het gewicht van de wagen. Dat is nu net wat een wagen met automaat geslaagd maakt of een absolute ramp. Zo reed ik vaak met "rampen" zoals mijn Mazda 323 1.3 automaat of mijn Subaru Justy 1.0 ECVT. Gelukkig had ik soms ook goede ervaringen zoals met een Micra 1.0 NCVT of met mijn Smartje van de eerste generatie in 55 pk uitvoering. Er werd veel slecht geschreven over die robot bak maar het werkte echt wel goed in combinatie met het pittig turbo motortje op voorwaarde dat je nooit voor de volautomatisch modus koos in de stad.
Kortom, geef hier die automaat!

Greuntesop 22:01
afbeelding van Greuntesop

Automaat for sure. Ben 12 jaar geleden overgeschakeld, een Audi A3 DSG6, een bmw 3 en nu een Mercedes E. Geen een was irritant, maar de sturing in de BMW was het beste, ik kan me zelfs niet herinneren of er peddels aan het stuur stonden.

Die peddels zijn ook maar een gimmick geworden.. in de A3 had je nog een referentiepunt omdat er maar 6 versnellingen waren, dus als je bv op de autostrade reed en wou 'klaarzetten' om in te halen wist je of je dan 1 of 2 keer omlaag moest. Nu met 9 versnellingen trek je je kapot aan '-' om dan nog te merken als je gas geeft dat je vast staat in 6 of 7. Dat kan ie veel beter zelf doen :-)

De enige keren dat ik moet ingrijpen is als je op zeer steile smalle bergwegen zit waar in normale modus ie soms te snel omhoog wilt, dus dan moet je wel naar een sport stand of manuele stand overschakelen. Maar ook daar merk je meteen hoe ie meteen begint mee te helpen met motorrem enz.

Elke keer als ik terug in een manuele stap ben ik verrast hoe gemakkelijk dat dat nog gaat, voel me 10 minuten 'alpha' omdat ik één ben met de machine, 10 minuten later is het nieuwe er al vanaf, nog wat later merk ik op dat dat ding veel meer verbruikt dan mijne automaat en dan is de beslissing gemaakt: nooit meer manueel. :-)

Wie kan er trouwens iets tegen hebben op zo een cool hendeltje aan het stuur om vooruit of achteruit te gaan... ;-)

Techno Patat 04:06
afbeelding van Techno Patat

Mede E-klasse rijder hier! Als je op de snelweg je wilt klaarzetten om in te halen is het snelst om ofwel heel kort op het gaspedaal te stampen tot de kickdown en echt direct terug je voet omhoog. Dan keert hij van mij terug naar z’n 5 dacht ik zonder dat hij begint te trekken...

Als je het op een luiere manier wil doen kan je best blijven trekken aan de ‘down’ hendel. Dan schakelt hij ook naar de laagste versnelling mogelijk (soms van z’n 9e naar 3e als ik rond de 80 rij :p!). 6 trekjes aan de flipper geven doe ik enkel als ik rustig uitbol en meer op de motor wil remmen :p...

Ik heb overigens de ‘individual’ setting bij de rijmodi’s geprogrammeerd dat alles op Comfort staat behalve de drivetrain, die staat in Sport. 90% van de tijd rijd ik daarin, dan is hij toch net een tikkeltje allerter. Wat overigens beter past bij mijn rijstijl :p

Greuntesop 08:30
afbeelding van Greuntesop

Die individuele setting heb ik nog nooit gebruikt :). Een alerte rijstijl past niet echt bij de auto vind ik.

Zeg je nu dat als je de peddel inhoudt dat hij automatisch naar de laagste versnelling gaat, of blijf je gewoon herhaaldelijk doen tot hij niets meer wilt doen?

Badeceu 00:50
afbeelding van Badeceu

MANU(JUW)EEL...

RoCo 14:42
afbeelding van RoCo

Nu de automaten deftig zijn, op zen Amerikaans
- Auto voor dagelijks gebruik: automaat
- Auto voor het plezierritjes (oldtimer/sport): manueel

Een extra argument ten voordele van automaat, bij mijn huidige wagen: CruiseControl met volgfunctie tot 0km/u, ipv min 30km/u bij handgeschakeld.

Als ik in mijn omgeving kijk, dan ken ik meer mensen die te lui zijn om manueel terug te schakelen bij versnelling, dan mensen die effectief eerst terugschakelen.
Dat werd dan ook vaak gecompenseerd met iets zwaardere motor (turbodiesel), om voldoende trekkracht te hebben in de lage toeren...

BACO 09:52
afbeelding van BACO

Voor mij maakt het niet uit, ik rij altijd graag met dé wagen, met of zonder vitessen, maar:
- slechte en/of agressieve chauffeurs gaan een wagen met vitessen meer molesteren, slijtage koppeling, enzomeer
- tegenwoordig zijn wagens zonder vitessen zuiniger dan met
- het clipper systeem op een WZV is een leuk attribuut voor de nostalgici en geven je die extra boost (lager schakelen) indien nodig
- in stad, in files, kortom in ons overvolle landje is een WZV relaxer rijden
- ik betwijfel of er anno 2020 nog slechte automaten gefabriceerd worden, is een door-geevolueerde techniek
- bij wagens met batterij (full of gedeeltelijk), heb je sowieso geen keus, altijd zonder.
- Mercedes, meende ik te lezen, voorspelde het stopzetten van wagens met. Keuze vermindering is een logistieke meerwaarde.
Ik rijd 50000km per jaar, en ik houd wel van dat spelen met vitessen, bv lager schakelen voor de bocht, afremmen op de motor, om in de bocht lichtjes te acceleren, tof en voor mij een automatisme. Kan je dus ook, ongeveer, met clippers aan het stuur. Leer ik dat lager schakelen en met motor afremmen aan mijn zoon dan is hij gebuisd op rijexamen wegens ... verkeerde remtechniek.

Jos D. 20:37
afbeelding van Jos D.

Dat laatste is totaal onjuist tenzij je een ouderwetse examinator hebt gehad of dat je zoon andere fouten gemaakt heeft.
En daar ben ik rechtstreekse getuige van geweest vermits ik de begeleider was :-).
Er werd tijdens dat rijexamen wel juist gelet op zulke zaken (op tijd ontkoppelen, terugschakelen, afremmen op de motor). Positieve punten die de examinator aanhaalde tijdens zijn feedback over de rit. Resultaat : geslaagd (van de eerste keer).

Maar ja, er zijn ook andere factoren die maken of iemand slaagt of niet. Het ene rijexamencentrum is het andere niet, cijfers halen, humeur van de examinator etc :-)

BACO 13:21
afbeelding van BACO

U was de examinator? De wereld is klein. Uw reactie is correct en genoteerd. De geexamineerde gaf zelf toe dat het beter kon, de zenuwen ....

Jos D. 16:50
afbeelding van Jos D.

Neen, ik was de begeleider van de leerling-bestuurder.
De examinator zat achteraan in de wagen.

Mathieu 13:11
afbeelding van Mathieu

Geen idee wat mijn volgende wagen zal zijn. Mijn huidige is een manueel en slechts 1,5j oud. Ben van plan om deze nog een tijdje te houden, omdat ik geen 20 000km doe op een jaar, en ik het veel plezanter vind dan een automaat. Mijn vrouw heeft de Ford Focus automaat wegens een slechte knie en deed tot vóór Covid 150km per dag. Die automaat in combinatie met dieselmotor vind ik maar niks, en ik ben nochtans een Ford fan. Schakelt véél te vroeg op, gaat veel te laag in toeren en met de clippers duurt het een eeuwigheid voor hij op- of omlaag schakelt. Wel zalig om mee op reis te gaan. Ik weet dat de duurdere merken waarschijnlijk wel beter automaten hebben, en ik vermoed tegen dat ik de mijne ga vervangen, er gewoon geen manuele meer beschikbaar zullen zijn. Mijn auto van 1,5j oud kan je nu al niet meer volledig manueel verkrijgen. Ondertussen is het ook met 48volt erbij.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws