Officieel: Fiat Tipo krijgt nieuwe snoet en crossover (2020)

Fiat Tipo Cross 2020

Fiat heeft zijn Tipo naar de schoonheidsspecialist gestuurd. De C-segmenter houdt er niet alleen nieuwe looks aan over, maar ook een nieuwe versie: de Tipo Cross, een crossoverversie op basis van de vijfdeurs.

Met een debuut in 2016 is de Italiaan na vier jaar toe aan een update. De vierdeurs, vijfdeurs en Station Wagon passeren alle drie bij de schoonheidsspecialist, en krijgen er een front met nieuw radiatorrooster en groter Fiat-logo, nieuwe led-koplampen en gewijzigde bumper. Er zijn nieuwe velgdesigns in 16 en 17 duim, en twee nieuwe koetswerkkleuren.

Fiat Tipo Cross 2020

Binnenin krijgt de Tipo nieuwe ontwerpen voor de zetels, en een digitaal instrumentenpaneel. Het infotainmentscherm wordt op zijn beurt opgewaardeerd naar UConnect 5, met touchscreen van 10,25 duim. Ook het stuur en het paneel van de klimaatregeling kregen een nieuw ontwerp.

En dan is er de Tipo Cross, Fiats manier om in te spelen op de crossovertrend en navolging te geven aan de populaire Panda Cross. De Tipo Cross is gebaseerd op de vijfdeurs-Tipo, maar dankzij een aangepaste ophanging die gebaseerd is op die van de 500X, is deze Cross zo’n 4 centimeter hoger. Aangepast bumperwerk rondom zorgt voor de stoerdere looks.

Fiat Tipo Cross 2020

Onder de motorkap voorziet Fiat voorlopig drie motoren: een benzine en twee diesels. De benzine is de 1.0 GSE T3, een kleine driecilinder van 100 pk en 190 Nm. Aan dieselkant noteren we een 1.6 Multijet van 95 pk en een versie van 130 pk.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
FLP 09:48
afbeelding van FLP

Ik vind het steeds verbazend dat je ze toch dikwijls ziet rondrijden. Het moet zowat de saaiste auto van het moment zijn. Is ie zo goedkoop dan? Ik zou geen andere reden weten om een Tipo te kiezen.

Quin 20:40
afbeelding van Quin

Zeer goedkoop, dus ik denk dat dat wel voornaamste reden is. Al moet ik zeggen dat ik de voorkant zeker nog aantrekkelijk vind.

Jos D. 08:43
afbeelding van Jos D.

De meeste mensen willen gewoon een wagen om zich van A naar B te verplaatsen. Dat hebben de marketingboys nooit begrepen en het is pas beginnen door te dringen sinds het totaal onverwachte succes van Dacia. En het was niet eens de bedoeling Dacia op de West-Europese markt te brengen.
In dat opzicht mag het je dus niet verbazen dat je de Tipo dikwijls ziet rondrijden. Veel auto voor weinig geld en slecht ziet hij er ook niet uit maar smaken verschillen.

Yvo 08:57
afbeelding van Yvo

De prijs is zeker aantrekkelijk, plus de prijzen van het onderhoud zijn de helft van een concurrerend merk. Ik heb mijn T-Jet nu 2 jaar en het enige wat me tegenvalt is het wat hoge verbruik van 1.4i turbo benzine. Zeker op korte afstanden draai je tussen 9 tot 10 liter bij een rustige rijstijl. Op lange afstand draait hij rond de 8 liter. De motor draait echter heel soepel en heeft veel koppel. Prijs kwaliteit en uitrusting zijn op dit model zeker ok en esthetisch mag hij er ook zijn vind ik, zeker met mijn 18 inch velgen. Ook het infotainment werkt goed en de wagen is zeer ruim. Bij de concurrentie zit je in een veel duurdere vijver te vissen. Ik heb wel een reuzekorting gekregen in december twee jaar geleden op de stock modellen van 2018. Ik zou de Tipo een 8 op 10 geven.

rene de bie 12:27
afbeelding van rene de bie

Dan vrees ik toch dat er iets mis is, de mijne ondanks korte afstanden ( 1.4 tjet) nooit boven de 7.5 liter geweest ,autostrade 6,7 liter maar tank wel 98 octaan. Heb al veel auto's gehad en vind er qua rijden niks mis mee. Enkel de hoge BIV was een tegenvaller.

andre123 08:57
afbeelding van andre123

het enige wat mij zou doen twijfelen is de nog steeds'terecht of onterecht' kwalijke reputatie van fiat.

rik clarysse 09:41
afbeelding van rik clarysse

Ik ben overgestapt van een fiat croma diesel naar een tipo 1400s.ik doe maar15.000km/jaar
meer.Wat verbruik betreft,heb ik ook 8l/100.mijn vrouw ietsjes minder..al hij zo goed is als mijn croma is dat ok.Mijn croma had 238.000km zonder ooit een panne of onkosten,die niet gepaard gingen met normale onderhoudskosten.WEGGEDAAN OMDAT een cardan versleten was en ik wilde vernieuwen.mijn multipla was 4 jaar met 178.000km,maar ze hebben hem stukgereden.had vroeger seat toledo(3 stuks gehad) was ook content.

Dirk Van Aerschot 18:45
afbeelding van Dirk Van Aerschot

Ik rijd met een Mazda CX30 184 PK AWD. Is stukken duurder (bijna een Mercedes C180 Break) eigenlijk geld niet waard maar ja de garage is vlakbij en de wagen ziet er beter uit dan een Tipo of een Duster.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws