Officieel: Audi SQ2 rijdt in minder dan 5 tellen naar 100 km/u (2020)

Audi SQ2 2020

Na de facelift van de Q2 vervolledigt het merk met de vier ringen het Q2-gamma met een sportieve telg, die als vanouds naar de naam SQ2 luistert.

Onder de motorkap zit de tweeliter TFSI-turbomotor op benzine die 300 pk levert. Deze snelle versie van de Q2 werd al na twee jaar vervangen. Je herkent de nieuweling aan het gewijzigde Singleframe-radiatorrooster, de aangepaste bumper en koplampen met led-matrixtechnologie en de obligate vier uitlaten achteraan.

Audi SQ2 2020

Ten opzichte van de gewone Q2 werd het onderstel 20 mm verlaagd en Audi voorziet ook een progressief werkende stuurinrichting die de besturing directer maakt, naarmate de stuurhoek vergroot. Dat klinkt mogelijk vrij theoretisch, maar in de praktijk zal deze S-versie sneller reageren op de stuurinput en wendbaarder zijn op een bergkronkel, maar ook bij een parkeermanoeuvre.

De 300 turbo-pk’s en de 400 Nm aan trekkracht (tussen 2.000 en 5.300 tpm) volstaan om de compacte SUV in 4,9 seconden van 0 tot 100 km/u te laten spurten. De topsnelheid wordt elektronisch begrensd bij 250 km/u. Het vermogen wordt over de vier wielen verdeeld.

Audi SQ2 2020

Deze Quattro-aandrijving werkt in de meeste gevallen als een voorwielaandrijver en stuurt reactief (in functie van de rijomstandigheden) meer of minder aandrijfkoppel naar de achteras. Dit type vierwielaandrijving is compacter en werkt zuiniger dan de klassieke (permanente) Quattro-aandrijving die voor de grotere Audi’s (vanaf de A4) wordt gereserveerd. Je kan de nieuwe SQ2 vanaf december bestellen voor 45.900 euro, de eerste exemplaren zullen begin 2021 worden geleverd.

Auteur: Auteur: Autofans
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Waxweazel 17:46
afbeelding van Waxweazel

46 000 € voor een B-segmenter ??
Totaal gek zulke prijzen.

John 23:29
afbeelding van John

Is die qua grootte niet te vergelijken met bvb een Golf, dus eigenlijk het c-segment? Maakt eigenlijk niet zoveel uit, het blijft geschift veel geld :-)

this 17:32
afbeelding van this

Qua grootte zit deze tussen de A1 en A3 in. Dus ik zou het ook wel eerder bij het B segment steken ipv C segment.

John 15:27
afbeelding van John

Is een punt ter discussie, waar stopt B en begint C.
De Q2 is 20 cm langer dan de A1, 10 cm korter dan de A3

Edison 21:52
afbeelding van Edison

Het verschil van grootte met een A3 is heel miniem hoor.
Op zich valt die 46k nog wel mee. Maar met wat opties zal de finale prijs al snel richting 60k gaan vrees ik...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws