Vlaanderen wil 30.000 extra laadpunten tegen 2025

Laadpunten Vlaanderen 2025

Vlaanderen wil het aantal laadpunten voor elektrische auto’s en plug-inhybrides de komende vijf jaar gevoelig uitbreiden. Tegen 2025 moeten er 30.000 laadpunten bijkomen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) maakt daar 30 miljoen euro voor vrij.

Minister Peeters wil de laadinfrastructuur in Vlaanderen versneld uitrollen. Langs grote verkeersassen moet er om de 25 kilometer snellaadinfrastructuur komen, net als op enkele strategische locaties in de buurt van de grotere steden. Het aantal laadpunten per locatie zal de komende jaren ook opgetrokken worden. Toch moet wie kan zoveel mogelijk thuis en op het werk opladen, zegt de minister.

Op dit moment zijn er in Vlaanderen 3.920 publieke laadpunten en 96 publieke snellaadpunten. Tegen 2025 moeten er 30.000 charge point equivalents (CPE) bij komen, laadpalen met een vermogen van minstens 3 tot 7 kW. Laadpalen met een vermogen van 11 tot 22 kW tellen als twee CPE’s. Hoe hoger het vermogen, hoe hoger het aantal CPE’s dat voor een laadpunt geteld wordt. In totaal wordt er voor de hele operatie 30 miljoen euro vrijgemaakt.

"Absoluut streefdoel"

“Publieke laadpunten zijn noodzakelijk om het laden dicht bij huis toe te laten voor iedereen die geen eigen parkeer- en of laadvoorzieningen heeft. Daarnaast zijn deze laadpunten ook noodzakelijk als basisinfrastructuur om elektrisch rijden zichtbaar te maken aan het grote publiek en tussentijds laden mogelijk te maken”, zegt minister Peeters. “De omschakeling naar zero-emissievoertuigen is een absoluut streefdoel als we de klimaatdoelstellingen willen halen."

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 21 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
Leo 11:35
afbeelding van Leo

En vanwaar moet de benodigde elektriciteit gaan komen om die allemaal op te laden, nu de kerncentrales gaan sluiten ???

Edison 14:08
afbeelding van Edison

Dat is een terechte vraag Leo.
In realiteit worden dat dus allemaal voertuigen die grotendeels op CNG rijden.
Belgisch wanbestuur wordt naar een nieuw niveau getild.

tomtom 07:56
afbeelding van tomtom

Als ALLE privévervoer elektrisch zou zijn, zou de jaarlijkse vraag naar elektrische energie maar 20-25% toenemen. Dat valt dus heus wel mee.

Adriaan 12:25
afbeelding van Adriaan

Dat lijkt me heel straf hoor... Gemiddeld verbruikt een gezin in België 3500kWh, per jaar rijd een auto in België 14770km(cijfer uit 2017). En een middenklasse elektrische auto zit aan een gemiddeld verbruik van 17kWh per 100.
Gewoon dag verbruik gezin: 3500/365= 9.58kWh. Elektrisch verbruikt dat er dan bij komt per auto: (14770km/365)*17kWh per 100km=6.7kWh.
Dus zonder auto is dat 9.58kWh, met 1 auto 16.45kWh. Dit zijn echt geen moeilijke berekeningen, ik vraag me echt af waar jij die 20-25% vandaan haalt. En nogmaals, dit is al 71% meer verbruik met 1 auto, veel gezinnen hebben thuis twee autos...

Mathieu 13:02
afbeelding van Mathieu

En in 2025 liggen de kerncentrales eruit. Dat wordt onbetaalbaar als we moeten gaan invoeren! Terug naar paard en kar? ;-)

Adriaan 16:20
afbeelding van Adriaan

Snel paardenkarfans.be registreren!
Komt er dan nog eens bij dat als iedereen tussen 17:30 en 18:30 thuis komt, en tegelijk zijne auto in het stopcontact steekt, we met een piek in verbruik gaan zitten die echt wel problematisch gaat zijn...
Maar laten we nog wat meer onafhankelijke studies van het CREG over blackout en de financiele gevolgen daarvan stop zetten!

tomtom 11:01
afbeelding van tomtom

Straf of niet, de cijfers zijn die gepubliceerd door de overheid. Enerzijds totale hoeveelheid opgewekte elektrische energie voor een heel jaar. Anderzijds de totale hoeveelheid kilometers gereden door privévervoer. Gebruik daarbij een gemiddeld verbruik van 18kWh/100km en zo kom je er wel.

Adriaan 12:49
afbeelding van Adriaan

Al mijn cijfers die ik gebruikt heb in mijn berekening kan je zelf terug vinden, op de door u aangehaalde overheidswebsites, als je echt zou aandringen wil ik zelf gerust aan bronvermelding doen... Ik vrees dat wat jij aanhaalt wat uit de lucht gegrepen is.
20-25% is totaal onrealistisch als je naar het gemiddeld verbruik van een Belg kijkt. 50€ per maand meerverbruik aan electriciteit is zo gehaald zene, tenzij uw elektrisch verbruik al zo hoog is door bv jaar rond zwembadverwarming en thuis elektrisch verwarmen, dan kan uw 20-25% nog kloppen ;-)

tomtom 13:43
afbeelding van tomtom

Ik heb het over enkel privaat gereden kilometers (inclusief woonwerkverkeer) maar niet over enkel privaat elektriciteitsverbruik dus met alle industrieel verbruik meegerekend, groot verschil.

Dit om effe een correct beeld te scheppen voor mensen die beweren dat de nodige capaciteit zal verdubbelen of nog erger, het effect is echt minder groot dan wat de meeste mensen verwachten. En wat ook ontnuchterend is, is het aandeel in elektrisch energieverbruik door de industrie.

Mijn cijfers zijn ook te vinden op de website van de overheid, trouwens.

Adriaan 20:50
afbeelding van Adriaan

Ik heb altijd begrepen dat het grote probleem bij de capaciteit van elektriciteit bij de particuliere markt zat, giga verbruikers kunnen een contract aangaan bij Elia, zodat Elia de stroomtoevoer kan onderbreken als zij dreigen het net te veel te verstoren, de lokale transformator kast in uw straat, en de tussenschakel stations zijn de pijnpunten, nu al, zonder dat iedereen met elektrische auto's rond bolt kunnen die al verzadigd geraken op zonnige dagen als er te veel zonnepanelen in de straat ligt. En net daar gaan we gigantisch een gigantische belasting op leggen...
Het is met een reden hoor dat ze de digitale teller door ons strot rammen en subsidies geven op thuis batterijen.

John 18:01
afbeelding van John

Dat is 1000€ per laadpunt/CPE. De bedrijven krijgen dus een dikke premie, als je weet dat bvb een Tesla wallbox 530€ kost (22kW). Ok, laadpalen langs de straat moeten iets robuuster zijn, maar dan nog.

Techno Patat 18:15
afbeelding van Techno Patat

Ik vermoed dat je de aanpassings werken aan de electriciteits infrastructuur dan wel niet meetelt? Om de nodige stroom bij zo een snelladers te krijgen heb je wel dure aanpassingen nodig ook die Fluvius u met veel plezier aanrekent :D!

this 12:15
afbeelding van this

530 euro inclusief installatie? Dat wil ik ook wel. Aansluitingskosten voor 3fasig kost al meer dan dat.

Adriaan 15:50
afbeelding van Adriaan

De tesla wallbox kan ook met 230v enkel fase aangesloten worden ;)

this 07:34
afbeelding van this

Inderdaad, maar als je 22kW wilt hebben zal je met enkel fase niet toekomen.

Adriaan 10:16
afbeelding van Adriaan

96 ampere zekering steken, wat ijzerdraad rond de hoofdzekering draaien en moet wel lukken zene ;-)

Mathieu 13:01
afbeelding van Mathieu

We gaan er nu 30000 plaatsen, zo kunnen we binnen x-aantal jaar, als alle grondstoffen voor de batterijen op zijn, weer jobs creëren om de laadpalen te verwijderen. Want, er zullen op korte tijd, om ALLE huidige hybrides (die ook veel meer uitstoten dan op papier), benzines en diesels te vervangen, nog veeeeeeeel meer batterijen nodig zijn. En eenmaal we allemaal elektrisch rijden, dan gaan we nieuwe gascentrales plaatsen, want we hebben geen kernenergie meer. Wat een plan! ik steun het alvast.

andre123 07:51
afbeelding van andre123

hahahahahahahahaha,wat een hoop zever weer.
de petrolheads zijn weer in goede doen,
alles evolueert mannekes,ALLES
over 10 jaar lachen ze met hun eigen onnozeliteiten.

Mathieu 14:30
afbeelding van Mathieu

Hoop gezever? En waar zijn uw cijfers zoals sommigen hier wel kunnen voorleggen? Iedereen weet dat alternatieve brandstoffen zullen verdwijnen of zeer duur gaan worden, maar zeggen dat elektriciteit zomaar de oplossing zal zijn, moeten we toch ook niet doen? U breekt iemand af als deze persoon de o-zo-groene (wat niet zo groen is) oplossing in vraag stelt. Kom eens met wat betere commentaar a.u.b.

andre123 16:44
afbeelding van andre123

ik breek just niets of niemand af,en ik heb ook nooit beweerd dat electrisch de enige oplossing is,maar die anti zever hangt me wel de strot uit.
telkens weer wanneer er over ev iets gesproken worden komen de achterlijke klein kinderen mt hun ouderwetse zever af...
zoals al meerdere keren aangegeven alles evolueert,de tijd dat er alleen op diesel gereden werdt heb ik ook nooit meegemaakt,net zoals ik nooit heb meegemaakt dat iedere woning op aardgas werd verwarmd.
met cijfers tenslotte kan men alles bewijzen,of ontkennen afhankelijk van wie de studie betaald.
meegaan met u tijd noemen ze dat,alleen de fervente petolheads vinden dat niet nodig en kraken alle alternatieven af.

4g63' 18:42
afbeelding van 4g63'

Nu nog eentje die beweerd dat EV's evenveel uitstoten dan hetzelfde wagenpark met verbrandingsmotor, dan ben ik de volgende die kan zeggen dat ook dit al efkes achterhaald is. ;)
Maar t gaat ook hier wennen worden ooit, 20j tamme 4g63 inruilen voor een EV. Lang geen voorstander geweest vanwege kost batterij eenmaal op leeftijd, ook dat s intussen achterhaald, sindsdien overtuigd.
Gekwetter over laadpalen is kwestie van tijd, supermarkten, bedrijvenparkings en jawel: tankstations. Vraag naar EV meer en meer omhoog, prijzen naar beneden.
Bottom line kunnen ze zakken volgens mij dus komt allemaal wel.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws