Verkeersagressie toegenomen in 2020

Uit een enquête van Vias Institute blijkt dat 4 op de 10 Belgen het gevoel heeft dat er meer agressie is in het verkeer.

Eind 2020 nam Vias Institute een enquête af in ons land om te weten te komen hoe de Belg het verkeer heeft beleefd sinds de start van de coronacrisis. De meest opvallende vaststelling van het onderzoek is dat zo’n 40 procent van de Belgen vindt dat er meer agressie is in het verkeer. In Vlaanderen leeft dat gevoel bij 36 procent van de respondenten, in Brussel bij 35 procent en in Wallonië bij wel 42 procent. Er wordt vooral geklaagd over bestuurders die te hard zouden rijden. Vias vermoedt dat dit te maken heeft met de minder drukke wegen, waardoor sommigen zich vrijer voelen om het gaspedaal dieper in te drukken. Dat heeft zich helaas ook weerspiegeld in de statistieken, zo beweert het instituut, want er zouden nu veel meer ernstige ongevallen gebeuren dan in de voorbije jaren.

Meer ruimte voor zwakke weggebruikers

65 procent van de respondenten op de enquête zou daarnaast voorstander zijn van meer ruimte voor fietsers en voetgangers op het Belgische wegennet. Vooral mensen jonger dan 34 zouden enthousiast zijn: 72 procent is voorstander. Dat komt waarschijnlijk omdat veel mensen door de lockdowns meer zijn gaan wandelen en fietsen. 15 procent van de Vlamingen gaf trouwens aan door de coronacrisis meer alternatieven voor de auto te zijn gaan gebruiken en meer dan de helft van de ondervraagde Belgen is blij dat hij of zij minder met de wagen heeft moeten rijden.

Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
FLP 14:09
afbeelding van FLP

Ik erger mij vooral aan mensen die niet kunnen rijden, maar toch miraculeus aan een rijbewijs zijn geraakt. Rijvaardigheid en bekwaamheid zijn heel ver te zoeken soms.
Mijn levenslange stem aan de politicus die periodieke verplichte hernieuwing van het praktisch rijbewijs kan realiseren! Bvb om de 4 of 5 jaar.
Ik zou er niks mee inzitten om om de zoveel jaar een test af te leggen, als dat betekent dat er minder zondagsrijders op de baan zijn.

Adriaan 11:34
afbeelding van Adriaan

Veel liever een rijbewijs met punten dan uw voorstel hoor...

FLP 09:15
afbeelding van FLP

Daarmee haal je de mensen zonder verkeersinzicht en rijvaardigheid niet uit het verkeer. Heeft iemand ooit al geweten van boetes voor onhandige chauffeurs? Of boetes voor rare gevaarlijke manoevres? Dan moet er al een vaststelling zijn gebeurd, en dan nog komt er niets van..
Een rijbewijs met punten focust in de essentie ook maar op 2 punten. Blijkbaar zijn enkel snelheid en alcohol het gevaar in het verkeer. Nooit begrepen waarom er steeds bijna enkel en alleen daarop gefocust wordt. Of je uberhaupt kán rijden is niet echt van belang, lijkt het.

Adriaan 11:29
afbeelding van Adriaan

Maar die mensen waar jij het over hebt hebben in eerste plaats wel hun rijbewijs behaald, wat gaat een praktisch examen om de 4 a 5 jaar daar aan veranderen, die gaan daar even goed door geraken, wat je met zo een maatregel bereikt is dat je zoals zo dikwijls mensen gaat straffen die feitelijk niet eens de doelgroep was van de regel die bedacht was.

Nidas Leo 12:46
afbeelding van Nidas Leo

Ik heb mijn bedenkingen bij chauffeurs die andere chauffeurs ”zondagrijders” noemen.
;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws