
Een jaar geleden pakte Citroën uit met de Ami One Concept, een elektrische brommobiel en de Franse interpretatie van micromobiliteit. Nu bevestigt het merk dat de Ami effectief in productie gaat.
Frankrijk is natuurlijk de uitvinders van de brommobiel, dus hoeft het eigenlijk niet te verrassen dat uitgerekend dat land met een elektrische interpretatie ervan op de proppen komt. Citroëns productieversie van de Ami One is – hoe kan het ook anders? - een compacte tweezitter geworden. 2,41 meter lang en 1,39 meter breed om precies te zijn.

De Ami heeft een elektromotor van 8 pk, die zijn energie haalt uit een batterij van 5,5 kWh. Het moet deze Citroën 70 kilometer ver brengen. Opladen aan een klassiek stopcontact duurt volgens de Fransen “even lang als een smartphone opladen”, oftewel drie uur. De topsnelheid is begrensd op 45 km/u.

Dat zorgt ervoor dat je voor deze Citroën Ami in principe geen rijbewijs nodig hebt. Citroën mikt dus op jongeren en senioren, en voorziet verschillende manieren om ze ermee te laten rijden. Via een huurformule, via autodeelsystemen, of via de klassieke aankoop. Reken dan op zowat 7.000 euro.
Recente reacties
Vraag: Moet Volvo een elektrische stationwagen op de markt brengen?
Een goede Cx is belangrijk om het verbruik te drukken, ook elektrisch. Dus die station zal er wel...
Door JL 14 uur geleden
Officieel: Hyundai Bayon is Kona mét koffer (2021)
De Crossland van Hyundai, dus. Ter vervanging van de ix20. (broertje Kia Venga)
Door JL 14 uur geleden
Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
G'oh ja, in '94 was ik 10 :-D toen kocht ik voornamelijk snoepjes van 1 en 2 BEF om er zoveel...
Door John 15 uur geleden
Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
Een golf 3 gti uit 1994 had een nieuwprijs van 22770€ rekening houdend met de inflatie is dat...
Door Adriaan 23 uur geleden