Ford tikt leveranciers op vingers voor perslekken

Het lekken van nieuwe modellen op internet bestaat al langer dan onze site zelf. Ford heeft er stilaan genoeg van en stuurt de leveranciers een vriendelijke herinnering over de geheimhoudingsplicht.

Spyshots en gelekte afbeeldingen, het zijn twee zaken die onder andere onze site mee groot gemaakt hebben. Met af en toe boze telefoontjes van constructeurs tot gevolg, waarna we wel of niet de beelden terug offline haalden. Maar wat op het internet komt geraakt er moeilijk weer af, en dus willen autoconstructeurs vooral dat hun beelden goed bewaard blijven tot aan de voorstelling.

Journalisten hou je in toom door ze een briefje te laten ondertekenen met de belofte dat ze zich aan embargo's zullen houden. Leveranciers normaal gezien ook, al blijkt het dat wis en wel af en toe een medewerker van die onderdelenleveranciers zich niet kan inhouden om een plaatje te schieten van een preproductiemodel. Ford is dat stilaan grondig beu en stuurde een memo naar de partners om die aan hun plichten te herinneren. De afgelopen maanden lekten beelden van de Bronco, de F-150 Raptor en de Fusion Active.

veelvuldige beeldenstrooml

Aanleiding voor de memo is de lekkage van afbeeldingen van de Ford Maverick, een kleine pick-up die onder de Ranger in het gamma komt te staan. Het beeld van een laadklep werd online gezet en kort daarvoor was er ook al een digitaal beeld gelekt. Ford benadrukt in de memo dat het online plaatsen van beelden voordat het de bedoeling is een erg negatieve impact heeft voor het merk. Verder vermeldde de memo ook dat het voor de leveranciers verboden is om beelden van producten online te gooien, zowel van afgewerkte als gecamoufleerde producten.

Of de memo veel zoden aan de dijk zal brengen kunnen we nu nog niet vertellen. We verwachten dat de leveranciers van Ford wel wat minder nonchalant zullen zijn, al zullen de lekken en spyshots altijd wel deel zijn van de berichtgeving rond nieuwe auto's.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Adriaan 11:05
afbeelding van Adriaan

Dit begrijp ik niet... Ik heb 2 jaar voor TME gewerkt in zaventem (Toyota Motor Europe, het hoofdkantoor van toyota in de EU) en daar had ik de toestemming om mijn mobiel telefoon bij mij te hebben, hiervoor moest ik een contract ondertekenen, software installeren die de camera van mijn telefoon desactiveerde, en als ik op gevoelige plekken kwam moest ik die zelf achterlaten in een locker. Hier werd heel actief op gecontrolleerd en je kon er zeker van zijn dat je minstens 2 a 3 keer per week door een metaal dedector mocht lopen om te kijken of je een telefoon bij had. Zelf in de "veilige" zones moest ik geregeld tonen dat de camera op mijn telefoon niet werkte. Je zou de uitgang letterlijk niet halen als je een camera boven haalt in de ruimtes waar technisch tekenaars werkte. En dan lees je dit, hoe laks is het beleid daar dan wel niet? Arbeiders in een productie hal met een telefoon in zijn handen? Dat zie je toch van mijlen ver dat dit niet klopt...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws