Officieel: nieuwe Volkswagen Golf GTD krijgt 200 pk (2020)

Volkswagen Golf 8 GTD 2020

Volkswagen voegt in sneltreinvaart versies toe aan het reeds aanzienlijke gamma van de jongste Golf 8. Vandaag is het de beurt aan de sportieve GTD-dieselversie, die voor de gelegenheid het tweeliter TDI-dieselblok – goed voor 200 pk – tussen de veerpoten krijgt.

De GTD-versie loopt als een rode draad door de Golf-geschiedenis, want zelfs van de eerste generatie Golf kwam er een GTD. Die werd aangedreven door de turboversie van het amechtige 1.6 dieselblokje en leverde toch wel 70 pk. Het strafste wapenfeit in de dieselsaga van de Golf zagen we precies twintig jaar geleden, toen VW (eenmalig) de GTI-badge op de Golf 4 diesel kleefde. Die versie stond overigens maar drie jaar in de catalogi, want de 150 pk sterke pompverstuiver-dieselmotor (1.9) lustte graag een slokje olie…

Volkswagen Golf 8 GTD 2020

De nieuwe GTD die straks in de toonzaal staat, levert een forse 200 pk en is 400 Nm sterk. Dat vermogen gaat via een gerobotiseerde DSG-bak naar de vooras en de Golf heeft iets meer dan 7 tellen nodig om 100 km/u te halen. De topsnelheid bedraagt 245 km/u en VW belooft een verbruik (NEDC) van 4,4 l/100 km zodat hij de naam ‘langeafstandsatleet’ verdient.

Volkswagen Golf 8 GTD 2020

Je herkent deze potige Golf aan de smalle ledkoplapen en de lichtstrip die doorloopt in het radiatorrooster. Ook op deze versie wordt het VW-logo verlicht. De GTD heeft recht op verbrede zwarte zijschorten, een discrete dakspoiler en een diffuser achteraan. Het interieur wordt afgewerkt met de digitale cockpit, sfeerverlichting in 30 kleuren en de bekleding van de stoelen in de (obligate) geruite stof.

Auteur: Auteur: Autofans
Reacties: 6 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Dries 21:10
afbeelding van Dries

Prachtige wagen , gaat zeker 5 a 6 ton draaien. Niks elektrische wagen ! Wat kost deze top golf ?

tomtom 16:27
afbeelding van tomtom

Wat zegt ge nu, ton? Een ton is honderdduizend gulden, niet honderdduizend iets, gekke Hollander.

Wat is er trouwens mis met een elektrische wagen? Een sportieve dieselstoof, dát is pas bizar. Neem gewoon benzine als je dan toch zo'n rijliefhebber bent.

Adam 23:00
afbeelding van Adam

Met 5 a 6 ton draaien bedoelt Dries het aantal kilometers. Domme Belg

Adriaan 14:02
afbeelding van Adriaan
C. 11:51
afbeelding van C.

Ik heb meer respect voor die eerste echte 1.6 GTD met 80 pk (en geen 70 pk zoals in het artikel). Dat waren best goede cijfers uit die tijd, die auto woog ook amper 900 kg en had een topsnelheid van 170 km/u. Dat was nooit gezien voor die tijd.

C. 11:56
afbeelding van C.

Verschoning: er was effectief een Golf GTD met 70 pk, die van de eerste generatie!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws