Vraag: Wat is er mis met LPG?

lpg-vraag

Het kost de helft van de prijs om te tanken, het is groener uit de uitlaat en je blijft over evenveel pk's beschikken. Waarom rijden jullie nog niet op LPG?

Nee, we zijn niet betaald door de Belgische federatie van LPG-eigenaars om dit te schrijven (als die jongens überhaupt al bestaan). Wel zitten we al een tijdlang met de vraag waarom niet iedereen met LPG rondtoert. Een vraag waar we zelf geen antwoord op hebben en eigenlijk ook wat schuldig aan zijn, want in onze gehele redactie is er niemand die gas tankt in zijn dagelijkse kar.

Er moet dus iets zijn dat de meerderheid van de bevolking weg houdt van LPG, maar wat juist? Misschien hebben jullie wel een antwoord op die vraag.
Wat is er mis met LPG?

Laatst gepubliceerd

Reacties (131)

Plaats een reactie
d 23:51
afbeelding van d

jij kent er niks van !!
1) garantie vervalt niet. (europese wetgeving)
2) geenverlies van kofferruimte. (tank in plaats van reservewiel)
3) zo goed als 95% van de benzinestations heeft lpg in Europa.
4) inruilwaarde daalt niet want in het voormalige oostblok is men gek van auto's op lpg. (polen - letland - estland - litouwen en oekraine.
een hedendaagse motor met een goede lpg-installatie draait zijn hand niet om voor 400000 Km.

Steph 00:13
afbeelding van Steph

Tja,
commentaar op uw opmerkingen:
1) weet ik niet.
2) tank ipv reservewiel is maar een kleintje, kom je niet ver mee. (en waar laat je je reservewiel?) Als je er standaard geen hebt, is de ruimte nog kleiner voor de tank...
3) In Spanje is het zoeken naar LPG zoals naar een naald in een hooiberg! Je kan bijna zeggen dat je daar NIET kan tanken!

wijnen guido 18:36
afbeelding van  wijnen guido

hoeveel km rijdt u per jaar in spanje??wanneer uw lpg op is gaat het automatisch naar benzine

Jozef 20:50
afbeelding van Jozef

1) garantie kan niet vervallen enkel als ze kunnen bewijzen dat het deffect door de LPG komt, dus enkel bij motorproblemen.
2) tank in reservewiel 45 tot 50Liter doe ik 400km mee,
3) https://www.mylpg.eu/stations/spain/list/

Willem . 10:31
afbeelding van Willem .

Geen verlies kofferruimte neen niet akkoord sommige merken hebben een kuip waar het reservewiel zit zodus wiel eruit en thuis laten een nadeel bij lekke band , en opletten Franse wagens bijna allen het reservewiel onder de koffer in een ophangnet waar gaat ge uw tank dan plaatsen ? op uw dak .

Dannyke78 19:12
afbeelding van Dannyke78

Dacht dat bij dacia duster de tank onder de wagen werd gestoken waar normaal her reserve wiel zit. Had er van de week toevallig een foto van gezien

Van Aeken Jos 14:44
afbeelding van Van Aeken Jos

op de plaats van het reserve wiel

Elie 22:38
afbeelding van Elie

Inderdaad heb er 1gehad met de tank op het dak,een ranso

patje claeys 15:25
afbeelding van patje claeys

VWkever

Alex Toye 20:09
afbeelding van Alex Toye

Kort:
1) garantie vervalt niet. (europese wetgeving)
Juist. Maar je hebt verdomd moeilijke garagisten.
2) geenverlies van kofferruimte. (tank in plaats van reservewiel)
Meestal juist.
3) zo goed als 95% van de benzinestations heeft lpg in Europa.
Niet waar!!!!! Zeker in België niet. Website mylpg.eu en app mylpg helpen wel.
4) inruilwaarde daalt niet want in het voormalige oostblok is men gek van auto's op lpg. Niet juist; waarde daalt wel of je moet veel chance hebben.
Een hedendaagse motor met een goede lpg-installatie draait zijn hand niet om voor 400000 Km. Motor met harde kleppen en klepzittingen nodig of aparte smeerinstallatie (± € 450,00).

Morbid 15:51
afbeelding van Morbid

Nee, nee en nee.
Je zou je eens kunnen verdiepen in de materie voor je domme opmerkingen maakt.
En helaas voor jou niet een maar eig allemaal.
Mja, past in het beeld van de simpele mens op internet tegenwoordig.

Sven 11:46
afbeelding van Sven

Ik heb destijds (een jaar of 10 geleden ondertussen al) op LPG gereden, omdat ik in oorsprong een tweedehands benzinewagen kocht en naderhand toch meer km ging doen. Ik was daar toen tevreden van, al werd het benzinesysteem lui omdat ik dat circuit minder gebruikte dan goed (en voorgeschreven) was (lees: benzinetankmeter die danste, injectoren die dichtslibten, vuil in de benzinefilter en een benzinepomp die de geest gaf). Nu ik 10.000 km per jaar met de eigen wagen rijd, haal ik de extra kost van de plaatsing van een tank er niet uit in minder dan vijf jaar.

Willem . 10:49
afbeelding van Willem .

Sven meer dan 10 jaar heb ik gereden met LPG eerst twee jaar met een Renault 1200 cc echt een fiasco na ernstig ongeval schroothoop en dan inbouwen in een Chrysler 2000 cc dan kon ik sneller rijden , met een 1200 cc of 1500 cc ( niks ) en starten bij druilerig weer accu leeg moest starten op benzine en af en toe overschakelen op benzine anders zat de acceleratiepomp in vergasser vast kurkdroog en als men te weinig kilometers doet zinloos tegenwoordig kost inbouwen € 2000 + een bijkomende taks in drie tappen ook meer verbruik en verboden te parkeren in ondergrondse garages , men staat niet meer te springen om LPG te rijden en bij weinig kilometers oude Diesels zal ook bizar worden die smerige sterk vervuilende giftige karren mogen weldra niet meer rijden in de steden .

Van Aeken Jos 16:23
afbeelding van Van Aeken Jos

De ondergrondse parking moeten hun ventilatie systeem aanpassen naar de nieuwe wetgeving en dan mag men wel in die parking met LPG.

Maarten Deckers 20:30
afbeelding van Maarten Deckers

Nu 4 jaar en 95000 km verder met een Dacia Sanders 1.1 rijdt 1 op 13 met LPG en 1 op 14 met benzine. Met klepsmeersysteem was dat € 1.800. 55 litertank op plek reservewiel. Nog geen lekke band gehad maar wanneer heb je dat nu? Kan 570 km op LPG rijden. Stukken goedkoper dan op benzine. Tip, rijdt af en toe benzinetank leeg. Op zomerbenzine start de auto ook slecht in winter. Volgende krijgt weer een LPG LPG installatie!

Dimitri 12:00
afbeelding van Dimitri

Op de foto gaat het om een CNG installatie, geen LPG.
Toch wel een belangrijk verschil, boys!

Yvesw 12:08
afbeelding van Yvesw

Toch nog een stukje 1 april? :-)

Adriaan 12:37
afbeelding van Adriaan

Mij heeft de ombouw kost altijd wat tegen gehouden. Mijn vrouw heeft nu een ford focus met een 1.6 benzine, en heb het al overwogen, maar om 2000euro in een auto te gaan steken dat zelf maar 1100 euro waard is, daarvoor zal ze al heel veel km's moeten rijden om het eruit te halen. En dan heb ik ook nog schrik dat diene auto het mechanisch niet zo goed gaat aankunnen, om dan nog extra kosten te hebben...

Ricardo 13:30
afbeelding van Ricardo

Ik wil gerust groener rijden, maar dan mag er geen grootte meerprijs aan vasthangen. De extra prijs, meestal rond de € 2000, is niet min. Plus dan nog eens de extra wegentaks die men moet ophoesten tov een gewone benzinewagen. En om maar niet te spreken van het plaatsverlies in de koffer. Of je moet al een Dodge RAM kopen waar je kofferruimte op overschot hebt.

Mp 15:42
afbeelding van Mp

Ik heb een paar auto's en 2staan op LPG
Vw polo 6n 1.4 was mijn eerste wagen en na 3000km met mijn eerste geld er een LPG installatie ingestoken want dat ding zoop toch wel redelijk vond ik (±10l lpg en 0.7l benzine)
ik heb er al 50k met gereden en ik wil niet weten wat mij dat kost aan benzine.
Lpg is trouwens 1/3 van de prijs van benzine.

Op 17 000km heb ik de installatie(€1750) uitgespaard door goedkoop te tanken.

Ssangyong musso 3.2 ook op lpg 15a19L benzine is wel vrij veel :p en wordt enkel gebruikt om trailer te trekken.

Wat houdt mennsen tegen?
-Bang van gas
-Installatieprijs te duur
-Veel mensen spreken er slecht over (ze spreken dan over 20j geleden)
-Plaatsverlies
-Je kan niet overal tanken.
-Velen denken dat er een meerverbruik is...

Mister772 15:58
afbeelding van Mister772

Je wordt nog steeds geweigerd in tal van parkeergarages, en om redenen van belastingsvermindering wegens minder CO2 uitstoot moet je het niet doen, want je krijgt het niet in je papieren bij inbouw achteraf.

Rebel 16:10
afbeelding van Rebel

Niet alle autoproducenten bieden dit als optie aan bij de aankoop van een nieuwe wagen.

chuwie 12:32
afbeelding van chuwie

Dodge ram 5.7 op lpg gaf te veel problemen, consant panne.
Hetzelfde geld voor se 3.6 trans sport chevy om de 5000km moest er iets aan d kleppen vervangen worden.
Niet dat lpg slecht was, want de 2.7 sebring cabrio van moeder gaf geen enkel probleem.. dus slechte instalateurs? Ik zal het nooit weten..

Stephaan Vos 22:22
afbeelding van Stephaan Vos

Uiteraard dient er rekening gehouden te worden dat sommige motoren kopklepsmering hoeven. Ik rij sedert mijn 25 ste ( ben nu 65 jaar ) met LPG, diverse Renaults gehad ( R30, 2 x R25, 2 x Safrane , Citroen CX , Xm , diverse Peugeots , Mazda , Fiat Croma, diverse wagens tot bijna 500.000 km mee gedaan. Mijn heel leven veel km gereden aan spotprijzen , terwijl anderen uit wantrouwen hun lieve centen aan benzine opsmodderen. Gelukkig is LPG nooit echt doorgebroken, want anders was rot Vadertje staat als eerste erbij geweest om de prijs van LPG de hoogte in te trekken. Intussen is CNG op komst , maar hoor er weinig postieve berichten over. Ik heb het vermoeden dat smerig vadertje staat LPG aan het afbouwen is en CNG wil opdringen , maar dan aan prijzen voor CNG waarbij je meer dan 1 € de kg gaat betalen. Kassa kassa is de hoofdreden , milieu laat hun uiteindelijk koud , als het maar opbrengt.

Teun 23:54
afbeelding van Teun

Daar heb jij niet 100% maar 1000% gelijk in!!! Milieu hebben ze lak aan

m773 22:44
afbeelding van m773

nooit geen problemen gehad met mijn 5.7 op lpg hoor, teller staat op 220.000 zonder enig probleem buiten eens een scheurtje in het membraan van de lpg vergasser, kleine kost.

Wimdc 12:14
afbeelding van Wimdc

Ik heb een Dodge RAM 5.7 en een Jeep SRT8. Beiden rijden op LPG. Het zijn moderne computergestuurde injectiesystemen waar ik geen problemen mee heb. Geen vermogenverlies en de motorolie blijft zeer lang heel proper. In de jaren 90 had ik een BMW op LPG. Met deze wagen had ik regelmatig kosten aan het gassysteem. LPG prijs in België is bij de goedkoopste van Europa! Die extra taks weegt niet op tegenover de LPG prijs in Nederland of Frankrijk bvb. In verschillende ondergrondse parkings is reeds LPG toegelaten. Ik begrijp niet waarom er niet meer voertuigen op LPG zijn in België. In Duitsland, Engeland en zelfs de USA wordt deze brandstof serieus gepromoot.

Adriaan 12:48
afbeelding van Adriaan

Ik vrees dat het negatief imago van vroeger er voor iets tussen zit. En persoonlijk, bij mij is de installatie kost de reden waarom ik nog geen lpg installatie heb laten uitvoeren bij mijn vrouw haar auto.

Omer . 07:36
afbeelding van Omer .

WIMDC Weet ge niet dat Gasoline ( benzine ) in Amerika veel goedkoper is als in Europa ? ginder kennen ze geen sociale zekerheid kindergeld en OCMW systemen die ons nog gaan wurgen in de toekomst onze loonlast veel te hoog , waarom komen honderd duizenden gelukzoekers naar de West-Europese landen ( melk en honing ) wij werkten 40 jaar en meer voor een pensioentje en deze gelukzoekers deden niks maar profiteren wel van alles hun leuze gratis Bed-Bad en Brood .

wimdc 20:31
afbeelding van wimdc

Beste Omer, ja inderdaad, in de USA is gasoline veel goedkoper dan hier. Maar zelfs in de USA is LPG nog goedkoper dan hun benzine. Zie: www.cleanfuelusa.com. Prijzen zijn per US gallon (3,78 liter).
In je discussie over sociale zekerheid wens ik me niet uit te spreken. Ik rij op LPG.

willem 11:03
afbeelding van willem

WIMDC akkoord zullen de sociale zekerheid laten vliegen dat heeft OBAMA geregeld zogezegd voor de straatarme Amerikaan ( een verzekering ) is best maar die kan iedereen niet betalen en kindergeld kost hier al miljarden en opletten kent gij de prijs van installatie in USA ? ik niet wens u veel geluk met uw LPG maar kijk eens in dorp en stad hoeveel er met vignet LPG door stad rijden , veel jaren geleden in onze regio twee tankstations .

wimof 14:58
afbeelding van wimof

Met uw bijdrage zit U op een ander niveau.

Freddy De Causemaeker 14:46
afbeelding van Freddy De Causemaeker

dit is wat ik mij ook afvraag , waarom moeten we met en brandstof rijden , waar gebrek aan is en veel te duur ?????? CNG, elektrisch ????

JanMijnBotte 13:27
afbeelding van JanMijnBotte

Toen ik voor een nieuwe Swift Sport ging kijken, was het een optie van Suzuki om voor LPG te kiezen.
Mits jullie connectie met Suzuki misschien eens vragen om een Sport te testrijden met LPG installatie en te vergelijken?

Yvesw 13:32
afbeelding van Yvesw

Veel valt er uiteindelijk niet te vergelijken :-) Beide wagen zullen exact hetzelfde rijden, enkel zal je koffer kleiner zijn... :-)

Grunt 14:27
afbeelding van Grunt

Ik heb daar een aantal keren naar gekeken, maar uiteindelijk niet gedaan. Vrij duur, veel gedoe, extra taks & keuring, vermogenverlies (beperkt maar duidelijk), beperkingen in parkeren... De grootste njet-factor was dat er geen pompstation handig dichtbij was.

Jaak . 07:15
afbeelding van Jaak .

ik had een Renault 1200 cc en liet er gas inbouwen een ellende tot en met , Renault na ongeval ( perte total ) dan ingebouwd in een Chrysler ( Simca ) een 2000 cc , dat was al veel beter LPG inbouwen in 2000 cc , best maar smering motor heel slecht zelfs met kop smering de kleppen verbranden en dan overstap diesel ook een 2000 cc nu een Peugeot 1600cc SW met automaat als ik kick down trap kan een fameuze diesel niet volgen een nadeel veel kick down trappen meer brandstof slikken

Tommy 10:52
afbeelding van Tommy

Peugeot 1600 kickdown? Hahahaha, audi a3 met handrem op kom je nog ni id buurt...

Omer . 07:24
afbeelding van Omer .

Het starten met een 2000 cc bij druilerig weer niet in gang te krijgen zelfs
met injecteren start pilot , wat was best dan ? altijd starten op benzine en dan overschakelen op lpg , sommige wagens starten altijd op lpg maar men moest af en toe op benzine rijden de vergasser ( carburator ) was kurkdroog en acceleratiepomp zat vast .

wimdc 21:05
afbeelding van wimdc

We hebben een Mercedes Sprinter 316 LGT gekocht in Duitsland. Deze is dus af fabriek met een LPG installatie uitgerust. Onze vorige camionette, een diesel, was afgekeurd wegens te vervuilend. Aangezien we in ons beroep altijd korte afstanden afleggen, wilden we geen diesel meer. We zijn super content met de aankoop. Motoren op LPG verslijten nauwelijks, mits aangepaste kleppen. Mercedes heeft hier rekening mee gehouden. Olie wordt nooit zwart bij een LPG motor. En LPG staat super goedkoop geprijsd.

Dirk 23:19
afbeelding van Dirk

Het grootste probleem in Vlaanderen is, wij zijn enge navelstaarders die liefst voor zo weinig mogelijk veranderingen openstaan.
De helft van de bovenstaande reacties zijn daar een perfect voorbeeld van!
Praten over miserie van 20 jaar terug, al dan niet met een merk dat zelfs niet meer bestaat is toch niet ernstig meer.
In Nederland rijdt 40% van de nieuwgekochte benzine auto's op LPG.
Je kan moeilijk beweren dat al die mensen ongelijk hebben, en op de pechstrook in panne staan. De LPG techniek is de laatste10 jaar zo vooruit gegaan, dat elke aap met een hoed op er mee om kan. Argumenteren dat het teveel gedoe is en teveel tax en nergens kunnen tanken en te klein koffer enz, is gewoon van kwade wil getuigend. Ik heb 6 jaar rondgereden met een Saab 9000 met 2 LPG tanken,45 L + 90 L + 65 L benzine! Ik reed met dat ding München op en af tegen 160 km/h zonder te tanken, en dat 360000 km lang ! En ik kon nog steeds 4 reiskoffers laden zonder achterbank te kantelen.
Ik ben als zelfstandige (koeriertransport) al 2 jaar mijn tanden aan't stukbijten op merkverdelers die mij een bestelwagen op LPG weigeren te verkopen, want garantie bla bla bla...

Ik heb de rekening gemaakt:
Ik bespaar op jaarbasis 12000€ aan brandstof kost, als er een garage zou zijn die met mij mee wil denken, tot op vandaag noppes, niks nada !
Vanaf 20000 km/ jaar ben je al winnaar.
Zowel de motoren als de installatie hebben een enorme evolutie doorgemaakt.
Geen vermogenverlies, geen verbrandde kleppen meer door extra kopsmering enz...
Tot op vandaag zie ik nog steeds mensen een diesel kopen voor minder dan 10000 km per jaar. dan ben je gewoon een rund. De huidige dieselmotoren zijn gewoon niet geschikt om korte afstanden te rijden, EGR, roetfilter enz, het gaat allemaal vroegtijdig kapot. Zoals ik al zei, een vlaming is gewoon allergisch aan veranderingen. Zelfs met knalharde cijfers krijg je hem niet op andere gedachten.
Voor die kost heb je je LPG installatie al terug betaald.

Steeds hetzelfde gezeik: " Wij ondersteunen LPG niet, punt."

wimdc 17:48
afbeelding van wimdc

Volledig akkoord met u!

bramvdw 15:31
afbeelding van bramvdw

Kan er iemand mij de weg wijzen naar een goede LPG installateur?

Sracerr 18:56
afbeelding van Sracerr

Vialle en ook veel andere in Nederland. Hebben veel ervaring. even google-en en afspraak maken, klaar!

Sracerr 18:58
afbeelding van Sracerr

Oh en koken doe je op gas, dieselen voor de landbouw/scheepvaart en autorijden op benzine! :) veel succes...

wimdc 20:20
afbeelding van wimdc

Van welke regio bent je?

erik denecker 14:48
afbeelding van erik denecker

in OostVlaanderen? Vancoillie in Deinze, Vanmeenen in Eeklo, andere ken ik niet,

installateurs moeten gecertifieerd zijn,

als je de installatiekost van een 2000eur in rekening brengt, de huidige prijs, ... kom je breakeven na een 30.000km, (en dit is niet per jaar he,) indien je dus 15.000km per jaar rijdt, moet je 2 jaar rijden om de installatie terug te verdienen,

Kurt Schatteman 11:54
afbeelding van Kurt Schatteman

Met Vanmeenen heb geen goede ervaring. Toen ik een probleem had vertelde die mij doodleuk dat het 100% zeker de brandstofpomp was. Uithalen, reviseren en terugsteken. Dure en tijdrovende operatie. Aan zijn houding wist ik gelukkig af te leiden ... "man ge zijt uit uwe nek aan het kletsen".
Naar Vancoillie geweest en die wist mij te vertellen dat een defecte brandstofpomp zeer onwaarschijnlijk is. Na wat zoeken had hij de oorzaak gevonden. De isolatie van een kabeltje, dat de injectoren stuurt, was doorgesmolten door de hitte van de motor. "Wie heeft die installatie gedaan, want normaal gezien voorzie je die kabels van extra isolatie?" vroeg hij mij. Vanmeenen dus.
Extra'tje. Enkele dagen na de installatie (door Vanmeenen) viel ik al in panne doordat een van de injectoren slecht aangesloten was.
Dus rij aub wat verder (vanuit O-Vlaanderen) naar Vancoillie het zal je tijd en geld besparen.

daniel lessinnes 20:36
afbeelding van daniel lessinnes

Zou vader staat LPG meer steunen als belasten zouden er meer garages en pompstations zijn, bovendien is LPG een stuk goedkoper als electrisch

Ronald 00:04
afbeelding van Ronald
De Causemaeker Freddy 17:51
afbeelding van De Causemaeker Freddy

Ik ben zeer tevreden van vogels autogas in Nederland
Groeten

ivo claesen 08:42
afbeelding van ivo claesen

ik ben zeer ontevreden van vogels, echte brol. 5 interventies vanwege pannes op 5000km, steeds een ander onderdeel stuk.

Barry 10:06
afbeelding van Barry

Piers Autogas Gistel.

Hugo 14:37
afbeelding van Hugo

ik ga al jaren bij Van Meenen te Eeklo...Ondanks dit van bij mij thuis uit enkel 70 km is...het zijn mensen met optimale kennis van lpg... verwacht geen chique garage... maar wel toffe en heel vakbekwame mensen... in mijn huidige auto ligt een lpg geplaatst door AGS-Geel... maar die hollander die mag voor mij part naar de hel lopen.. chique garage en ge wordt opgelicht terwijl ge erbij staat...

ALAIN 20:39
afbeelding van ALAIN

Je hebt gelijk Dirk: in Vlaanderen leven de meeste mensen met oogkleppen. Ze zijn te dom om zelf en kritisch na te denken en lopen gewoon mee met het geleuter en gezever van wat een gewone conventionele garagist hen vertelt. De meeste garagisten zelf zijn een bende idioten die meestal van niet beter weten en ook niet willen veranderen van zienswijze. LPG zou moeten verplicht worden voor mensen die minder dan 20000 km per jaar rijden. Naast die verplichting zouden de extra taksen en keuringen evenals parkeerverbod in ondergrondse garages moeten opgeheven worden. De luchtvervuiling zou zeker afnemen en onze gezondheid zou er ook baat bij hebben. Natuurlijk hebben we onze "moedige" politiek tegen....

pipo 12:23
afbeelding van pipo

"...teveel tax en nergens kunnen tanken en te klein koffer enz, is gewoon van kwade wil ..."

Je moet wel degelijk extra belastingen betalen wat mij zeer raar lijkt gezien de drang v/d overheid om (zogezegd) het milieu te willen verbeteren. Ook de autocontrole is duurder. DAT is het probleem in België. Ze werken hier met 2 maten en 2 gewichten. Terwijl "elektrische" wagens worden gepromoot worden LPG-rijders bestraft.

Kijk het is heel simpel. Als onze politiekers ECHT het milieu willen beschermen, in plaats van hun zakken te vullen via allerlei ongegronde belastingen, dan reed iedereen al met LPG. Want LPG kan je op alle wagens toepassen. Zonder dat je nieuwe aandrijftechnologie moet uitvinden met hun kinderziektes en overdreven dure prijzen. Het lijkt er zelfs op dat de overheid in België NET het tegenovergesteld doet. Als je kijkt welke moeite bv. Tesla doet om meer laadpalen te installeren om elektrisch (Tesla) rijden gemakkelijker te maken, dan gaat de overheid ineens waterstof promoten?!?!?!?

Het zou te gemakkelijk zijn dat ineens een groot deel van het Belgische wagenpark zonder al te veel kosten (en dus minder inkomsten voor de overheid) en met relatief eenvoudige ingrepen aan de strengere milieunormen voldeed. Nee, DAT gaan we NIET promoten. Eerst onze zakken goed vullen met plaatsen van nieuwe laadpalen (BTW, plaatsingskosten end.) dan nog goed de consumenten uitmelken door de "distributiekost" de hoogte in te jagen (wat Electrabel, en dus de overheid, en haar dochters altijd toepassen om hun zakken te vullen), en als het enigszins kan nog wat gefoefel met premies...euh... "certificaten".

En zo wordt er een kleine groep super-rijk met het geld van al die arme mensen. Geloof me onze eerste minister stelt zichzelf de vraag niet of het beter is om met LPG te rijden dan met benzine.

Henk Kasbergen 20:38
afbeelding van Henk Kasbergen

Sluit ik mij bij aan.

Albert 18:36
afbeelding van Albert

Reed ongeveer 40 jaar op LPG en kocht nu, om bevriende dealer te plezieren, een diesel.
LPG kon aanvankelijk wel eens problemen geven qua aantal tankstations (op te lossen via een boekje van ANWB) maar nu geen enkel tank-probleem meer. Heb dus al een paar jaren spijt van het diesel rijden (EGR-klep, roetfilter, additief bijvullen, ). Kijk dus uit naar mijn volgende LPG-auto.

Sracerr 21:33
afbeelding van Sracerr

LPG is een bijproduct tijdens het raffineren van brandstoffen zoals benzine/diesel.
Dit is het zgn affakkelen wat je ziet tijdens het proces.
LPG is dus niet mogelijk zonder de andere brandstoffen te maken dus waarom ook niet gebruiken?. :)

Henk Kasbergen 20:43
afbeelding van Henk Kasbergen

Inderdaad, dat probeer ik mensen al mijn hele leven duidelijk te maken.

Chris G. 22:41
afbeelding van Chris G.

Met mijn 1300 escort op lpg de kleppen verbrand. Een nieuwere motor (1400) in laten plaatsen en 120000 km probleemloos op lpg. Nadien een daihatsu hijet op lpg , reed ook prima.
Maar , in de escort een kapotte ontspanner gehad met een gaslek als gevolg.
Bij de hijet de dichting van de gasmeter op de tank plots stuk (voor de gaskraan). Auto aan de kant en alle gas moeten laten ontsnappen, veel schrik gehad toen. De gasreuk was tot op 100 m waarneembaar.(lpg is zwaarder dan lucht) Onmiddellijk verkocht en een diesel gekocht. Veel koppel onderin en veiliger naar mijn mening.

Vos Stephaan 20:36
afbeelding van Vos Stephaan

Pech gehad , een Fort op LPG werkt niet omwille van slechte kwaliteit kleppen. Ofwel rij je met een motor met stalen kleppen ofwel laat je kopklepsmering plaatsen. Zelfs al zou ik alleen op benzine rijden komt er alleen een auto met stalen kleppen in aanmerking.

Ciesvandekwis 10:05
afbeelding van Ciesvandekwis

ik rij met mijn 2e lpg nu, eerste: 2ehands chevrolet nubira 1.6, 100.000 km mee gedaan, maar wel op de helft met verbrande klep gezeten op één cilinder. Dus best altijd even een compressietest laten doen bij aankoop 2ehands. En een koppensmeringsysteem laten installeren, kost iets van 150 €. Nu een Fiat Qubo 1.4, zeer tevreden van.
Ik zie toch bijna alleen maar voordelen:
- kost tanken is 1/3 goedkoper dan benzine
- geen fijn stof, 1/2 minder NOx en kanker, zeker in steden
- rijdt even prettig en pittig als benzine
- ik parkeer zelfs in zgn 'verboden' ondergrondse garages, juridisch hebben ze geen poot om op te staan

Adele 08:57
afbeelding van Adele

Misschien een late reactive maar ook ik rijd al sinds 2006 met een Nubira SW SX op LPG (nieuw gekocht met LPG).. en k parkeer ook in de ondergrondse.. intussen 250.000km en volgende auto zal ook weer LPG zijn. Ik ben tevreden.

Johan Felix 15:00
afbeelding van Johan Felix

Tja, ... in de huidige tijd betaal je meer voor een benzine motor dan diesel (nog niet zo lang geleden was dat anders) Gemiddelde meer prijs 4000,00 Euro, doe daar dan ongeveer 2000,00 Euro installatie bij zit je aan 6000,00 Euro. Ieder maakt zijn portemonnee natuurlijk.

Adriaan 14:45
afbeelding van Adriaan

Ik heb zo ff een kleine steek proef gehouden (bmw 3 serie, renault clio, mercedes a klasse) en bij alle drie was de benzine motor beduidend goedkoper, allemaal schommelen ze rond de 2000euro goedkoper, en meestal krijg je dan zelf nog een krachtigere motor dan het "equivalent" in diesel.
Ik begrijp niet zo goed waar jij op doelt, ofwel heb ik net verkeerd gezocht...

Luigi 14:17
afbeelding van Luigi

In 2008 heb ik een fiat uno 1000 cc van 1989 gekocht met 64000 km voor 200€, daar een gasinstallatie in laten bouwen van 900€ en na amper 2 jaar had ik het al terug verdiend. Elke dag op diesel naar mijn werk rijden, kwam veel duurder uit. Onlangs heb ik cilinderkop vervangen, omdat ik nooit met kopsmering had gereden. Nu heb ik kopsmering gemonteerd en heb 140.000 km. Deze auto heeft me 'aankoop, LPG-montage, onderhoud, aankoop donoronderdelen, verzekering en alle taksen inbegrepen' over al die jaren gemiddeld 750 € per jaar gekost. Op 8 jaar heeft me dat dus in totaal 6000€ gekost. Goedkoper kan echt niet. Eén ding is spijtig: vanaf 2018 zouden er ook accijnzen op LPG komen, en dan wordt het weer een stuk duurder natuurlijk.

wimdc 14:57
afbeelding van wimdc

Vergeet niet dat tegen 2018 de dieselaccijns serieus zal verhoogd zijn. Misschien zal diesel dan wel duurder zijn dan benzine. LPG blijft sowieso altijd goedkoopst.

pipo 12:30
afbeelding van pipo

Die onozelaars met hun "accijns". Dat ze godvedomme eens stoppen met ons steeds maar uit te melken!!! Het is nog niet ellendig genoeg om op je werk te geraken door die rot-files dat die klootzakken er toch nog steeds een schepje bovenop moeten doen. Diesel is een afvalproduct van Benzine, daarachter stookolie en LPG. Dus diesel MOET goedkoper blijven. Ge betaald al een pak meer voor een diesel bij de aankoop.

Belgie het land waar alleen die smerige rot-politiekers (en hun vriendjes) poen pakken en waar de rest in de file staat met een lege portemee :-(

David_d 08:54
afbeelding van David_d

Op vandaag rijd ik nu 4 maand rond met onze nieuwe CNG wagen en het bevalt mij alvast zeer goed !!
ik moet echter wel erkennen dat je op vandaag goedkoper af bent met LPG dan met CNG. Over de eventuele milieuvoordelen tussen beide brandstoffen ga ik mij niet uitspreken.

ik moet erkennen dat ik altijd al sceptisch / onverschillig was tov gasauto's (lpg). toen wij aan het kijken waren voor onze nieuwe wagen (skoda octavia) zag ik toevallig dat die ook in een 'alternatieve motorversie' G-tec te verkrijgen was. ik heb ook die in mijn vergelijking opgenomen en ik moest erkennen dat ik bitter weinig argumenten had om NIET voor de CNG motor te kiezen. grootste bezwaar: dichtste CNG pomp is op 13km van woning waar ik minstens 1x per week passeer. behalve voor mijn tripje naar de pyreneeen heb ik ondertussen amper een 10tal km op benzine gereden schat ik

@Ciesvandekwis, wat betreft CNG hebben parkeeruitbaters inderdaad geen poot om op te staan om die te weren. is dat ook zo voor LPG? er bestaat toch een wettelijk verbodsbord? en er is toch ook een KB die dat soort dingen regelt?

om op de vraag te antwoorden wat is er mis met LPG? volgens mij wil ook de overheid hier niet in mee. stel je voor dat ze accijnsinkomsten verliezen door minder verkoop van lekkerwinstgevende benzine. Is er ook niet zoiets dat de milieu-eisen voor LPG pompen vanaf 2018 strenger worden waardoor menig pompuitbaters er de brui zullen aan geven. Worden nieuwe wagens die af fabriek op LPG voorzien zijn niet bewust tegengehouden door de overheid / importeurs? over de Belgische (R)overheid kan je jammer genoeg een paar bibliotheken met boeken vullen.

wijnen guido 09:06
afbeelding van wijnen guido

ik rijd al sinds 1990 met lpg tot volle tevredenheid.de waarheid is nu 1 x dat mensen eenvoudige logische oplossingen gewoon niet willen.het enige mogelijke probleemm is dat(vooral bij occasie) de kleppen plus klepzittingen niet geschikt zijn voor lpg.kan altijd opgelost worden maar wel met meerkost.
gie

benny baeten 01:06
afbeelding van benny baeten

ik heb vroeger met een jeep wrangler op lpg gereden zonder enig probleem, hetzelfde voor een lada, een audio 100, twigo en nog een paar auto's altijd zonder problemen
maar met de Toyota raf 4 alleen maar problemen gekend, 20000 km alles op stort gegooid en een totaal nieuwe lpg installatie gekocht deze werkte beter maar niet echt goed, heb nu maar een diesel gekocht om zeker te zijn
heb ik nu 1 keer pech gehad of zijn de moderne motoren minder geschikt voor lpg ?
ik weet het niet maar durf er niet meer aan te beginnen

P. Nis 10:04
afbeelding van P. Nis

Bij mij was het net andersom, met mijn Toyota raf 7 geen problemen, mijn audio 4 veel problemen (maar dat kan aan de cd speler gelegen hebben) en met de twigo van mijn madam is het nog afwachten.

wijnen guido 22:17
afbeelding van wijnen guido

ik heb in 26 jaren lpg rijden 2xproblemen gehad.dat waren GEEN lpg problemen ,wel 1 x met de installateur en x met mecanicien(klassiek)1°-de installateur had het klaargespeeld om 6 volt te vinden in plaats van de gewone 12 v-2°de klassieke mechanicien had de klepspespeling veel te groot gelaten.

Bob 18:43
afbeelding van Bob

Bij Opel vindt u nog verschillende modellen (corsa,mokka en insignia) met LPG fabriek installatie met garantie van Opel zelf . De Opel garages van België doen echt geen publiciteit over deze LPG wagens . Verschillende redenen : echt weinig vraag voor LPG wagens en blijkbaar ook het feit dat de overname waarde van een LPG voertuig echt lag is
('bijna niemand wil met LPG rijden' hoor ik ..)
Wat de modellen Mokka en Insigna betreft , is de motor een 1.4 Turbo 140 pk . De installatie is ZONDER klepsmering systeem (volgens info gekregen van de invoerder zelf).
Op de site van Opel Nederland , vindt u meer informatie :
http://www.opel.nl/apps/News/general/Opel_LPG.aspx
Wat de prijs betreft , iets minder duur dan de diesel versie
Modellen Opel met CNG installatie bestaan ook (Combo en Zafira) , met wat de prijs aan de pomp betreft , echt minder voordelig ....
P.S : niet teveel publiciteit maken voor LPG wagens aub , zo blijft de prijs aan de pomp echt laag .... nooit is LPG zo goedkoop geweest tov prijs van de benzine aan de pomp ...
Mijn volgende wagen zal opnieuw een LPG zijn ... maar wie neemt mijn 'oude' diesel wagen binnen 02 jaar aan een goeie prijs over ...?

Tom01 16:21
afbeelding van Tom01

Ik sta op het punt om een lpg/lpi installatie te laten inbouwen. (ford 1.6 ecoboost)
Lpg/lpi is momenteel echt niet vergelijken met pakweg 10 jaar geleden.
Wanneer u een moderne wagen heeft komt er geen verdamper, kopsmering en starten op benzine meer aan te pas. Bij de nieuwe technieken spuiten ze de lpg in vloeistofvorm rechtstreeks in de verbrandingsruimte, net zoals benzine.
Geen meerverbruik meer, geen pk verlies.
Enigste nadeel dat ik kan bedenken is dat het reservewiel plaats moet maken, maar hiervoor komt een ringtank in de plaats die een grotere inhoud heeft dan de originele benzinetank. (voor mijn voertuig althans)
ik hou jullie op de hoogte wat de installatie gekost heeft en mijn eerste ervaringen.

mvg, Tom

Van Ginhoven Eric 12:32
afbeelding van Van Ginhoven Eric

Hallo Tom
Mag ik vragen welk merk je LPG installatie is.Ik zou een Renault espace Tce 200 motor op LPG willen laten plaatsen.
Dank bij voorbaat

Groetjes Eric

drb 09:49
afbeelding van drb

Ik heb verleden jaar in feb een moderne lpg installatie gelegd in een bmw 630 van 2008. Elke dag ga ik er op en af mee naar brussel, ondertussen een 75000km. 'k heb wat minder koffer ruimte maar nog steeds genoeg voor al mijn baggage / shopping, ik heb gewoon nog over. Geen mankementen, alles werkt perfect, de prestaties van de motor zijn hetzelfde gebleven. Ondertussen heb ik die installatie er al enkele keren uitgehaald. Je ziet het ook niet dat er een lpg in zit want de vulpoort zit achter de benzine klep.

wijnen guido 19:27
afbeelding van wijnen guido

ZElf gelegd??mag dat dan nog?

guido

wijej guido 20:57
afbeelding van wijej guido

zelf gelegd?? mag dat dan nog?

gie

wijnen guido 20:58
afbeelding van wijnen guido

zelf gelegd?? mag dat dan nog?

gie

Red 20:45
afbeelding van Red

Dat mag in GEEN geval! Je mag zelfs de installatie er niet meer zelf uithalen!
Ik spreek uit ervaring want mijn wagen werd onlangs afgekeurd omdat ik geen officieel bewijs van verwijdering kon voorleggen!

Van Ginhoven Eric 13:02
afbeelding van Van Ginhoven Eric

Ik rij al 40j op LPG,maar ik vraag mij af of de allernieuwste kleine turbo motors wel op LPG gaan.Ik zou een nieuwe renault espase tce200 willen aanschaffen,maar gaat momenteel niet op LPG.Ik denk dat de LPG merken niet kunnen volgen of misschien wel geen toekomst meer zien.Ik hoop dat ik verkeert ben want wil volgend jaar een renault espase aanschaffen en liefst op LPG.

Barry 10:22
afbeelding van Barry

Je bent verkeerd hoor. In Nederland en Italië en ook in de Oostbloklanden is LPG mateloos populair. Het duurt natuurlijk wel even om een nieuwe installatie te ontwikkelen, zeker voor direct ingespoten motoren. Even geduld, het komt er wel aan.

Barry 10:19
afbeelding van Barry

Ik rij al sedert de jaren 90 met lpg met achtereenvolgens een Audi 80, een Ford Galaxy, Een BMW 520, een Audi Cabrio en nu een Opel Zafira die ondertussen 130.000 km heeft. Nog nooit problemen gehad. Ik koop steeds aan auto aan die lpg aankan, want niet elke motor draait even goed op LPG. Ik ga daarvoor te rade bij verschillende installateurs en ga met een lijstje auto's die mijn interesse hebben en aan de hand van hun verhalen kies ik de auto. Gezien mijn dochter nu haar rijbewijs heeft gaan we een auto bij kopen op LPG. In Nederland en Italië kun je zowat elke type af fabriek op LPG kopen. Als je hier in België een garage binnen stapt en begint over LPG lopen ze roepend weg. Tot ik ze mee neem naar mijn Zafira en hen de installatie, de km stand en de motor laat zien. Dan staan ze met de mond open te kijken. Als ze dan bellen naar de invoerder om te vragen hoe het zit met de garantie krijgen ze nul op het rekest.
Nu heb ik ondertussen contact gehad met Hyundai. Zij zijn één van de enige zoniet de enige autofabrikant die LPG ondersteunen in België. Je koopt er een auto, zij zorgen voor de inbouw van de LPG en je krijgt er 5 jaar garantie op alles. Mijn volgende wordt dus een I30 sportswagon op LPG.
Enneuh, het moet inderdaad niet te populair worden want anders ruiken de politiekers geld en gaan ze de prijs verhogen. De taks op lpg die ik nu moet betalen betaal ik met de glimlach. Na 3 tankbeurten heb ik ze al terug verdiend. Een volle tank kost mij 18 euro en daar rij ik meer dan 500 km mee.

Adriaan 14:28
afbeelding van Adriaan

Thx man voor de info, zeker dat gedeelte over Hyundai hou ik in het achterhoofd voor de toekomst.

  1. 1
  2. 2

Uw reactie