Officieel: Ioniq 5 laadt je elektrische fiets op (2021)

Ioniq 5 2021

Zeg niet Hyundai Ioniq 5, maar Ioniq 5. Hyundai kondigde al een tijdje geleden de komst van een elektrisch submerk aan, en dat laat vandaag zijn eerste model in vol ornaat zien. De stijlinspiratie komt van de Hyundai Pony, maar deze elektrische crossover heeft heel wat meer in zijn mars.

Inderdaad, we schreven wel degelijk “crossover” in de inleiding. Hoewel de foto’s het niet doen vermoeden, is deze Ioniq 5 volgens Hyundai wel degelijk een “crossover utility vehicle” of CUV. Met dan nog een volledig nieuw elektrisch platform bovendien, dat de naam “E-GMP” meekrijgt (Electric-Global Modular Platform). Een met een wielbasis van maar liefst 3 meter, en dat moet goed nieuws voor de binnenruimte betekenen.

Benieuwd naar de prijs van de IONIQ 5? Die lees je in dit artikel.

Ioniq 5 2021

Pony-car

Maar eerst blijven we nog even aan de buitenkant, want voor deze Ioniq 5 haalde Hyundai naar eigen zeggen inspiratie bij de Pony van alweer 45 jaar geleden. De Ioniq 5 is dan ook gebaseerd op de Hyundai 45-conceptcar waar de Koreanen eind 2019 mee schermden. In totaal heeft de 5 een lengte van 4,64 meter en is hij 1,61 meter hoog, waardoor Hyundai dit bijna een D-segmenter noemt. De kofferruimte is 531 liter groot en kan worden uitgebreid naar 1.591 liter, vooraan zit er nog een opbergvak van 57 liter (RWD) of 24 liter (AWD).

Ioniq 5 2021

Universal Island?

Binnenin zorgt het nieuwe platform voor een vlakke vloer voor de passagiers achteraan, maar ook vooraan. Daardoor kon Hyundai een “Universal Island” monteren, een middenconsole die over een afstand van 14 centimeter in de lengte verschoven kan worden. De keuzehendel voor de versnellingsbak verhuisde immers naar een positie achter het stuur. De achterbank verschuift ook, over een lengte van 13,5 centimeter. Een glazen dak zorgt voor de nodige lichtinval, eventueel kan het ook worden voorzien van zonnecellen om het rijbereik een bescheiden duwtje in de rug te geven. Het interieur maakt dan weer volop gebruik van gerecycleerde materialen.

Komen we bij het cruciale gedeelte, dan noteren we dat de Ioniq 5 verkrijgbaar is met twee batterijpakketten: een van 58 kWh en een van 72,6 kWh. De kleine batterij gebruikt alleen een elektromotor op de achteras, die goed is voor 125 kW (170 pk) en 350 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat deze versie in 8,5 seconden. De grote batterij krijgt een elektromotor op de achteras, maar kan er eventueel nog eentje op de vooras bijdoen. Als AWD produceert hij dan 225 kW (306 pk) en 605 Nm, als RWD 160 kW (218 pk) en 350 Nm. De AWD sprint naar 100 km/u in 5,2 seconden, de RWD in 7,4 seconden. Alle versies hebben een topsnelheid van 185 km/u.

Ioniq 5 2021

Fiets opladen

Alsof dat nog niet alles is, moeten we ook nog wat vertellen over het opladen. Het nieuwe elektrische platform kan zowel 400 volt als 800 volt aan, en aan een snellader van 350 kW moet je daardoor tot 80 procent kunnen laden in amper 18 minuten. 100 kilometer bijladen doe je zo op 5 minuten. De Ioniq 5 beschikt tot slot nog over een “vehicle-to-load"-functie, waarbij je via een aansluiting onder de achterbank of in de laadklep andere elektrische toestellen zoals fietsen kunt opladen aan 3,6 kW.

Gaan we tot slot nog even over het digitale en technologische gedeelte, dan noteren we een head-updisplay met augmented reality, een geüpgradede Bluelink-app, autonoom rijden op de snelweg op niveau 2, en een hele rist rijhulp. De Ioniq 5 is tegen deze zomer beschikbaar.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
FLP 11:02
afbeelding van FLP

Spijtig dat electrische wagens altijd zo'n hoge vloer moeten hebben. Zo lijken bijna alle electrische wagen op een soort SUV in zijprofiel. :-/

Adriaan 11:45
afbeelding van Adriaan

Is me ook opgevallen toen ik op zoek ging naar mijn volgende nieuwe auto, in de cabine is bij sommige modellen de achtervloer echt extreem hoog, en dat zeggen ze er wel nooit bij, als je naar auto reviews kijkt. Voor kinderen niet zo een probleem, maar als volwassen is het toch best wel wennen om met uw knieen voorbij uw hoofd te moeten zitten omdat de batterij zoveel plaats inneemt in de vloer.

John 13:12
afbeelding van John

Geen idee wat ik ervan moet vinden: een C-segment break is vaak even lang, maar het ziet eruit als een C-segment hatchback. Een cross-over zie ik er absoluut niet in.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws