Officieel: Mercedes C-Klasse (2021)

Mercedes C-Klasse (2021)

28 jaar na de eerste C in Mercedes-letters is het tijd voor de vijfde generatie.

Generatie vijf is de generatie die voluit de kaart van de digtalisering trekt. Je zal 'm sneller als plug-in hybride rijden en ook binnenin is de digitale revolutie niet meer weg te denken.

vernieuwde lichtsignatuur

Aan de buitenzijde zijn de vernieuwingen eerder subtiel, al is hij met zijn 4,751 meter lengte wel 6,5 centimeter langer geworden. De breakversie bleef even lang als zijn voorganger. De grote lijnen van zijn voorganger werden behouden en werden overgoten met een sausje S-Klasse. Daardoor worden de koplampen een stuk smaller, waarmee ze de gordellijn sterker lijken te accentueren. De Mercedes-ster zit tegenwoordig in de grille en de mate van aanwezigheid is afhankelijk van de gekozen uitrustingsversie.

Mercedes C-Klasse (2021)

Meer naar achteren toe heeft de break - het T-Modell zoals de Duitsers het zo eerlijk zeggen - een aflopende daklijn en schuine achterruit, waarmee de C-Klasse break de kaart van de lifestylebreaks trekt. Ook de achterlichten worden smaller en bij de berline zijn ze voor het eerst tweedelig, met één deel verwerkt in de kofferklep. Ook hier krijgt de wagen andere accenten, afhankelijk van de gekozen Line of opties.

Mercedes C-Klasse (2021)

schermen zijn prominent aanwezig

Binnenin is het 12,3 inch scherm fel aanwezig. Wat je ook doet, je aandacht wordt naar het grote verticaal opgestelde en schijnbaar zwevende display in de middenconsole getrokken. Dat scherm is echter niet het enige nieuwe, want de C-Klasse krijgt ook een digitaal scherm van 11,9 inch voor de tellerpartij. Het scherm in de middenconsole is 6 graden naar de bestuurder gedraaid, dat moet het dynamische karakter van het interieur wat de hoogte injagen.

Mercedes C-Klasse (2021)

Verder herkennen we de ronde ventilatiemonden, al zijn de twee buitenste exemplaren tegenwoordig wel afgeplat. Dankzij de gewijzigde afmetingen is er meer beenruimte beschikbaar, terwijl het laadvolume bij de berline gelijk bleef (455 liter), kreeg de breakversie er wel 30 liter bij. De achterbank is in drie delen neerklapbaar en zo kan je tot 1.510 liter laden in de C-Klasse break.

Hey Mercedes leert bij

Konden we vroeger tot lachens toe "Hey Mercedes" roepen om allerlei gekke dingen te vragen, dan wordt het MBUX systeem tegenwoordig alsmaar meer een handige compagnon. Wie de twee gevleugelde woorden roept kan nadien allerlei commando's doorgeven. Maar je kan ook bepaalde acties uitvoeren zonder het systeem eerst te moeten aanspreken, de telefoon opnemen met stembediening bijvoorbeeld. Ook is het syteem in staat je uitleg te geven over bepaalde handelingen; waar de EHBO-koffer zit, of hoe je je smartphone nu net moet aansluiten.

Mercedes C-Klasse (2021)

Het gaat echter verder dan dat. Mercedes MBUX Smart Home kan je binnenkort in vier talen bij de grote aanbieders van Smart-bediening voor je huis terecht. Zo kan je écht de verwarming al opzetten terwijl je nog onderweg bent. Mercedes integreerde met "Online Music" ook een aantal aanbieders van streamingdiensten in haar infotainmentsysteem. Zo kan je zonder geklieder met kabeltjes je lievelingsmuziek beluisteren in je Ster.

Augmented Video wordt als optie aangeboden. Een camera registreert de omgeving vóór de auto. De bewegende beelden worden op het centrale display getoond. Bovendien worden virtuele objecten, informatie en markeringen weergegeven in het videobeeld. Dit zijn bijvoorbeeld verkeersborden, richtingaanwijzers, aanbevelingen voor rijstrookwissels en huisnummers. Dit kan de navigatie veel gemakkelijker maken, vooral in de stad. Ook in optie is een Head-Up Display in kleur. Updates voor de systemen worden via Updates Over the Air doorgevoerd, zodat je systeem altijd bij de les is.

tot wel 100 km elektrisch!

Mercedes plant een 48V startdynamo van de tweede generatie onder de kap van de diesel, waardoor je als het ware een mild hybrid Mercedes-diesel voor je hebt staan. In zijn strafste versie is de OM 654 M-dieselmotor nu 265 pk sterk en geniet hij van nog 15 kW extra boost door de elektromotor. De benzinemotor krijgt diezelfde startmotor maar krijgt ook een segment-turbocompressor , die werd ontwikkeld in samenwerking met het AMG-Petronas Formule1 team.

Mercedes C-Klasse (2021)

Bij de benzines begint het aanbod met de C 180 met 1.496 cc en 170 pk. De topversie daar is voorlopig de C300 met 258 pk. Voor de diesels is er de keuze tussen een C220d met 200 pk en de C 300d met 258 pk. Slecht nieuws voor wie graag schakelt: Mercedes biedt de 9G-Tronic negentrapsautomaat standaard aan op alle versies van de C-Klasse.

Vrij snel na de introductie volgen de plug-in hybride motoren. Terwijl Mercedes dezelfde basismotoren blijft gebruiken zijn het vooral de elektromotoren die evolueren. Zodanig zelfs dat ze ons tot 100 kilometer ver zouden kunnen brengen zonder dat de verbrandingsmotor zou moeten aangesproken worden. Daarvoor maakt Mercedes gebruik van een 25 kWh sterke accu, verdeeld in 96 zogenaamde pouch-cellen. Standaard laad je met een 11 KW thuislader, optioneel is ook een 55 kW-lader beschikbaar waarmee je in 30 minuten volledig opladen.

Mercedes C-Klasse (2021)

De nieuwe C-Klasse zal worden geproduceerd in de Mercedes--fabrieken in Bremen (Duitsland), Beijing (China) en East Londen (Zuid-Afrika). Over prijzen en de exacte lanceringsdata in ons land hebben we nog geen informatie ontvangen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Yannick 17:02
afbeelding van Yannick

eenheidsworst stond weer in afslag...
En al die reflecterende vlakken in dat interieur? walgelijk.
In de zomer is dat écht degoutant

Techno Patat 18:00
afbeelding van Techno Patat

Dat zeiden ze van de vorige C ook, maar ik vind hem by far de knapste van de Duitse 3. Een knap uitgevoerde pre-facelift W205 C vind ik nog steeds een heel knappe auto, iets wat ik al lang niet meer van een 3-serie of A4 gedacht heb :).

Van deze vind ik het design allesinds beter geslaagd dan de S, daar lijkt alles wat te uitgetrokken...

Techno Patat 18:08
afbeelding van Techno Patat

Ferme digitalisering zeg! Prachtige technologie (als ze in ons hectisch Belgisch verkeer goed werkt tenminste. Mijn E z’n autonoom rijden werkt ook perfect in Duitsland, in België moet je bij de pinken zijn.

Heerlijke evolutie aan de ene kant, zeker als je het wat via voice control kan doen. Want grote touch screens zijn voor mij nog steeds iPad’s, geen auto bedienings modules :). Aan de andere kant zijn knopjes toch handig...

En ik hoop van ganser harte dat je eindelijk spotify kan beluisteren rechtstreeks in de auto. Altijd apple car-play insteken doe ik ook niet en ik ben Allergisch (ja met grote A!) geworden aan de gewone reclame zenders, eeeeh radio zenders met hun playlist die zelden verder rijkt dan dezelfste 100 nummers...

Verder ben ik fan van de looks, het interieur ook. Nog dat carbon vervangen door een betere inleg en het komt helemaal goed

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws