
Tesla gaat de boterhammen voor haar standaard-range voertuigen smeren met wat ander beleg. In een tweet laat Elon Musk weten dat ze voor die basisversies overschakelen van lithium-ion naar ijzer-kathodes.
anticiperen op schaarste
De reden daarvoor is de dreigende schaarste aan grondstoffen eens meer constructeurs beginnen aan de productie van accu's en dus de ontginning van nikkel op grotere schaal zal gebeuren.
De shift is niet helemaal nieuw, Tesla bouwt nu al een lithium iron phosphate (LFP) batterij in de Chinese standard range Model 3.

De vrees voor tekorten bij de grondstoffen is niet ongegrond en zorgt er nu al voor dat de prijzen voor nikkel maar ook voor cobalt omhoog beginnen gaan. Volgens Bloomberg zorgen de grondstoffen voor ongeveer een-derde van de catalogusprijs van de wagens bij Tesla.
instabiele omgeving
Niet alleen de moeilijke ontginning van de metalen zorgt voor een hogere prijs, ze worden ook gehaald in gebieden waar de politieke situatie niet stabiel is. Nog zo'n reden om naar andere alternatieven op zoek te gaan.
Naast de zoektocht naar andere materialen voor de batterijen wil Tesla ook zijn eigen batterijen gaan bouwen, om zo mogelijk tijdelijke tekorten bij leveranciers op te vangen. Zo deelde Musk tijdens Battery Day mee dat ze zelf lithium wilden gaan winnen uit de bodem.
Recente reacties
Dit zijn de 10 meest populaire EV's in België (Q1,2021)
En hoeveel daarvan particulier aangeschaft ?
Door Jos D. 18 uur geleden
Mercedes plaagt met EQT Concept
In tegenstelling tot de speelse vorige, is de nieuwe Kangoo strakker vorm gegeven, zodat hij...
Door BePa 1 dag geleden
Maken of kraken: Audi A6 Avant e-tron [RENDER]
Of voor zowat elke mid size suv dat ze vandaag verkopen...
Door Adriaan 1 dag geleden
Officieel: Mercedes EQB rijdt EQA achterna
ik wacht al enkele maanden op lease prijzen voor de EQB... Maar nu ik die foto zie met de...
Door Yannick 1 dag geleden