Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45

Dit jaar mag de VW Golf GTI 45 kaarsjes uitblazen en zoals elke vijf jaar viert Volkswagen dat met een speciale editie, ditmaal eentje van de Clubsport.

Daarmee veegt Volkswagen een aantal vraagtekens uit die we in het begin van de week nog plaatsten toen een aantal beelden op het internet lekten. De nieuwe verjaardags-GTI is gebaseerd op de Clubsport en dat zal je geweten hebben.

voor de looks

Focus bij deze GTI Clubsport 45 ligt op de personalisatie, eerder dan op het hebben van meer vermogen. De VW Golf GTI Clubsport 45 krijgt namelijk dezelfde motor en specificaties als de gewone Clubsport. Die kreeg een 300 pk sterke variant van de 2.0 TSI die ook in de Golf GTI ligt. Om de 45 jaar GTI te vieren rust Volkswagen de Clubsport 45 uit met een aantal extra's.

Opvallendst is misschien wel de zwarte achterspoiler, die refereert naar de zwarte raamomlijsting op de kofferklep van de originele Golf GTI. Hij is er niet alleen voor de show maar zorgt volgens Volkswagen ook voor meer downforce. De zwarte spoiler loopt over in een even zwart dak.

toch wat sneller

Vooraan krijgt de Golf GTI Clubsport 45 grotere luchthappers, die meer koeling moeten geven aan de motor van het GTI-beest. Achteraan vinden we een sportuilaatsetje terug waar de Golf-rijders uit de jaren 90 jaloers op zouden zijn. Standaard krijgt deze versie het Race pack, net als 19 inch Scottsdale velgen in glanzendzwarte afwerking. Voor de snelheidsduivels onder ons: Volkswagen verwijdert de snelheidsbegrenzer van deze GTI Clubsport 45.

Ter afwerking van de buitenzijde zijn er op de drempels nog "45"-logo's te zien, boven de IQ.Light LED matrix koplampen schildert Volkswagen nog een rood biesje dat verder loopt in de grille.

Ook binnenin krijg je wat extra, al is de grootste aanpassing daar toch het "45"-logo op het glanzende gedeelte van het stuurwiel.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 5 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Ruh Ben 11:21
afbeelding van Ruh Ben

Ik zie nu al uit naar de 50ste verjaardag.
Ik hoop dat er dan een hele reeks gelimiteerde, genummerde versies gaat verschijnen.
Eén voor de purist: de laatste versie met alleen maar uitrusting van de 1ste generatie. Dus de laatste motor maar geen abs, geen servostuur/remmen, geen centr vergr, geen electr ruiten, geen airco enz...
Eén voor de Johnnie: verlaagd, spoilers, uitlaten, megavelgen, lelijke kleuren enz...
Eén voor de sportieveling: gechipte motor, grote remschijven, kooi enz...
Eén voor de luxepaardjes: de laatste versie met alle mogelijke opties die het rijcomfort niet compromitteren.

Adriaan 14:16
afbeelding van Adriaan

Een tweedehands versie niet vergeten, in "perfecte" staat, met af frabriek 430000km op de teller, en niet heel duidelijk uit welk land hij origineel komt.

John 09:08
afbeelding van John

Misschien ook één voor de huisvader die verantwoordelijk met zijn centen omspringt? 40.000€ voor een 'gewone' golf (GTI) of 46K voor de clubsport vallen in mijn ogen niet in de categorie 'verantwoordelijke uitgaven'.

Adriaan 10:09
afbeelding van Adriaan

Een golf 3 gti uit 1994 had een nieuwprijs van 22770€ rekening houdend met de inflatie is dat vandaag een kleine 40000€.
Ik vrees dat je nu gewoon verantwoordelijker aan het omgaan bent met je geld dan toen je jonger was ;-)

John 18:09
afbeelding van John

G'oh ja, in '94 was ik 10 :-D toen kocht ik voornamelijk snoepjes van 1 en 2 BEF om er zoveel mogelijk te hebben van mijn 20 BEF die ik toen kreeg.
Auto's zijn leuk maar als puntje bij paaltje komt, is mijn liefde voor auto's eigenlijk maar zo groot als mijn portefeuille, het blijft uiteindelijk maar voorwerp om je droog van A naar B te brengen en die ook nog eens snel waarde verliest.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws