Rij-impressie + video: Audi E-Tron GT Quattro (2021)

Audi E-Tron GT test 2021

Met de GT voegt Audi geen nieuwe SUV toe aan zijn E-Tron-gamma, maar wel een heuse elektrische berline. Een die zijn fundamenten bovendien deelt met die andere elektrische berline uit Stuttgart. Waar de verschillen dan precies zitten?

De berline in kwestie die uit Stuttgart komt, is natuurlijk de Porsche Taycan. En net als die Taycan heeft deze nieuwe Audi E-Tron GT er een heuse teasercampagne opzitten. Kijk je trouwens naar het succes van de Taycan, dan begrijp je dat Audi ook behoorlijk wat belang hecht aan deze volledig elektrische E-Tron GT.


BEKIJK HIER ONZE VIDEOREVIEW:


Na de SUV-versies van de E-Tron is deze GT namelijk het tweede belangrijke elektrische basismodel voor de ambitieuze elektrificatieplannen. Ook Ingolstadt wil – en kan niet anders dan – inzetten op veel meer hybrides en EV’s, en dan helpt het natuurlijk als je een grote GT in je aanbod hebt, die een elektrisch alternatief vormt voor de A7 Sportback en misschien zelfs de zakelijke A6-rijder warm kan maken voor een elektrische overstap.

Audi E-Tron GT test 2021

Vertrouwde basis, eigen interpretatie

Alleszins vertrekt deze E-Tron GT dus van dezelfde basis als de Porsche Taycan. Dat is het J1-platform, een sterk aangepaste versie van het MSB-platform dat je kent van de Panamera of de Bentley Continental GT. Het betekent dat deze Audi min of meer dezelfde afmetingen voorrijdt als de Porsche: deze E-Tron GT is 4,99 meter lang (4,96 meter voor de Taycan) en heeft net als de Porsche een wielbasis van 2,90 meter.

Visueel zie je de gelijkenissen vooral in profiel, met de schuin aflopende daklijn. Audi koos verder wel voor zijn eigen huisstijl, met een moderne interpretatie van het Singleframe-rooster, dat in dit geval natuurlijk de nodige sensoren voor de rijhulp herbergt. Dat rooster kan je naar eigen smaak nog een andere kleur geven, al lijken niet alle combinaties ons altijd even geslaagd. Matrix-ledkoplampen zijn standaard op de RS – want jawel, er is al meteen een RS-versie – lasertechnologie staat in de optielijst.

Ook achteraan kiest Audi voor zijn eigen geanimeerde ledtechnologie in de achterlichten, die uiteraard door de vandaag obligate ledstrook met elkaar verbonden worden. Op de achterklep wipt er nog een kofferspoilertje op aan hogere snelheden, want uiteraard is de aerodynamica van belang bij een elektrische GT. Audi haalt een luchtweerstandscoefficiënt van 0,24, en rekent uiteraard op de nodige actieve onderdelen om te koelen dan wel lucht efficiënter te geleiden.

Audi E-Tron GT test 2021

Hetzelfde, maar dan anders

Binnenin voelen de elementen meteen vertrouwd aan als je al eens met een moderne Audi gereden hebt. Ze zijn iets meer op de chauffeur gericht dan in klassiekere Audi’s, maar de Virtual Cockpit tekent present, net als het infotainmentsysteem met touchscreen- en schermbediening, en als je bijbetaalt een head-updisplay. Geen apart touchscreen voor de airco, wel klassieke knoppen. Mooi zo.

De rijpositie is uitstekend, de afwerkingskwaliteit eveneens – zoals het een moderne elektrische auto betaamt zijn er ook de nodige gerecycleerde materialen voor de interieurbekleding – de binnenruimte iets minder. Vooraan heb je aan plaats geen gebrek, achteraan stelt de ruimte wat teleur voor een 5 meter lange berline. De knieruimte is prima, de ruimte voor voeten en hoofd dan weer minder. Het ligt aan het ontwerp, want met 405 liter (366 liter in de RS) is de kofferruimte ook niet geweldig groot voor zo’n grote auto.

Audi E-Tron GT test 2021

Eén batterij

Kan je in de Taycan voor twee batterijgroottes kiezen, dan houdt deze E-Tron GT het op een exemplaar van 93 kWh, waarvan je 84 kWh effectief kunt gebruiken. Op een volle lading geraak je daar op papier 487 kilometer mee ver, met de RS-versie 472 kilometer. In de praktijk ligt dat bereik zowat 100 kilometer lager, want met een gemiddeld verbruik van 24 kWh/100 km en een gewicht van ruim 2 ton is ook deze E-Tron GT geen zuinige jongen.

Nog een voordeel van de fundamenten die hij met de Porsche Taycan deelt, is het voltage van die elektrische structuur. Dat bedraagt 800 volt, en dat betekent dat de batterij minder snel warm wordt als ze sterk wordt aangesproken bij een dynamische rijstijl, en dat ze sneller oplaadt. Standaard laadt de E-Tron GT driefasig aan 11 kW, al komt daar snel nog een welgekomen optie van 22 kW bij. Snelladen kan dan weer aan een piekvermogen van maximaal 270 kW, en dat heeft Audi natuurlijk het liefst aan zo’n Ionity-snellader.

Audi E-Tron GT test 2021

Launch control

De E-Tron GT is er dus in twee versies: de Quattro (476 pk en 630 Nm, 0-100 km/u in 4,1 seconden) en de RS (598 pk en 830 Nm, 0-100 km/u in 3,3 seconden). De elektromotor op de voorwielen is in beide versies even sterk, het verschil zit hem vooral in een krachtigere elektromotoren op de achterwielen. Die is trouwens net als in de Taycan gekoppeld aan een tweetrapsversnellingsbak, om ofwel de acceleraties te ondersteunen of de efficiëntie op snelwegsnelheden te verbeteren.

Audi voorziet trouwens ook een lanceermodus, waarbij het vermogen van beide versies in een soort overboost stijgt. De E-Tron GT Quattro piekt dan tijdelijk op 530 pk, de RS op 646 pk. Wij maakten kennis met de Quattro. Die accelereert overtuigend, zonder de druk-in-je-zetel-knoop-in-de-maag-sensatie van een Taycan Turbo S of een Tesla Model S. Opmerkelijk is ook het optionele digitale rijgeluid (standaard op de RS), dat zowel aan de buitenkant als binnenin hoorbaar is. Heb je dat nodig? Wij vinden van niet.

Audi E-Tron GT test 2021

Minder snedig

De verschillen in chassis tussen de Quattro en RS bepalen nogal sterk de manier waarop deze E-Tron GT rijdt. Zo is een adaptieve luchtvering met drie kamers (jawel, die van Porsche) standaard op de RS, net als een variabel sperdifferentieel op de achterwielen, gecoate remschijven, enzovoort. Keramische remschijven staan in de optielijst, net als vierwielsturing waarbij de achterwielen 2,8 graden mee- of tegensturen.

Onze Quattro was voorzien van de luchtvering en de keramische stoppers. Daarbij viel ons vooral de comfortabelere afstelling van die luchtvering op. Het maakt het verschil tussen het GT-karakter van deze E-Tron GT en het sportieve karakter van de Taycan duidelijk. De Audi stelt het bijvoorbeeld ook zonder actieve antirolstangen, die flink bijdragen tot de snedigheid en de strakke koets in de bochten bij de Porsche.

Niet dat deze Audi geen sportiviteit aan de dag legt, want de E-Tron GT stuurt fluks in, heeft een laag zwaartepunt en beschikt bij alle snelheden over voldoende reserve om flink uit te halen. Hij lijkt zich wel bewust comfortabeler en minder prestatiegericht te profileren dan zijn neef uit Stuttgart. En eerlijk? Voor dagelijkse verplaatsingen geniet dat onze voorkeur.

Prijzen

Hoeveel je precies betaalt voor deze E-Tron GT? 102.900 euro voor de Quattro, 143.200 euro voor de RS-versie. Daarmee zit de Quattro zo’n 7.000 euro onder de prijs van een Taycan 4S, die dan weliswaar een kleinere batterij heeft. Kies je voor de grotere batterij, dan wordt het prijsverschil bijna 15.000 euro. De RS-versie blijft eveneens een kleine 15.000 euro onder de prijs van een Taycan Turbo.

Kijk je naar de onvermijdelijke Tesla Model S, dan kost daar de ‘instapversie’, de Long Range, vandaag 89.990 euro. De duurste versie, de Plaid+, blijft met 139.990 euro ook onder de prijs van de RS E-Tron GT. Het rijbereik van beide Tesla’s blijft buiten schot, dus Tesla-fans slaan wellicht niet meteen aan het twijfelen bij de komst van deze E-Tron GT.

Conclusie

De Porsche Taycan heeft er een concurrent uit eigen stal bij. De Audi E-Tron GT deelt zijn fundamenten maar profileert zich duidelijker als een snelle grand tourer dan als een elektrische sportwagen. Voor rijprestaties moet je nog steeds in Stuttgart zijn, maar voor dagelijkse verplaatsingen kan het interessantere alternatief van de twee voortaan misschien wel eens uit Ingolstadt komen...

Specificaties

Motor

Elektromotor

Vermogen

476pk

Koppel

630 Nm

Overbrenging

Automatische 2-traps achteras

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 276 kg

Topsnelheid

245 km/u

Prijs testwagen

€ 134 570.00

Prijs basismodel

€ 102 900.00

0 tot 100 km/u

4.10 sec

Min. kofferinhoud

405 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 2 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Ronny Vandezande 14:34
afbeelding van Ronny Vandezande

Mooie en duidelijke reportage over deze top Audi. Dikke duim.
Ik kijk al uit naar de dag dat jullie een reportage maken van de versie met één motor, als die er komt.
Leuk dat jullie deze beelden gemaakt hebben rond ons trainingsveld en omgeving ;-)
Keep up the good work.

Wim Bervoets 17:50
afbeelding van Wim Bervoets

Bedankt, Ronny! Dat weggetje rond het trainingsveld is eigenlijk perfect voor onze stilstaande beelden, haha. Rustig, een mooie glooiende achtergrond en we storen niemand. De parallelweg van de E40 is dan weer ideaal voor de rijbeelden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws