In 2019 lanceerde Renault voor de Russische en Zuid-Koreaanse markt de Arkana, een crossover-coupé à la Mercedes GLC. Na zijn wereldtournee strijkt de Arkana nu ook in West-Europa neer. Met 5 sterren op de Euro NCAP en geëlektrificeerde motoren.
Winkel je momenteel voor een crossover/ SUV bij Renault, dan heb je de keuze uit Captur, Kadjar en Koleos. Binnenkort komt daar de Arkana bij. Na de Koleos het tweede product van Renault dat zijn leven startte op een ander continent. Want deze Arkana werd in 2019 boven de doopvont gehouden voor de Russische en Zuid-Koreaanse markt.
SUV Coupe
De Arkana wil zich in het gamma alvast profileren als een sportieve hybride-SUV. Jep, marketing kent geen genade. Kijk je naar de styling, dan kan je zeggen dat Renault voortaan een SUV-coupe in haar gamma heeft staan. Een markt die in de spotlight kwam door de BMW X6 en ondertussen een rist inzendingen kent. Denk maar aan de Mercedes GLC, Audi Q5 Sportback en Porsche Cayenne Coupe.
Vergeten we even de SsangYong Actyon, dan kunnen we stellen dat dit de eerste SUV coupé is niet afkomstig van een prestigemerk. Eentje die misschien wel mooier op het netvlies valt dan veel van zijn prestigeconcurrenten. Al blijft het een carrosserietype waar je voor moet zijn. Smaken en kleuren...
hybride only
De West-Europese versie is op papier alvast een samensmelting van de van elkaar verschillende Zuid-Koreaanse en Russische versie. Het is te zeggen, zijn naam neemt hij van de Russische variant over (in Zuid-Korea heet 'ie Renault Samsung XM3), het onderstel dan weer van de Zuid-Koreaanse versie. In Rusland rolt de Arkana namelijk op het platform van de Dacia Duster, onze Europese versie krijgt het platform dat de Koreaanse versie gebruikt. Dat CMF-B platform kennen we hier ook vanonder de Renault Captur, Clio en Nissan Juke.
Het voordeel daarvan zijn de toegang tot een hoop veiligheidsnufjes die de Arkana 5 Euro NCAP-sterren geven én de mogelijkheid om te kiezen voor moderne motoren. Renault laat alvast vallen dat de Arkana uitsluitend te koop is als hybride. Evenwel met een kleine korrel zout te nemen, want de basisversies doen beroep op een 12v micro-hybrideboordnetwerk. Met een summiere impact op het verbruik. Het gaat dan over een 1.3-liter viercilinder met turbobenzine in een variant met 140 pk en 160 pk. Daarboven staat een volwaardige hybride, de E-TECH 145, met - jawel - 145 pk.
De Arkana wordt naast de Koleos geproduceerd in Zuid-Korea en staat vanaf juni bij de Belgische dealers.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 18 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 21 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden