Caterham komt in Japanse handen

Caterham nieuwe eigenaars

De Britse constructeur van kleine pretraketten Caterham Cars wisselt van eigenaar. Het Japanse VT Holdings neemt het merk over van de Maleisiërs Tony Fernandes en Kamarudin Meranun. Voor de trouwe fanbase van Caterham is dat goed nieuws.

De gesprekken waren al een tijdje gaande en werden eind vorige maand afgerond. De Maleisische zakenmannen Tony Fernandes en Kamarudin Meranun hebben de eigendomsrechten op Caterham Cars verkocht aan het Japanse VT Holdings. Ex-Lotus-F1-baas Fernandes kocht het Britse sportwagenmerk in 2011.

De liefhebbers van de kleine pretrakketten mogen op hun beide oren slapen: VT Holdings is geen vreemde voor het merk. De Japanners importeren sinds 2009 Caterhams naar het land van de rijzende zon, de tweede belangrijkste markt voor het Britse merk. VT Holdings is ook importeur van Lotus en het motormerk Royal Enfield, en weet dus wel weg met Britse traditie.

De CEO van VT Holdings, Kazuho Takahashi, wil die traditie in ere houden: “We hebben niet alleen een wereldberoemd sportwagenmerk gekocht, maar zijn ook de voogd geworden van een autolegende. We zullen de Seven beschermen en verder ontwikkelen zodat hij blijft beantwoorden aan toekomstige wettelijke vereisten.”

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Techno Patat 01:53
afbeelding van Techno Patat

Goed nieuws voor de liefhebbers van het betere stuurwerk dus!
Ik hoop dat ze ze blijven verkopen als bouwpakketjes. Zo eentje samensteken blijft toch ietwat van een bucket challenge dat ik ooit wil gedaan hebben :D

Wim Bervoets 07:25
afbeelding van Wim Bervoets

Mijn handigheid kennende ga ik achteraf een vijs over hebben en niet weten waar ze eigenlijk moest zitten.

kris vanhemelen 15:41
afbeelding van kris vanhemelen

Ik riskeer dat ik eindig met slechts 1 versnelling vooruit en 5 achteruit.

Adriaan 16:15
afbeelding van Adriaan

Ooit, lang geleden was ik zeer geïnteresseerd om zo een kit car te kopen, heb toen rechtstreeks geprobeerd om info te verkrijgen bij caterham zelf, maar nooit antwoord op gekregen. Ik vraag me nog steeds af hoe dat in ze'n werk gaat in België, hoe krijg je zo een auto geregistreerd en ingeschreven....

Techno Patat 21:09
afbeelding van Techno Patat

Zit er niemand in België die dat importeert? Er om gaan naar de UK is nu nog niet zo te ontzien, dagje op en af met een klein camiongske of auto en trailer moet doenbaar zijn.

Zelf naar de keuring gaan en gekeurd krijgen is theoretisch gezien ook doenbaar maar tegen dat dat rond is begint hij al te roesten vrees ik! Ofwel houden als tracktoy ofwel Z-platen gebruiken van bevriende garagisten (ook al quasi onmogelijk geworden) ofwel een importeur vinden in de EU dus. Het papierwerk zal even lang en minder leuk zijn dan het bouwen dus -.-...

@wim: ik heb gekeken naar Ant ansteads master Mechanic (aanrader voor elke autoliefhebber!!) en die heeft nu ook een kit om zelf een retro Formula 1 racecar te bouwen. Ziet er nog cooler uit maar ik weet nu al dat mijn kennis daarvoor ontoereikend is! Zo een caterham hebben ze bij Top gear nog samengestoken, kan zo moeilijk niet zijn zeker :p?

Adriaan 14:53
afbeelding van Adriaan

Misschien dat het mogelijk is hoor, maar de moed zakte in mijn schoenen toen ik maar geen antwoord kreeg van caterham zelf. En zonder steun van de fabrikant zag ik het echt niet zitten. Begin maar eens om aan een gelijkvormingsattest te raken als de fabrikant niet mee wil...
Het zou wel leuk zijn moest het lukken, dus bij deze een oproep naar iemand dat door heel dat proces gegaan is: maak u kenbaar :)

Techno Patat 20:52
afbeelding van Techno Patat

Iets voor een groepje niet nader genoemde auto-journalisten soms :D?

Zonder steun van de fabrikant is dat een eenmalige toelating dat je moet aanvragen. Maar als je geen vrienden op de keuring hebt is dat jaaaaren werk!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws