Lynk & Co klaar voor langverwacht Belgisch debuut

Lynk & Co 01 België prijzen abonnement

Lynk & Co is klaar voor zijn Belgische debuut. Het Chinees-Zweedse zustermerk van Volvo wil zijn eerste model voor onze markt, de 01, aanbieden met een abonnementsformule. Het klassieke dealernet wordt daarbij grotendeels overgeslagen.

In China is Lynk & Co al stilaan een gevestigde naam, maar in Europa heeft het merk vooral gewerkt aan naamsbekendheid en aankondigingen. Het Chinees-Zweedse dochtermerk van Geely Automobile – en dus zustermerk van Volvo en Polestar – wil onze markt veroveren met de Lynk & Co 01. Dat is een compacte SUV op het CMA-platform van de Volvo XC40 en Polestar 2, die wordt aangedreven door een plug-inhybride en hybride aandrijflijn.

Lynk & Co 01 België prijzen abonnement

Met of zonder stekker

De plug-inhybride Lynk & Co 01 die bij ons zal rondrijden, gebruikt een 1.5-driecilinder van 180 pk en 265 Nm in combinatie met een elektromotor van 60 kW (82 pk) en 160 Nm. Die ingrediënten kennen we onder meer van bij de Volvo XC40 T5 Recharge, en zijn in deze Lynk & Co 01 dus ook goed voor 261 pk en 425 Nm. De batterij heeft een capaciteit van 17,6 kWh (waarvan 14,1 kWh bruikbaar), volledig elektrisch moet hij 69 kilometer ver geraken.

Die stekkerversie krijgt dus het gezelschap van een niet-oplaadbare hybride. Ook hij heeft een 1.5-driecilinder als basis (143 pk en 215 Nm), en combineert die met een elektromotor van 40 kW (54 pk) en 130 Nm. De lithium-ionbatterij heeft hier een capaciteit van 1,8 kWh, waarvan 0,7 kWh bruikbaar is. Gemiddeld moet deze klassiek hybride Lynk & Co 01 6,6 l/100 km verbruiken en 150 g/km aan CO2 uitstoten.

Lynk & Co 01 België prijzen abonnement

Streamingmodel

Het bijzondere aan Lynk & Co is natuurlijk de manier waarop de auto aan de man wordt gebracht. Geen klassiek dealernetwerk of zelfs een klassieke verkoop, maar een maandelijks abonnement dat je online afsluit en op elk moment stop kunt zetten. Lynk & Co gaat dus nog een stapje verder dan Polestar met zijn spaces, en beschouwt zichzelf een beetje als het Netflix of Spotify van de autosector.

Voor een maandbedrag van 500 euro krijg je in ruil daarvoor een compacte SUV die hyperroyaal is uitgerust: een bekleding uit gerecycleerde materialen, panoramadak, verwarmde elektrische zetels, navigatie en connectiviteit, dashcam, en zowat alle mogelijk denkbare rijhulp. De enige knoop die je moet doorhakken, is die van de koetswerkkleur: zwart of blauw. Op die manier kan Lynk & Co de 01, die in China wordt gebouwd, snel leveren.

Lynk & Co 01 België prijzen abonnement

Onderhoud en verzekering zijn eveneens inbegrepen, net als een kilometerlimiet van 1.250 kilometer per maand. Boven die limiet kost het je 15 cent per kilometer extra. Wil je die prijs drukken omdat je auto het grootste deel van de tijd stilstaat, dan kun je hem via een app delen met vrienden en familie, of zelfs gewoon verhuren aan vreemden (die een account moeten hebben en reviews krijgen) en zo je maandelijkse abonnementsprijs drukken. De verhuurprijs bepaal je zelf.

Wil je de Lynk & Co toch liever kopen, dan kan dat ook. De niet-oplaadbare hybride kost 36.000 euro, de plug-inhybride 42.000 euro. Wil je van een maandabonnement overschakelen op een aankoop, dan kan dat ook. Dan betaal je alleen nog het zogezegde restbedrag. In alle gevallen wordt de Lynk & Co 01 bij je thuis geleverd. Ook voor onderhoud hoef je zelf niet de deur uit: daarvoor schakelt Lynk & Co een erkende Volvo-garage in je buurt in.

Lynk & Co 01 België prijzen abonnement

Buzzwoord

Lynk & Co probeert zich niet alleen als ‘duurzamer’ in de markt te zetten, maar ook als een ‘community’. Dat buzzwoord wil het niet alleen in de praktijk omzetten met apps en accounts – je zou bijvoorbeeld met je account een andere Lynk & Co kunnen huren – maar ook met zogenaamde ‘Clubs’. Beschouw die gerust als een soort Polestar Space, waar je de auto dus kunt ontdekken, maar ook als een ruimte waar er nog meer hippe lifestyle-events plaats kunnen vinden. De eerste clubs zijn al open in thuisstad Göteborg en in Amsterdam, later zouden er ook nog clubs volgen in Berlijn en Antwerpen.

Lynk & Co mikt in Europa in eerste instantie op zeven markten: semi-thuisland Zweden uiteraard, maar ook België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Aan interesse lijkt het voorlopig niet te ontbreken: naar eigen zeggen heeft het merk op de meeste van die markten zijn doelstelling voor dit jaar al bereikt. Je aanmelden bij Lynk & Co kan al sinds oktober, ten laatste volgende week worden de eerste modellen bij ons verwacht.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 8 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Adriaan 15:58
afbeelding van Adriaan

Grappig hoe volvo, polestar en lynk&ko steevast in de media moeten aangekondigd worden als chinees-zweeds bedrijf, maar jaguar landrover niet als indisch-brits bedrijf. Of nog leuker, mercedes "koeweits, chinees, duits bedrijf"

Wim Bervoets 18:49
afbeelding van Wim Bervoets

Hangt er allemaal van af waar het zwaartepunt ligt, denk ik. Dat van Volvo ligt meer dan de andere merken in Zweden, dus dat zal ik nog consequent een Zweeds bedrijf blijven noemen. Dat Volvo het de laatste jaren zo goed doet, heeft het wel aan Chinees geld te danken. Hoe meer je richting Polestar en Lynk & Co opschuift, hoe zwaarder die Chinese invloed begint te wegen. Bij Polestar is de volledige productie bijvoorbeeld in China. Bij Lynk & Co is het de productie en het ontwerp van de auto, en beperkt de Zweedse link zich cru gezegd alleen tot het platform en de manier waarop hij in Europa aan de man wordt gebracht. De Europese hoofdzetel bevindt zich bijvoorbeeld in Göteborg.

Bij JLR en Mercedes blijft dat zwaartepunt nog steeds in respectievelijk het VK en Duitsland liggen. Als dat opschuift richting India en Koeweit/China, zal ik ze Indisch-Brits en Koeweits-Chinees-Duits noemen, beloofd!

Adriaan 13:39
afbeelding van Adriaan

Dan wel consequent blijven he! Ik verwacht vanaf nu als het over de BMW X5 gaat, dat jullie over de Duits-Amerikaanse X5 gaan spreken, de nissan micra als Japans-Frans. En zo zijn er voldoende voorbeelden waar het zwaartepunt van een auto helemaal niet meer in het originele thuisland van de fabrikant zit. Nissan verkoopt zelf zijn micra niet meer in japan als ik het goed heb...
(btw: zo erg is dat ook allemaal niet hoor, alleen denk ik dat de vermelding "zweeds-chinees" polestar onderdeel is geworden van de verplichte auto journalistiek-cliche opleiding, waar ook de dooddoener aan bod komen zoals: duitse degelijkheid, franse speelse baanligging maar slecht interieur, italiaanse auto's met hun "persoonlijkheid"...)

Wim Bervoets 14:13
afbeelding van Wim Bervoets

Maar nu heb je het over modellen, en niet langer over merken ;-) Maar goed, ik stel voor dat als wij bij Autofans ooit weer fysiek naar de redactie mogen, we er een geldpot zetten waar iedereen een euro instopt per autojournalistiek cliché dat hij heeft geschreven.

Adriaan 16:35
afbeelding van Adriaan

Dan verwacht ik van de opbrengst wel een groot feest met liters limonade en 100kg chocolade!

cjsteven 16:22
afbeelding van cjsteven

Gisteren de eerste al gezien in België. (op vrachtwagen komende van Zeebrugge)

Tb 10:46
afbeelding van Tb

"Wil je van een maandabonnement overschakelen op een aankoop, dan kan dat ook. Dan betaal je alleen nog het zogezegde restbedrag."
Hebben jullie hier meer informatie over? Tegen welke voorwaarden? In de voorwaarden op de site van Lync&Co vond ik daar niets van terug.

Dequal 18:57
afbeelding van Dequal

Zouden jullie hier geen testexemplaar van kunnen bekomen voor een rijtest?
De formule is zeer interessant als alternatief voor autodelen à la Cambio of nieuwe vorm van leasing.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws