Rijtest: Mercedes GLE 350 de 4Matic (2020)

Mercedes GLE 350 de PHEV hybride rijtest

Mercedes gaat koppig voort op de ingeslagen weg. Want wanneer alle merken een benzinemotor combineren met een elektromotor voor hun plug-inhybrides, gooit Stuttgart er ook een variant met dieselmotor bovenop. Die vindt zijn weg naar steeds meer modellen in het gamma. Zoals de GLE.

Sinds het debuut van onder meer de C 300 de en E 300 de heeft Mercedes al wel enkele lessen getrokken uit zijn plug-indieselavonturen. Wie dus even gewacht heeft en voor de GLE 350 de gaat, ziet bijvoorbeeld enkele kleine ongemakken van de C en E niet meer terugkeren. Zoals de irritante kofferdrempel die de batterij moet verbergen: die is in deze GLE veel mooier weggewerkt. Idem voor het klepje van de laadkabel: dat zit nu niet meer knullig op een hoek van de bumper, maar gewoon op de flank achteraan. Zoals het tankklepje, quoi.

Onderhuids is het principe van deze GLE 350 de wel hetzelfde als dat van de C en E: een 2.0-viercilinder dieselmotor combineren met een elektromotor en een batterij. De zelfontbrander is ook hier een exemplaar van 194 pk en 400 Nm, maar Mercedes verbindt hem met een iets krachtigere elektromotor. Dat is een exemplaar van 122 pk (100 kW) en 440 Nm. Het systeemvermogen komt uit op 320 pk en 700 Nm.

Mercedes GLE 350 de PHEV hybride rijtest

Verbruik drukken

De batterij, die is wel groter. En hoe: Mercedes monteert een exemplaar met capaciteit van 31,2 kWh, waardoor het volledig elektrisch rijbereik een flink pak toeneemt. Stuttgart spreekt zelf over een WLTP-bereik van 90 tot 99 kilometer, in de praktijk hou je beter rekening met een 80-tal kilometer. Wie de GLE 350 de dan ook consequent aan de stekker hangt – of snellader, want dat kan ook – of oordeelkundig omspringt met de rijmodi, kan het verbruik daardoor flink drukken. Wij kwamen bijvoorbeeld uit op 4,5 l/100 km, en da’s behoorlijk straf voor een ruim 2,6 ton wegende kolos.

Maar daar komen we bij het heikele punt van deze GLE: het gewicht. Met beide aandrijfbronnen actief is er niks aan de hand: dan haalt de 350 de 100 km/u na 6,8 seconden, en kan hij ook moeiteloos aanhangers tot 3,5 ton trekken. Maar zuiver elektrisch ligt het verbruik vlot boven 25 kWh/100 km, zuiver op diesel klimt het verbruik de hoogte in richting dubbele cijfers.

Mercedes GLE 350 de PHEV hybride rijtest

Goed geïsoleerd

Heb je de Airmatic-luchtvering aangestipt, zoals op ons testmodel, dan kan de GLE 350 zonder problemen om met het extra gewicht van de batterij, al voel je de weerslag van de kilo’s af en toe doorkomen. Qua geluidsisolatie valt het ook allemaal best mee: een dieselmotor hoor je uiteraard iets sterker wanneer hij aanspringt dan een benzinemotor, en een zescilinder klinkt dan zoetgevooisder dan een vierpitter, maar Mercedes heeft wel zijn best gedaan om alles netjes te isoleren.

Binnenin is het dus heerlijk toeven, zowel vooraan als op de achterbank. De optionele derde zitrij in de GLE wordt op de 350 de wel achterwege gelaten, omdat die plaats nu wordt ingenomen door de batterij. Daardoor verkleint de kofferruimte ook, van 630 naar 490 liter, en van 2.055 naar 1.915 liter met de achterbank neergeklapt. En verder hangt alles ervan af hoe ver je je portefeuille opentrekt om de Mercedes aan te kleden met de nodige extra’s.

Mercedes GLE 350 de PHEV hybride rijtest

Prijzen

Met een basisprijs van 80.465 euro is het vertrekpunt natuurlijk niet goedkoop, en zit je op het prijsniveau van een GLE 400 d met zescilinderdiesel. Maar de GLE 350 de mikt uiteraard vooral op de zakelijke klant, en dan is het fiscale plaatje natuurlijk interessanter. Mercedes geeft een WLTP-verbruik op van 0,7 tot 1,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 22 tot 28 g/km. Goed voor de aftrekbaarheid dus.

Mercedes GLE 350 de PHEV hybride rijtest

Conclusie

Met de GLE 350 de mikt Mercedes op een specifiek publiek, maar een dat belangrijk is voor Stuttgart: de zakelijke veelrijder. Die krijgt met deze dieselplug-inhybride de meest fiscaalvriendelijke GLE voorgereden. Wie die hybride aandrijflijn consequent en doordacht gebruikt, haalt het maximale uit de elektrokracht en de dieselmotor, en kan zijn verbruik flink drukken. Dat Mercedes enkele irritante trekjes van de andere dieselhybrides heeft weggewerkt, is mooi meegenomen.

Mercedes GLE 350 de PHEV hybride rijtest

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn + elektromotor

Vermogen

320pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

9-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 655 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs basismodel

€ 80 465.00

0 tot 100 km/u

6.80 sec

Gemiddeld testverbruik

4.50 L/100km

Min. kofferinhoud

490 L

Max. kofferinhoud

1 915 L

CO2-uitstoot

22 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Dominique 08:28
afbeelding van Dominique

Ik heb op punt gestaan deze gle aan te schaffen, echter door de enorm lange levertijd (9 maanden), vond ik het niet meer zo interessant. En door corona is de levertijd blijkbaar nog langer geworden.
Maar los van dit, is het een schitterende wagen. Veel beter dan de benzine slurpende hybrides die BMW, ... in de showroom hebben staan.

Peter Verstraete 21:25
afbeelding van Peter Verstraete

Besteld in januari... nog steeds niet geleverd... wachttijd dus intussen 11 maanden...dealer roept uiteraard Corona in als overmacht... ontgoochelend...

Andy Van Machelen 14:06
afbeelding van Andy Van Machelen

Echt sublieme wagen. Heb hem vanaf november 2020. Zeer laag verbruik. Ik kom uit op 3,7 liter/100km. Wel lange levertermijn maar zeker de moeite waard voor de veelrijder. Aanrader !!

Jk 00:20
afbeelding van Jk

Welke afstanden rij je?
En is dat reeel 1:20
Ik rij 300-400 km per dag
Kan dus iedere dag thuis opladen.

Joeri de clercq 17:20
afbeelding van Joeri de clercq

Besteld in oktober, was eerst verwacht einde maart maar bevestiging gekregen dat hij begin februari er al zou zijn.... ben benieuwd

Erik Verbeeck 13:02
afbeelding van Erik Verbeeck

Ik vond de klep achteraan op de hoek rechts zoals de GLC veel minder kwetsbaar. Nu steekt de klep en de stekker ver uit en bovendien aan de kant van de rijweg.

Roland Blancquaert 13:15
afbeelding van Roland Blancquaert

Fantastische auto , laag verbruik, mooi, stevig, ruim, aftrekbaarheid.
1 zeer slecht punt : de zetels, heb 3 vrienden die zelfde wagen gekocht hebben, zelfde probleem, zeiden allen dat hun ML betere zetels hadden. Het is niet te begrijpen dat zo een merk zo een zetel installeren in zo'n wagen. Ben km vreter geweest, met corona natuurlijk niet. Neem voor zetels een voorbeeld aan Volvo, Range Rover, Lexus.

Smeets Maurice 21:35
afbeelding van Smeets Maurice

Als trouwe Mercedes rijder moet ik nu passen voor dringende aankoop. Moet 12 maanden wachten !!!!!!! Ten tweede stockwagens hebben maar één kleur en is zwart !!! En interieur nog eens zwart. Hoe is het mogelijk !!!!

Serge 15:09
afbeelding van Serge

Heb er 8 maand op gewacht … maar eerlijk de moeite waard om er zomang op te wachten …prachtwagen … enkel electrisch rijden kom ik maar op een 72 km uit …wat voor mij natuurlijk wel voldoende is

margaux 11:10
afbeelding van margaux

Levensgevaarlijke auto,
bij inhalen op een tweebaans weg, zal de auto door de lane keeping assistant, hard tegensturen als je terug naar links wilt , terwijl Mercedes vindt dat dat nog niet mag (dode hoek)
als er dan een tegenleger aankomt, hebben de chauffeur van de GLE en de tegenligger de schrik van hun leven.
De lane keeping assistant kan alleen tijdelijk worden afgezet, als je bv tankt en weer vertrekt en vergeet de assistant niet terug uit te zetten, is deze levensgevaarlijke optie weer actief.
Ik heb Mercedes gevraagd om de mogelijkheid deze assistent permanent te kunnen afzetten , in bv het bestuurders profiel , antwoord : NEE.
dat terwijl de problemen met de lane keeping assistant een bekend probleem is. Maar Mercedes duwt hun visie liever door de strot van de klant , ook als die visie potentieel fataal zou kunnen zijn.

this 11:10
afbeelding van this

Die dode hoeksensor is er ook wel met een reden, zodat jij ten eerste niet tegen een ander zou rijden en ten tweede dat je niet veel te dicht op je achterligger zou invoegen.
Als dat geen mogelijkheid is, had je misschien beter niet ingehaald want het lijkt geen veilige situatie dan.
En daarbij overdrijf je wel een beetje over de kracht van dat tegensturen, iemand met weinig kracht in de armen (zoals een omatje van 90 jaar) kan hier nog steeds door geraken hoor.

Techno Patat 23:14
afbeelding van Techno Patat

Als ik mijn pinker steek heb ik daar geen last van in m’n E? Als ik die pinker niet steek dan weet de auto niet wat ik ga doen en dan doet hij inderdaad soms eens lastig (gevaarlijk wel nooit zoals je hier vertelt).

Maar als je mooi pinkt en geen halve meter van je voorligger rijdt vind ik net dat de Mercedes systemen veel meer toelaten dan van de vag-producten die ik al gereden heb.

Maurice Smeets 09:26
afbeelding van Maurice Smeets

Mercedes Benz blijft top kwaliteit, maar de leveringstermijn van de GLE e hybride blijft te lang op zich wachten. Onbegrijpelijk is wanneer men bij Mercedes naar de planning vraagt, blijft het antwoord schuldig. Stel mij wel vragen bij de interne organisatie !!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws