Bevraging Vias: We houden ons vooral aan de verkeersregels voor onze centen

Foto door Mabel Amber via Pexels

Een onderzoek van de Fondation Vinci toont dat 84 procent van de Belgische bestuurders de verkeersregels wel eens niet naleeft.

84 procent van de Belgen neemt wel eens een loopje met de verkeersregels. Daarmee staan we op de 11e plaats van alle 11 landen waarin de Fondation Vinci een bevraging deed. Meer dan 6 op de tien stopt niet wanneer het moet en hetzelfde percentage vertraagt niet bij wegenwerken. De reden die daarvoor opgegeven wordt is vooral het "vergeten te vertragen".

Het is algemeen geweten dat mensen zich anders gedragen wanneer ze in hun veilige auto-cocon zitten maar 1 op 6 Belgen zegt dat ze 'niet dezelfde persoon zijn als ze achter het stuur zitten".

De verkeersregels zijn er om onszelf en elkaar te beschermen, al haalt slechts 23 procent dat aan als reden. Daarentegen geeft 1 op 5 bestuurders aan dat ze de regels volgen 'om geen boete te krijgen'. Daarnaast zegt net niet de helft van de Belgen dat ze hun voorrang nemen. Dat doen ze wanneer de bestuurder die voorrang heeft toch stopt of treuzelt.

Het verkeersreglement is een set van afspraken die gemaakt zijn om ervoor te zorgen dat jezelf en alle andere weggebruikers veilig op hun bestemming geraken. De Belgische bestuurders geven al te vaak een eigen interpretatie aan die regels. Voor 1 op de 5 bestuurders blijkt de hoofdreden om zich aan het verkeersreglement te houden van financiële aard. Ze willen vooral geen boete krijgen. Nergens anders in Europa ligt dat percentage zo hoog. Vias wil daarom blijven inzetten op het geven van inzichten over de mogelijke gevolgen van foutief rijgedrag.

Het resultaat van de bevraging kan je hier ook nalezen.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 10 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
FLP 10:36
afbeelding van FLP

Dit verbaasd me niets.
"Het verkeersreglement is een set van afspraken die gemaakt zijn om ervoor te zorgen dat jezelf en alle andere weggebruikers veilig op hun bestemming geraken." Deze zin is al lang niet meer van toepassing in Vlaanderen, en daarom zijn mensen ook niet gemotiveerd om de regels te volgen (buiten het portefeuille-argument). Wat heeft 70 of zelfs 50km/u rijden op lege banen zonder zijwegen nog te maken met verkeersveiligheid? Wat heeft zone 30 in straten waar zo goed als niemand woont te maken met verkeersveiligheid? Waar is de logica in alles trager en strenger te maken in tijden dat auto's etc gigantisch veel veiliger worden elk jaar? De klepel is te hard doorgeslagen, en dat voelt de doorsnee weggebruiker ook.

this 11:48
afbeelding van this

Dit inderdaad. De voeling met de reden waarom iets zone 30, 50, 70 is, is gewoon steeds verder weg. Er wordt te veel misbruik gemaakt daarvan door de lokale overheden. Ik heb nog oudere gps data en daarmee ben ik al meermaals een weg tegengekomen die in de realiteit 30km/u is en volgens de gps vroeger dus 90km/u was. Dan weet je gewoon dat er iets niet klopt.

Mathieu 13:09
afbeelding van Mathieu

Dag FLP, ik deel maar voor een stuk uw mening. De Belg is ook de Europeaan met de minste discipline. Hij kan het gewoon niet uit zichzelf om zich aan de regels te houden. Iedere jaar als ik terug kom uit Frankrijk zie je gewoon aan het rijgedrag dat je België nadert. En 10 a 20km vóór Rijsel zie je hoe het rijgedrag veranderd. En als je de grens over rijdt, dan ben je 100% zeker dat je in België bent. Ik geloof er geen snars van dat als men zegt "vergeten te vertragen" bij wegenwerken, dat doet men bewust. Ik ga altijd vertragen en extra opletten als er wegenwerken zijn. Ik zou het niet mogen dromen om een arbeider mee te hebben. Het zal maar uw broer of vader zijn die omver gereden wordt omdat iemand "vergeet" te vertragen. Als ik na een rond punt optrek tot 120 a 130 waar ik maar 90 mag, dan doe ik dat bewust omdat ik het leuk vind, maar ik zal het niet doen als het echt druk is. Toch ben ik in fout. Ik vind het ook vervelend om op de E17 thv Gentrbrugge kilomters aan een stuk 50km/u te moeten rijden, maar ik doe het wel. Ik vind ook dat men op sommige stukken overdrijft met de 30km/u politiek, of zoals jij ook schrijft "Wat heeft 70 of zelfs 50km/u rijden op lege banen zonder zijwegen nog te maken met verkeersveiligheid?" maar zou het er ook zijn als er niet zoveel ongelukken zouden gebeuren? Of als we met wat minder op de baan zouden zijn? Het "autorijden" wordt bewust minder en minder aangenaam gemaakt, daar ben ik ook van overtuigd.

JL 18:08
afbeelding van JL

Soms hebben strenge beperkingen ook met de veiligheid van andere weggebruikers te maken... Anderzijds lijken de beperkingen tot x km/u soms wel ingegeven door de motivatie om de auto's maximaal x+20 km/u te laten rijden. Lees: we willen niks doen aan de overtredingen zelf, dus proberen we door beperkingen de snelheid toch in te perken. Wat op den duur tot belachelijke situaties leidt. (Wij zijn in veel een volk van regeltjesbeleid, maar niet van opvolging/handhavingsbeleid.)

Jef 20:43
afbeelding van Jef

45 jaar geleden reden wij 90 Km/uur met auto's die slechts veilig waren tot 50 Km/uur (achterwielaandrijving, bladveren, trommelremmen enz.)
Nu mogen we nog 50 Km/uur met wagens die voorzien zijn van een hele rits engelbewaarders en veilig hogere snelheden aankunnen.
Ik weet ook wel dat de verkeerssituatie niet meer is zoals toen maar dit is toch iets om over na te Denken.

Agoras Piet 11:02
afbeelding van Agoras Piet

45 jaar geleden waren er dan ook ongeveer 3.280.000 voertuigen ingeschreven tegenover 7.143.142 nu. En dat in een landje van een zakdoek groot.

JL 09:36
afbeelding van JL

Het aantal gereden kilometers per voertuig ligt tegenwoordig ook wat hoger. En we aanvaarden veel minder dat er doden vallen.

suskewiet 09:59
afbeelding van suskewiet

met dank aan de NVA om de vlaamse wegen vol 30 en 50 per uur borden te plaatsen.
Ordnung muss sein...

this 23:36
afbeelding van this

30 en 50 is meestal op gemeenteniveau bepaald. Dus ofwel woon jij waar NVA overal de plak zwaait in de gemeentebesturen, ofwel ben je helemaal verkeerd over wie er verantwoordelijk is.

suskewiet 10:01
afbeelding van suskewiet

men vergeet niet de regels te respecteren, men vergeet gewoon de weg in de gaten te houden omdat men bezig is met z'n smartphone of met z'n touchscreen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws