Vanaf 2026 maakt de federale regering alleen uitstootvrije bedrijfswagens nog fiscaal interessant. Toch zijn 3 op 10 werknemers met een bedrijfswagen op benzine of diesel nog niet klaar voor een elektrische auto. Dat blijkt uit een rondvraag van HR-bedrijf Securex.
2026 wordt een kanteljaar voor de bedrijfswagen. Vanaf dan deelt de federale regering alleen nog fiscale voordelen uit voor bedrijfswagens zonder uitstoot, met name elektrische wagens en wagens op waterstof. Werknemers met een bedrijfswagen als deel van hun loonpakket zullen hun auto op benzine of diesel dus moeten inruilen als ze dezelfde voordelen willen blijven genieten.
Ook twijfelaars
Nochtans staat 3 op 10 werknemers nog weigerachtig tegenover een elektrische bedrijfswagen. Dat stelt HR-bedrijf Securex vast na een rondvraag bij 1.512 werknemers. De werknemers vinden een elektrische auto nog niet passen bij hun professioneel en privégebruik. 4 op 10 werknemers wil de overstap wel maken, maar alleen als de laadinfrastructuur voor en het rijbereik van elektrische auto’s toeneemt. 1 op 3 twijfelaars wil er zeker van zijn dat een elektrische auto hen niet meer kost dan een auto op benzine of diesel.
““We stellen vast dat de voorwaarden die werknemers stellen om elektrisch te beginnen rijden hoofdzakelijk voortvloeien uit het feit dat ze niet voldoende geïnformeerd zijn over de elektrische auto en de bestaande infrastructuur errond”, zegt Heid Verlinden van Securex. "Voor werknemers is het grootste obstakel duidelijk het feit dat de infrastructuur in ons land hen nog niet voldoende vertrouwen geeft in elektrisch rijden. De overheid moet een versnelling hoger schakelen om werknemers aan te moedigen om mee de omschakeling naar elektrisch te maken”.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 17 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden