3 op 10 werknemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen

Elektrische bedrijfswagen Securex

Vanaf 2026 maakt de federale regering alleen uitstootvrije bedrijfswagens nog fiscaal interessant. Toch zijn 3 op 10 werknemers met een bedrijfswagen op benzine of diesel nog niet klaar voor een elektrische auto. Dat blijkt uit een rondvraag van HR-bedrijf Securex.

2026 wordt een kanteljaar voor de bedrijfswagen. Vanaf dan deelt de federale regering alleen nog fiscale voordelen uit voor bedrijfswagens zonder uitstoot, met name elektrische wagens en wagens op waterstof. Werknemers met een bedrijfswagen als deel van hun loonpakket zullen hun auto op benzine of diesel dus moeten inruilen als ze dezelfde voordelen willen blijven genieten.

Ook twijfelaars

Nochtans staat 3 op 10 werknemers nog weigerachtig tegenover een elektrische bedrijfswagen. Dat stelt HR-bedrijf Securex vast na een rondvraag bij 1.512 werknemers. De werknemers vinden een elektrische auto nog niet passen bij hun professioneel en privégebruik. 4 op 10 werknemers wil de overstap wel maken, maar alleen als de laadinfrastructuur voor en het rijbereik van elektrische auto’s toeneemt. 1 op 3 twijfelaars wil er zeker van zijn dat een elektrische auto hen niet meer kost dan een auto op benzine of diesel.

““We stellen vast dat de voorwaarden die werknemers stellen om elektrisch te beginnen rijden hoofdzakelijk voortvloeien uit het feit dat ze niet voldoende geïnformeerd zijn over de elektrische auto en de bestaande infrastructuur errond”, zegt Heid Verlinden van Securex. "Voor werknemers is het grootste obstakel duidelijk het feit dat de infrastructuur in ons land hen nog niet voldoende vertrouwen geeft in elektrisch rijden. De overheid moet een versnelling hoger schakelen om werknemers aan te moedigen om mee de omschakeling naar elektrisch te maken”.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 5 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
a b 12:03
afbeelding van a b

Ik vraag me af of 7 op 10 dan beschikking heeft tot een privé parking waar ze kunnen laden.
Zelf ben ik er al helemaal klaar voor, 300km realistisch bereik is voor mij genoeg (en ik doe veel kilometers) want ik kan thuis makkelijk laden en elke dag dus met volle batterij vertrekken. En de komende 4 jaar zal die enkel maar goedkoper zijn voor mij als werknemer tov een gelijkwaardige ICE.

MJ 03:25
afbeelding van MJ

Eens temeer, geen onderscheid tussen loonwagens en echte bedrijfswagens.

Voor de loonwagens komt het mobiliteitspakket in aanmerking voor de medewerkers die thuis niet kunnen laden. En die zijn talrijker dan men denkt. Ze zullen de bedrijfswagen moeten laten en zelf instaan voor hun verplaatsingen met een eigen auto of andere verplaatsingsmiddelen en toch genieten van de fiscale voordelen van het pakket.

Voor de mensen die dagelijks hun voertuig nodig hebben om hun beroep uit te oeffenen, is het een andere zaak. Indien die ook niet over een thuisinfrastructuur kunnen genieten om te laden, is dat een probleem. De meeste van die mensen komen ook niet of nauwelijks op het bedrijf. Die kunnen dus enkel genieten van publieke laders. Een auto telkens opnieuw op een snellader hangen is geenszins een oplossing (bevestigd door de fabrikanten). De batterijen lijden hierdoor schade en een verkorte levensduur.

Ik sta versteld dat er maar 30% hier een probleem mee hebben. Hebben die andere 70% allemaal een privé-woning met een veilige staanplaats waar een lader geplaatst kan worden ? Of hebben de bedrijven waarvoor ze werken de bedoeling hun parking vol te zetten met laders ?

Hebben jullie enig idee hoe lang netwerkbedrijven al bezig zijn met het plaatsen van glasvezel bekabeling langs de straten ? Pas die tijd toe op de plaatsing van nieuwe elektrische bekabeling om al die laders te voeden, en we zitten ergens rond 2040, ten vroegste.

En gezien de techniek veel sneller evolueert, zitten de bedrijven bij elke generatie voertuigen weer met de kost voor het aanpassen van de laadinfrastructuur en het netwerk met steeds grotere piekmomenten.

Ik denk dat het bedrijfswagenpark gaat krimpen en dat bedrijfsverplaatsingen in de toekomst veel beperkter zullen zijn, voor zover mogelijk.

PVR 20:47
afbeelding van PVR

Ik denk dat heel veel mensen nog altijd niet weten hoeveel electriciteit zulk een wagen verbruikt. Als je een batterij van 80 kwh wil opladen met een gewoon stopcontact in je garage dan ben je 20h bezig! Oeps, dan allemaal maar investeren in een laadpaal voor thuis. Oh ja, dat kan ook alleen maar als je een prive woning hebt met garage. Ik durf te stellen dat mogelijk 70% van de mensen op een appartement woont en lang niet iedereen heeft daarbij een garage of prive parking, voorzien van de nodige stopcontacten. Laat staan de vele mensen die in een stad wonen. België, en bij uitbreiding heel Europa is hier totaal niet klaar voor.

Yannick 15:42
afbeelding van Yannick

exact. Ze denken precies overal dat iedereen in een vrijstaande woning zou wonen waar de 3-fase zo uit het stopcontact komt... belachelijk.

Wij kunnen sinds kort -belachelijk duur- een auto leasen via een IKP. verplicht te nemen: een laadpaal. ook weer het beste voorbeeld dat ze niet realistisch bezig zijn...

a b 08:21
afbeelding van a b

De nodige stopcontacten zullen wel een aanpassing vragen, maar dat is nu ook niet zo'n ramp uiteindelijk.
Trouwens 3 fase heb je meestal niet nodig. Tenzij je dagelijks die batterij leeg zou rijden. En zeker met het capaciteitstarief die er ooit zal komen, ga je toch liever aan zo laag mogelijk kwh willen laden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws