AF-Vloot: Lexus RX 450h [2]

lexus-RX450h

In deel één van deze rijtest maakten we al duidelijk dat ook jullie een rol spelen bij het testen. Zoals we wel dachten volgden de vragen al snel. Tijd om jullie van antwoorden te voorzien in dit tweede deel.

Er kwam redelijk wat reactie op het eerste deel van onze test met de Lexus RX 450h. Wij pikten de vragen van onderstaande lezers eruit en probeerden er tijdens de test een zo goed mogelijk antwoord op te vinden.

Lezersvragen

Niemand minder dan de Kerstman had volgende bemerking: Ik vind dat verbruik toch navenant. En met die V6 zal de fiscus ook zijn handen wrijven. Wat zijn dan nog de objectieve troeven van deze wagen in vergelijking met een Europese concurrent van gelijkaardig prijsniveau maar met 2l turbo benzine onder de motorkap? (Duitse 3 maar evengoed Volvo of Jaguar F pace?)

-Groot gelijk, verbruik is vrij hoog. Met een volle tank reden we 530 kilometer toen het “reserve” lampje begon te branden. Gemiddeld verbruik tikte af op 10,6 l/100 km. Toen we hem opnieuw hadden volgetankt met een goedkoper bakje ’95 reden we bijna uitsluitend op de ECO-stand. Al snel was duidelijk dat de auto zijn elektrische motor had gevonden. Het verbruik zakte meteen naar 9,5 l/100km en bleef daar hangen tot vrijwel einde test. Dat ging uiteraard gepaard met een rustige rijstijl en het gaspedaal dat sponziger reageerde. Het kan dus zuiniger maar verwacht geen liter minder want voor een V6 met een grootte van 3,5 liter is dat eigenlijk aanvaardbaar. Toegegeven, met een hybride verwacht je nog zeker een litertje minder.

Lexus-RX450h

De fiscus die is voorlopig blij met 1.327 euro per jaar. Dat is nog te doen maar er gaan geruchten dat dat binnenkort wel eens heel wat duurder kan uitvallen.

De objectieve troeven? Tjah, we hoopten met deze grote motor dat je best gek kan doen qua trekvermogen. De RX 450h mag maximaal 2000 kg (geremd) trekken. Een Volvo XC90 T8 met een 2 liter turbo mag tot 2.400 kg trekken. De kans dat je dat nodig hebt is eerder klein maar toch bijzonder. De RX 450h heeft moeite met de klanten van pakweg Audi, BMW, Volvo etc over te nemen maar ze hebben een grote fanbasis. Zo zijn er veel klanten die altijd gaan voor de nieuwe RX. Betrouwbaarheid (want Japans) is voor velen ook zeer belangrijk. Anderzijds is een Lexus radicaal anders gestyled dan een Europese SUV. Ook hierdoor heeft hij een vrij vast publiek. De kleinere NX is tegenwoordig zeer aan populariteit aan het winnen… Deze vernieuwde RX kan daar wel eens mee van gaan profiteren.

Lexus-RX450h

Lusaka Funeral Association
Onze begrafenisondernemer vroeg ons: Als je deze wagen zou moeten rangschikken in een lijst met gelijk(w)aardige wagens van andere luxemerken (vb. de Duitse drie), wie zou dan op plaats één, twee, drie of vier staan?

Goeie vraag, wel geheel persoonlijk antwoord: In de volgorde van voorkeur de Volvo XC90 T8 Twin Engine, BMW X5 xDrive40e, Lexus RX 450h. Daarbij is het vooral jammer dat de RX 450h geen plug-in-hybrid is.

Lexus-RX450h

Evo X
Lezer Evo X is Mitsubishi-fan maar kan Lexus als merk wel pruimen: Te groot, te duur, te zwaar, (weeral 'k weet het) qua rijtaks betaal 'k een derde. Hebben ze met die middenconsole een afrit gemist of ben ik de enige die da vind? Mooie prestaties versus verbruik tov de legertank waar je mee onderweg bent. Niettegenstaande zijn er Japanse vriendjes die daar dikke 400 kilogram afslijpen en vervolgens er een 1.5 indroppen die er amper 2s langer over doen. (En hun middenconsole is up to date, wel geen premium merk maar ook geen premiumprijs) Fan van Lexus, doch geen behoefte aan dit huis op wielen.

We moeten hem blijven vergelijken in deze prijsklasse en in hetzelfde segment. De Lexus is in België een minder interessante keuze omwille van de “dikke motor” Het cliënteel kan bij Lexus als vrijwel enige keuze op de markt nog altijd terecht voor die “dikke motor met groen imago” geloof het of niet. Er zijn in tijden van 1.5 liter turbo gevoede viercilinders nog altijd mensen die gaan voor een Amerikaanse kijk op de zaken. Grappig genoeg is dat in dit geval dan een Japanner.

Het dashboard valt al bij al nog mee. Het ziet er tegenover de concurrenten zeker niet het modernst uit maar is heel simplistisch en nog steeds voorzien van genoeg knopjes. Ook een zeldzaamheid aan het worden, knopjes.

Lexus-RX450h

Lezer buske dacht dat we de boel aan het belazeren waren: Ik heb sterk mijn twijfels over jullie verbruik. Natuurlijk als je het verbruik na een kwartier rijden (zie foto) noteert als gemiddeld verbruik, dan scoor je hoog. Deze wagen, gemiddeld van 9 voertuigen op spritmonitor.de, 8,01 l/100 km. Hetzelfde stel ik vast bij jullie test met de Yaris Hybrid, 6.3l/100 km. Dan stel ik mij de vraag, hoe rijden jullie? Ik rij al 175.000 km met een Prius en gemiddeld 4.8 l/100 km. Onlangs een test met een IS300h, na een uurtje rijden een gemiddelde van 4.8 l/ 100 km.

Het verbruik dat de boordcomputer aangaf – en Buske scherp opmerkte – was inderdaad dat van 15 minuten rijden, bij toeval was dit verbruik op 0,2 liter meer of minder een hele testweek hetzelfde. Op Spritmonitor zou ik niet afgaan. Een duidelijk onderscheid kan je daar niet maken en wij lezen toch eerder 9,27 liter af als gemiddelde voor de hybride. Toch, zoals je bij ons antwoord op de Kerstman kon lezen zakte ons verbruik uiteindelijk naar 9,5 l/100km. Mooi toch?

Je bent een overtuigde Prius-rijder, kan ik veronderstellen uit de gereden afstand? Dat je dan ook echt moeite doet om ecologisch te rijden, kunnen we wel veronderstellen? Wij rijden tijdens het testen voor 75 procent van de tijd op de autosnelweg, niet ideaal maar wel nodig. Wij rijden ook gewoon vlot mee met het verkeer en rijden op de autostrade hooguit 130 km/u. Uit pure ergernis rijden we dan ook meestal zònder adaptive cruise control. Reden? Je verbruikt stijgt enorm. Constant vertragen en accelereren voor iemand dat 15 meter verder braaf gaat invoegen.

Hadden we met de Yaris een verbruik van 3,5 of zelfs 4,5 liter kunnen behalen? Uiteraard, als we het verkeer ophouden en gevaarlijk dicht slipstreamen tegen 90 km/u achter elke vrachtwagen. We kunnen onze rijtest-verbruiken lager aangeven maar wie is dan de ongelukkige? Die lezer die gelooft dat je met een RX 450h het opgegeven verbruik van 5,5 l/100km gaat behalen of een lezer die weet dat het in de realiteit heel wat anders is? De vraag die ze ons dan ook meestal stellen is "wat verbruikt die auto nu écht?" Tjah...

Lexus-RX450h

volgende week deel 3 (slot)

Volgende week een mooi overzichtje van de testperiode, zouden we de wagen aanraden of laten we hem achter in 2017? In de galerij kan je alle foto's alvast terugvinden. Let vooral op de subtiel aanwezige houtafwerking. Geen plastiek met een motiefje maar echt hout, afgewerkt door de heren van de Yamaha Piano Works afdeling. Heel knap werk!

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
buske 13:16
afbeelding van buske

Ik kan u verzekeren dat ik echt geen moeite doe om ecologisch te rijden in de zin van heel langzaam optrekken. Integendeel, bij vertrek ben ik meestal de eerste weg. Wat wel klopt, ik rij in dagelijks gebruik weinig op autosnelweg. Waarschijnlijk rij ik amper 30% van mijn tijd op autostrade en dan rij ik meestal 110. Waarom? wel als je 110 rijd moet je niet steeds op je rem gaan staan omdat er een tragere weggebruiker voor je inkomt. Je rijdt sneller dan de vrachtwagens en net iets trager dan diegene die 120 à 130 rijden met als gevolg dat je amper aan je rem komt en rustig kan cruisen. Hier komt mijn "ecologisch rijden" boven. Ook kijk ik ver vooruit, moet je eens proberen, zodat ik maximaal gebruik kan maken van uitrollen en gratis recup van energie. Uiteindelijk ben ik op het einde van de rit weinig of niets later op de bestemming, integendeel, misschien wel sneller.
Professioneel rij ik met een bus rond en je zou staan kijken wat je allemaal kan leren in een opleiding ecorijden zonder aan snelheid te verliezen.

Yannick 17:20
afbeelding van Yannick

misschien moet ik ééns zo'n opleiding gaan volgen, rij persoonlijk met een 2.2 diesel van 2009, haal momenteel 7,8 als gemiddelde.

kerstman 19:46
afbeelding van kerstman

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden.

Lusaka Funeral Association 23:31
afbeelding van Lusaka Funeral Association

Idem dito

Adolf Van Oostende 02:43
afbeelding van Adolf Van Oostende

Als je 95 tankt in een motor met hoge compressie en of hoge prestaties ben je meestal een dief uit eigen portemonnee : de literprijs is dan wel wat lager dan bij 98 maar als er pingelen optreedt door hoge compressie (en bij turbomotoren door hogere druk en temperaturen in verbrandingsruimte ) , dan kan de ECU vd motor een aantal dingen doen om die detonatie tegen te gaan :
-onsteking verlaten
-overgaan op rijker mengsel
-nokkenasverstelmechanisme anders aansturen
-turbodruk verlagen

In de praktijk komt het er vooral op neer dat het vermogen verlaagd wordt tov normaal dus om zelfde vermogen en prestaties te halen als op 98 zal je gaspedaal dieper moeten intrappen wat zich zal laten voelen in het verbruik .

En die hybrides verbruiken de eerste km's na koudstart veel meer dan wanneer ze op bedrijfstemperatuur zijn . Bij een Toyota Prius zijn er gebruikers die dit gemonitord hebben dmv toestel /dongle op diagnosestekker dat motortemperatuur weergeeft .
Ook waren er die zeiden dat als je de verwarming/klimaatregeling volledig uit zet tijdens de eerste km's na koudstart , de motor veel sneller opwarmt waardoor verbruik sneller begint te zakken .

Yannick 17:24
afbeelding van Yannick

alle auto's verbruiken meer de eerste kilometers na een koudstart. Chauffage en andere zaken die het comfort verhogen mogen me gerust wat meer kosten. Zit liever na 1 minuut warm dan na 10 minuten omdat het me 20 cent diesel kost :-)

De 95 mag prima getankt worden volgens het boekje, 98 is beter en je zal er verder mee geraken wat de meerkost eigenlijk gelijk maakt na het aantal gereden kilometers, hé?

Misschien dat er wel 95 in de tank zat toen we begonnen aan de test, anders lijkt het mij wel gek dat pas sinds het tanken het verbruik zakte.

Pravind Binda 12:15
afbeelding van Pravind Binda

Geachte autoliefhebbers,

Ik heb een doorgewinterde hybride rijder; Prius II, Lexus RX400h en inmiddels een '16 450h F Sport.
Voor wat betreft het verbruik van de RX450h wil ik graag het volgende met jullie delen. Ik rij sinds vorig jaar oktober in een 450h F sport en kan u verzekeren dat met deze auto absoluut zuinig gereden kán worden. De opgave van 5.5L zal niet lukken, maar in 'real-life' verkeer, afwisselend snelweg en bebouwde, kom rij ik makkelijk onder de 7.0L. In de zomer zal iets richting de 6.5L ook wel lukken gezien hybrides het dan nog beter doen.

Wanneer ik uitsluitend constante snelheden van 120-130km/u op de snelweg rij, dan heb ik ook een gebruik dat rond de 10L ligt, het voordeel van het hybride systeem is dan het kleinst. Maar bijvoorbeeld wanneer u van de snelweg komt (met 80% volle accu), dan kun je makkelijk een minuut of 10 volledig elektrisch rijden. Ik denk dat de balans tussen snelweg en stad bepalend is, maar boven alles: rijstijl (lees: rechtervoet).

Met vriendelijke groet,
Pravind Binda
(Amsterdam)

Pravind Binda 12:38
afbeelding van Pravind Binda

Nog een interessante update mbt het verbruik..

Los van het gemeten verbruik in jullie test, bij deze een linkje waar in Nederland lease-rijders met tankpas op zijn aangesloten waar een vrij realistisch cijfer rond het verbruik ontstaat:
http://werkelijkverbruik.nl/default.aspx

Hier valt te zien dat de lease-rijders in Nederland gemiddeld tussen de 7.6 -7.8 scoren. Zit gemiddelde haal ik ook, probleemloos..

Piet 23:50
afbeelding van Piet

Na 25.000 km gereden te hebben in mijn RX 450h F sport, kan ik u mededelen dat het gemiddeld verbruik (veelal eco stand) 7,1 op 100 km is. En dat zonder echt veel moeite te doen. Wel is het zo dat je met name binnen de bebouwde kom de rechtervoet rustig moet houden om de electrische component optimaal te benutten.

Piet 23:57
afbeelding van Piet

Na 25.000 km gereden te hebben in mijn RX 450H F sport uit 2018, kan ik u mededelen dat het verbruik na 25.000 km gemiddeld op 7,1 op 100 km staat. Dit is gerealiseerd zonder echt veel moeite te hoeven te doen. Wel staat de eco stand vaak aan en moet je de rechtervoet binnen de bebouwde kom rustig houden om de electrische component optimaal te benutten. Afremmen zo veel mogelijk op de electro motoren helpt ook.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws