ACEA: “marktaandeel elektrische auto in Europa meer dan verdubbeld”

ACEA 2021 inschrijvingen elektrische auto's

Het marktaandeel van de elektrische auto in Europa is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Dat zegt de Europese autoconstructeursvereniging ACEA. Klassieke benzinemodellen worden het vaakst ingeschreven, maar hun marktaandeel neemt geleidelijk af.

In het tweede kwartaal van 2021 werden er volgens cijfers van de Europese autoconstructeursvereniging ACEA meer dan twee keer zoveel elektrische auto’s ingeschreven in Europa als het jaar voordien. Het gaat om een stijging van maar liefst 231,6 procent. Nog indrukwekkender zijn de cijfers voor de plug-inhybrides: daar werden er afgelopen kwartaal maar liefst 255,8 procent meer van ingeschreven dan in het tweede kwartaal van 2020.

Relance na corona

Dat heeft maar deels te maken met de relance na de coronacrisis in 2020, zegt ACEA. Vorig jaar ging de Europese autoverkoop gebukt onder de coronacrisis, met een stilvallende productie en gesloten showrooms tot gevolg. Toch noteerden klassieke benzine- en dieselwagens niet dezelfde indrukwekkende remonte: respectievelijk 25,3 procent en 7,8 procent. Het marktaandeel van klassieke hybrides nam ten slotte met 213,8 procent toe vergeleken met het tweede kwartaal van 2020. De ACEA rekent daar weliswaar ook milde hybrides toe.

ACEA 2021 inschrijvingen elektrische auto's

Benzine en diesel blijven het grootst

Hoewel hun marktaandeel met respectievelijk 10,1 procentpunt en 9 procentpunt is gedaald, blijven klassieke benzine- en dieselwagens - zonder milde hybride ondersteuning dus - met 41,8 procent en 20,4 procent het grootste marktaandeel vertegenwoordigen. Hybrides en milde hybrides volgen met 19,3 procent, plug-inhybrides met 8,4 procent en elektrische auto’s met 7,5 procent.

België

In ons land nam het aantal registraties van elektrische auto’s in het tweede kwartaal van dit jaar met 148,5 procent toe vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het aantal ingeschreven plug-inhybrides steeg met 206,3 procent, het aantal klassieke en milde hybrides met 84,5 procent. Klassieke benzinewagens stegen met 22,2 procent, dieselwagens namen met 5,6 procent af.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Pieter E 08:39
afbeelding van Pieter E

Is zoals de coronacijfers. Een kleine stijging in absolute cijfers leidt tot een grote procentuele stijging... Weer de typische sensatieberichtgeving van de huidige tijd?

Wim Bervoets 09:21
afbeelding van Wim Bervoets

Wat er aan dit artikel "typische sensatieberichtgeving" is, ontgaat me volledig. Kan je even toelichten?

Adriaan 10:36
afbeelding van Adriaan

Door enkel "spectaculaire" percentage stijgingen te publiceren zonder de feitelijke cijfers erbij krijg je inderdaad nogal die indruk.
"There are lies, damned lies and statistics"

Wim Bervoets 11:58
afbeelding van Wim Bervoets

Nochtans zit de nuance in de derde paragraaf hoor Adriaan. Net daarom heb ik die erbij gezet: omdat het marktaandeel een ander beeld geeft.

Als je het mij vraagt, zit de sensatieberichtgeving in het feit dat de ACEA milde hybrides nogal makkelijk als volwaardige hybrides wegzet en daardoor met flinke stijgingen bij de HEV's kan uitpakken. Catalogeer je milde hybrides onder benzines en diesels (waar ze volgens mij thuishoren), dan krijg je immers een totaal ander beeld. Dat zou ik eens moeten uitpluizen als ik meer tijd heb, dus voorlopig kan ik alleen die opmerking meegeven.

Adriaan 18:14
afbeelding van Adriaan

Vandaar dat naakte cijfers zo nuttig zijn en dat je met statistieken alles kan bewijzen. Dit is niet direct een kritiek rechtstreeks op jullie hoor, ik vermoed dat jullie ook maar een artikel geschreven hebben met een persbericht als bron materiaal, en dat daarin de cijfers gewoon in ontbraken. Neemt niet weg dat tegenwoordig heel makkelijk met percentages gespeeld worden zonder dat duidelijk is hoe de situatie er net uitziet. Ga je van 0,1 naar 0,2 zit je ook met een verdubbeling... Heel de Corona berichtgeving staat bol van percentages zonder het onderliggende cijfer mee te geven...

a b 08:49
afbeelding van a b

Vandaar ook het belang om als lezer het artikel te lezen. En in tegenstelling tot bepaalde kranten, zit hier wel een mooie nuance in.

Wat had je trouwens gewild van titel? (fictief vb) "Dit jaar 20.000 elektrische auto's verkocht, meer dan een verdubbeling tegenover vorig jaar"?

Pallo 13:19
afbeelding van Pallo

Ben 50 plusser. Heb een andere wagen nodig. Wat aanschaffen?. 1 binnen 10 jaar alleen nog elektrisch rijden. 2 ik kan da ni betalen.3 er is ook nog zoiets als LEZ. 4 met ander woorden. Alleen betere verdieners mogen nog op de weg

Uw reactie