Het marktaandeel van de elektrische auto in Europa is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Dat zegt de Europese autoconstructeursvereniging ACEA. Klassieke benzinemodellen worden het vaakst ingeschreven, maar hun marktaandeel neemt geleidelijk af.
In het tweede kwartaal van 2021 werden er volgens cijfers van de Europese autoconstructeursvereniging ACEA meer dan twee keer zoveel elektrische auto’s ingeschreven in Europa als het jaar voordien. Het gaat om een stijging van maar liefst 231,6 procent. Nog indrukwekkender zijn de cijfers voor de plug-inhybrides: daar werden er afgelopen kwartaal maar liefst 255,8 procent meer van ingeschreven dan in het tweede kwartaal van 2020.
Relance na corona
Dat heeft maar deels te maken met de relance na de coronacrisis in 2020, zegt ACEA. Vorig jaar ging de Europese autoverkoop gebukt onder de coronacrisis, met een stilvallende productie en gesloten showrooms tot gevolg. Toch noteerden klassieke benzine- en dieselwagens niet dezelfde indrukwekkende remonte: respectievelijk 25,3 procent en 7,8 procent. Het marktaandeel van klassieke hybrides nam ten slotte met 213,8 procent toe vergeleken met het tweede kwartaal van 2020. De ACEA rekent daar weliswaar ook milde hybrides toe.
Benzine en diesel blijven het grootst
Hoewel hun marktaandeel met respectievelijk 10,1 procentpunt en 9 procentpunt is gedaald, blijven klassieke benzine- en dieselwagens - zonder milde hybride ondersteuning dus - met 41,8 procent en 20,4 procent het grootste marktaandeel vertegenwoordigen. Hybrides en milde hybrides volgen met 19,3 procent, plug-inhybrides met 8,4 procent en elektrische auto’s met 7,5 procent.
België
In ons land nam het aantal registraties van elektrische auto’s in het tweede kwartaal van dit jaar met 148,5 procent toe vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het aantal ingeschreven plug-inhybrides steeg met 206,3 procent, het aantal klassieke en milde hybrides met 84,5 procent. Klassieke benzinewagens stegen met 22,2 procent, dieselwagens namen met 5,6 procent af.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 17 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden