Voorrang voetgangers aan zebrapad stemt Belg gematigd positief

Voorrang voetgangers zebrapad

Voorrang verlenen aan voetgangers die willen oversteken aan een zebrapad: de verkeersregel werd vandaag 25 jaar geleden ingevoerd. De regel stemt de Belg bovendien gematigd positief, zo blijkt uit een enquête van VIAS Institute.

“Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.” Die verkeersregel werd in 1996 aan onze wegcode toegevoegd, vandaag exact 25 jaar geleden. 7 op 10 Belgen vindt de verkeersregel een nuttige toevoeging aan de verkeersveiligheid, zo blijkt uit een enquête van VIAS Institute.

Behoorlijk goed gekend

De regel blijkt ook nodig, want vorig jaar vond ruim de helft (57 procent) van de ongevallen met overstekende voetgangers plaats aan een oversteekplaats zonder verkeerslichten. Nochtans is de verkeersregel behoorlijk goed gekend, zegt VIAS: 8 op 10 chauffeurs (84 procent) weet dat je in dergelijke situaties voorrang moet verlenen aan voetgangers. Iets meer dan de helft (54 procent) van de chauffeurs doet dat altijd, 4 op 10 chauffeurs (42 procent) stopt meestal.

Hoffelijk

We gedragen ons daarbij hoffelijk: bijna 6 op 10 chauffeurs (57 procent) gebaart met de hand dat voetgangers veilig kunnen oversteken, bijna 3 op 10 chauffeurs (28 procent) doet dat met oogcontact of een hoofdknik. Ruim 3 op 4 voetgangers (77 procent) steekt bij wijze van bedanking de hand of duim op, 1 op 3 (37 procent) knikt even. “Zo’n geste is niet verplicht, maar draagt wel bij tot een betere relatie tussen de verschillende weggebruikers in het verkeer”, zegt VIAS.

Verbetering?

Nochtans is er nog ruimte voor verbetering: slechts 38 procent van de chauffeurs jonger dan 35 stopt altijd aan een oversteekplaats, bij chauffeurs ouder dan 55 jaar is dat 67 procent. Ruim 1 op 4 voetgangers (27 procent) moet minstens drie tot vier auto’s laten passeren voor ze veilig kunnen oversteken, bijna 1 op 10 voetgangers (9 procent) moet chauffeurs dwingen om te stoppen. Al mag niemand onvoorzichtig zijn bij een oversteekplaats: bijna 1 op 4 voetgangers (23 procent) weet niet dat ze zelf ook moeten uitkijken voor ze oversteken. 1 op 3 chauffeurs (31 procent) weet dan weer niet dat ze ook hun snelheid moeten matigen als ze zelf niet meteen een voetganger zien.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
John 20:23
afbeelding van John

Ik dacht dat voetgangers niet zomaar voorrang hadden, maar dat ze eerst moeten zorgen voor oogcontact met een chauffeur zodat ze zeker zijn dat die hen gezien heeft. Paar jaar geleden op tv gezien hoe iemand overstak zonder kijken en de auto (waar politie agenten inzaten) die net passeerde sprak de voetganger erop aan.

Adriaan 20:47
afbeelding van Adriaan

Oei, blinden zouden dan nooit voorrang hebben?

this 08:26
afbeelding van this

Dus als ik nooit naar de voetgangers kijk, heb ik als automobilist voorrang? Handig, ik zal het zeggen tegen de rechter dat John van op autofans.be het gezegd heeft.

FLP 11:52
afbeelding van FLP

Hahaha :D
OT: Maar 7/10 vindt dit een goede regel? Wat kan je nu hierop tegen hebben?

Jos D. 09:35
afbeelding van Jos D.

Voorrang of niet, ik kijk toch altijd goed uit als ik een weg oversteek via het zebrapad.
Je zult maar gelijk hebben als je in het ziekenhuis ligt of tussen 6 planken :-)
Trouwens, het merendeel van de automobilisten stopt wel degelijk om voorrang te geven.

Techno Patat 14:16
afbeelding van Techno Patat

77% bedankt? Hahahahahha 7,7% bedoel je zeker? Ik stop altijd en krijg maar heeeeeel zelden een dankuwel! Idem met stoppen in de binnenbaantjes trouwens… veel zuur kijkende mensen krijg je, that’s it :)…

John 17:12
afbeelding van John

Ik zal verkeerd gedacht hebben , missen is menselijk. Ik vind het allesinds geen slechte denkwijze om met oversteken om te gaan. Als ze mij niet gezien hebben, gaan ze hoogst waarschijnlijk ook niet stoppen. En wat ben je dan met je voorrang.

Nidas Leo 13:28
afbeelding van Nidas Leo

Ik weet het, statistisch gezien maakt mijn ervaring niks uit, mijn uitspraak kan zelfs seksistisch overkomen, maar mij valt het op dat de overgrote meerderheid van de mannelijke chauffeurs wél stopt voor aan zebrapaden om voetgangers te laten oversteken, maar dat dit zelden door vrouwelijke chauffeurs wordt gedaan.
Volgens mij proberen die mijn broek uit te rijden. ;-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws