Overheid helpt installatie laadpaal met belastingvoordeel in 2021

Vanaf 2026 mogen alleen nog elektrische bedrijfswagens ingeschreven worden, werd vorige week beslist. Om die omslag een duwtje in de rug te geven besloot de overheid dat dit jaar nog een tegemoetkoming komt voor de mensen die een laadpaal installeren, en dat geldt ook voor particulieren.

Belastingvoordelen, daar zijn we als Belg wel voor te vinden. Het is dan ook de wortel die de overheid ons vaak voor houdt om te doen wat zij verlangen. Vanaf 2026 moeten bedrijfswagens alvast elektrisch zijn om van de aftrekbaarheid te kunnen bljven genieten. Die zou ook voor elektrische wagens echter minder worden vanaf 2026.

verhoogde aftrekbaarheid

Als tegengewicht voor die omslag, en om te voorkomen dat weinig mensen de overstap naar een elektrische melkkoe maken, steunt de overheid de installatie van een laadpaal bij je thuis. Op dit moment kunnen zelfstandigen een laadpunt al 100% aftrekken, vanaf 1 september 2021 - dit najaar dus - wordt de aftrek verhoogd naar 200%. De voorwaarde is dat de paal in een semi-publieke zone geïnstalleerd wordt. Dat zou willen zeggen dat de paal tegen betaling ook door andere gebruikers kan worden gehanteerd.

45% via belastingen

Ook particulieren kunnen profiteren van de laadpaalstimulatie door de overheid. Zo krijgen ze vanaf 1 september 2021 een belastingvoordeel van 45% op de prijs van een laadstation, met een maximumbedrag van 1.500 euro. Dat maximumbedrag zal elk jaar lager worden, met een maximum van 15% in 2024. Een paar maanden uitstellen en dan snel zijn is dus de boodschap.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 3 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Mathieu 12:58
afbeelding van Mathieu

Het enige wat ik zie is dat de regering de mensen nu wil gaan bang maken waardoor ze nu investeringen gaan doen die niet nodig zijn (omdat ze bvb een recente wagen op fossiele brandstof hebben) en die ze misschien moeilijk kunnen betalen. Lees: recente wagen weg doen, nieuwe dure elektrische wagen kopen én nog investeren in een laadpaal van duizenden euro's ook. Dit omdat ze bang zijn dat ze het in de toekomst niet zullen kunnen betalen zonder de kortingen.
Ik ben niet tegen de verandering, maar ik vind dat men opnieuw alles wil verplichten op veel te korte tijd.

John 21:02
afbeelding van John

G'oh de mensen die nu elektrisch rijden of 'investeren' in een laadpaal, zijn volgens mij niet de mensen die bang moeten zijn dat het in de toekomst onbetaalbaar wordt. Met prijzen van 30K voor een B-segmenter of 40K voor een C-segmenter zijn dit niet de meest betaalbare auto's.

BartC 14:34
afbeelding van BartC

Op de tweedehandsmarkt vind je voor de helft of iets meer al een aardige tweedehands EV. Wanneer je dan de besparing meetelt (BIV, belastingen, verbruik, onderhoud), dan zijn die al een stuk betaalbaarder. Voor wie de tweedehandsmarkt op trekt is de installatie van een laadpaal wel een redelijk grote kostenpost in verhouding tot de aanschafprijs van de wagen, dus lijkt dit me zeker nog welkom.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws