Vijf auto’s met innovatieve ruitenwissers

Mercedes-Benz W124 Monoblade

De ruitenwisser is één van die auto-onderdelen waar we—in België toch—bijna dagelijks mee geconfronteerd worden maar amper bij stilstaan. Af en toe is er een buitenbeentje nodig, zoals Tesla met zijn idee voor ruitenlasers, om ons de techniek te laten appreciëren. Hier vind je vijf auto’s die de conventionele ruitenwissers ook in vraag durfden stellen.

Vorige week raakte bekend dat Tesla een patent gekregen heeft op een lasersysteem om ruitenwissers te vervangen. Als de Amerikaanse constructeur ook echt werk maakt van zijn gekke ruitenwisseridee—en laat ons eerlijk zijn: die kans zit er bij Tesla dik in—zou dit de eerste grote revolutie in de ruitenwissertechniek kunnen betekenen sinds de rubberen vegertjes voor het eerst op auto’s verschenen. Maar wat is er eigenlijk nog zoal geprobeerd in de voorbije decennia?

Mercedes’ Monoblade

Mercedes W201 190

Eén van de bekendste en opvallendste ideeën in de geschiedenis van de ruitenwisser komt van Mercedes-Benz. Hoe stoïcijns modellen zoals de W201 (of 190) en W124 (of E-Klasse) van de jaren ’80 en ’90 ook mochten lijken; ze verborgen één compleet tegendraadse creatie: de Monoblade. Deze enkele wisser zat centraal onder de voorruit gemonteerd en schoof tijdens het draaien een tiental centimeter naar buiten om de hoeken van de ruit te bereiken. Daarmee was deze ruitenwisser de efficiëntste van zijn tijd, al bleek de complexe techniek op termijn wel gevoeliger voor slijtage.

Eén wisser, twee armpjes

Citroën C1

Nog een voorbeeld van een auto met maar één ruitenwisser kwam voort uit het zogenaamde B-Zero-project, de samenwerking tussen Toyota en het toenmalige PSA om een stadswagen te bouwen. De Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo die daaruit voortkwamen deelden heel wat onderdelen en hadden allemaal maar één ruitenwisser. Die had wel twee armpjes: één normale arm en een smaller staafje om het enkele ruitenwisserblad tijdens het werken te roteren. Zo begon de wisser horizontaal onderaan de passagierskant en eindigde hij verticaal aan de bestuurderskant. De drijfveer was hier niet zozeer om de beste wisser ter wereld te bouwen, zoals bij Mercedes, maar om productie- en onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden.

Geen wissers? Of wacht…

Seat Altea

Bij Seat waren ze blijkbaar helemaal moe gekeken op die lelijke wissers. De ontwerpers van de anders maar gewone Altea besloten namelijk om de ruitenwissers in hun ruststand helemaal in de carrosserie te laten verdwijnen. We zien tegenwoordig wel vaker dat de wisserbladen bij droog weer iets dieper onder de motorkap getrokken worden, maar bij Seat zaten de twee ruitenwissers verticaal in de A-stijlen verborgen. Bij het activeren kwamen ze dan neerwaarts tevoorschijn.

Ruitenwissers alom

Toyota Cressida

Andere fabrikanten krijgen dan weer niet genoeg van ruitenwissers. In de jaren ’80 besloot Toyota bijvoorbeeld om in de Japanse thuismarkt ook aparte wissertjes aan te bieden voor de zijruiten of zelfs de zijspiegels. Beeldmateriaal vinden we er jammer genoeg niet bij terug, maar de theorie was dat je bij regenweer soms niet duidelijk door de spiegels kon kijken en een wisser daar een oplossing bood. Wetende dat Toyota in die tijd ook koplampwissers en soms zelfs twee achterruitenwissers op zijn auto's monteerde—zoals op de Cressida hierboven—kan je berekenen dat er daardoor Toyota’s rondreden met misschien wel 8 ruitenwissers. Vervang die dan maar eens allemaal…

Drie ruitenwissers

Jaguar E-Type Series 1

Ook bij Jaguar namen ze in de 60’er jaren geen genoegen met twee simpele ruitenwissers, al gingen ze niet even ver als Toyota. De Jaguar E-Type heeft namelijk in sommige uitvoeringen drie wissers op de voorruit. Dat deden ze echter niet zozeer uit luxe of uit principe, maar wel uit noodzaak. De lage, brede voorruit van de eerste generatie E-Type cabrio en coupé was namelijk niet hoog genoeg om twee wissers te monteren die dan ook nog eens de hele breedte konden dekken. Toch rijden er ook E-Types rond met twee ruitenwissers: dit zijn 2+2-versies met een langere wielbasis en een iets hoger dak, waardoor de voorruit daar wel hoog genoeg was voor twee grotere wissers.

Ken je nog auto's met unieke ruitenwissers? Laat het weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Eddy 21:43
afbeelding van Eddy

Misschien voor velen niet zo speciaal, maar in de jaren '70 en '80 had Mercedes toch ook wissers die naar buiten veegde. Best speciaal toen. Later heeft Peugeot en Citroën dat wel gekopieerd, maar het orgineel was best speciaal.

Quin 15:58
afbeelding van Quin

Ik herinner me een artikel van enkele jaren geleden dat McLaren geluidsgolven zou gebruiken als ruitenwisser?

Joris 21:56
afbeelding van Joris

Toch zeker ook vermeldenswaard zijn wat mij betreft twee Citroën modellen: de Citroën CX heeft veel eerder dan Mercedes de enkele ruitenwisser uitgebracht, in 1976. Die was weliswaar minder complex (geen bewegende arm die de uiterste hoeken kon bereiken), maar in de latere versies werd wel op de ruitenwisserarm ook al de ruitensproeier gemonteerd.
Een andere interessante Citroën 'uitvinding' was een soort van voorloper van de regensensor die werd geïntroduceerd op de iconische Citroën SM (1970-1975). Geen idee hoe die juist werkte, maar hij bestond wel degelijk.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws