EU stapt in de ring: Volkswagen moet alle gedupeerde dieselgateklanten vergoeden

Volkswagen dieselgate

De Europese Commissie krijgt het stilaan op haar heupen dat Volkswagen blijft verzetten om klanten van een auto uitgerust met sjoemelsoftware rechtvaardig te compenseren. Eurocommissaris voor Justitie - en tevens Belgisch politicus - Didier Reynders wil Volkswagen nu onder druk zetten om een compensatie af te dwingen.

De Europese commissie vindt het niet ethisch dat de Volkswagen Group selectief is in welke gedupeerde klanten van een auto met sjoemelsoftware vergoed worden door het emissieschandaal. Zo kwam VW Group al over de boeg met een vergoeding in de VS en Duitsland maar grijpen zowat alle andere eigenaars in Europa naast de vergoeding. Eurocommissaris voor Justitie Didier Reynders wil de autogigant nu op het matje roepen om zo alsnog een compensatie te regelen voor gedupeerde klanten.

Eén Europa

Volgens de Commissie is het simpel: elke klant die een auto met sjoemelsoftware kocht van de groep heeft recht op een compensatie. Volkswagen weigert echter om samen met lokale consumentorganisaties (zoals Testaankoop in België) naar een oplossing te zoeken. Volgens Reynders is het tijd dat Volkswagen de bittere pil slikt om zo jaren van dure rechtszaken te vermijden. Kortom: elke autokoper in de EU zou een gelijke behandeling moeten krijgen. Saillant detail: al meerdere rechters in verschillende Europese landen hebben geoordeeld dat eigenaars recht hebben op een vergoeding.

Waarom die vergoeding zo belangrijk is? Wel, klanten kochten onbewust een auto die niet voldeed aan de gangbare emissienormen en pleegden daardoor een impact op de volksgezondheid. Daarnaast constateerde eigenaars van een dieselwagen met sjoemelsoftware dat na een verplichte update (om de software te verwijderen) de wagen vaak vermogen verloren was én meer verbruikte. Kortom; klanten kochten een auto die niet voldeed aan wat er op de "verpakking" stond. Een kat in een zak dus.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Waxweazel 16:10
afbeelding van Waxweazel

De vraag is dan eerder waarom de EU zelf geen rechtszaak opstart tegen VW ? Zo kunnen ze dit direct in de hele EU afdwingen.

a b 09:50
afbeelding van a b

En wat als je die auto al lang verkocht hebt? Of iemand heeft deze tweedehands gekocht.
Zo'n zaken lijken mij toch moeilijk te bepalen allemaal.

andre123 10:35
afbeelding van andre123

als men eerst 10 jaar wacht om in te grijpen wordt het inderdaad heel moeilijk.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws