Wie vanaf vandaag de trajectcontrole van de Craybeckxtunnel op de E19 in Antwerpen of die van de E314 tussen Lummen en Halen passeert, let maar beter extra op zijn snelheid. De trajectcontroles zijn nu permanent actief en houden geen rekening meer met een tolerantiemarge.
Er staan heel wat trajectcontroles langs snelwegen in ons land, maar die zijn lang niet allemaal actief. Omdat het wettelijke gedeelte nog in orde moet worden gebracht of omdat er zogenaamde quota worden gehanteerd. Dat betekent dat de trajectcontroles op het ene moment wel en het andere moment niet actief zijn. Op die manier wil de overheid garanderen dat het parket de instroom aan boetes kan verwerken.
Zeven verschillende locaties
Federaal minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) wil daar nu verandering in brengen. Vergeleken met onze buurlanden sterven er bij ons nog te veel mensen in het verkeer, en overdreven snelheid is daar vaak de oorzaak van, aldus de minister. Met een proefproject op zeven verschillende locaties wil hij nu zien of de hogere instroom aan boetes onder controle blijft. Als het project succesvol is, wordt het naar andere locaties uitgebreid.
In eerste instantie doen twee trajectcontroles in Vlaanderen mee aan het proefproject: de trajectcontrole op de E19 in de Craeybeckxtunnel in Antwerpen richting Brussel, en die op de E314 tussen Lummen en Halen in de richting van Leuven. De trajectcontroles daar zullen gedurende de proefperiode permanent actief zijn, en alleen nog een technische foutenmarge hanteren. Dat betekent dat je bijvoorbeeld op de E314 vanaf 129 km/u onverbiddelijk geflitst wordt.
Ook in Wallonië
De vijf andere trajectcontroles van het proefproject staan in Wallonië. Daar is de trajectcontrole op de E42 tussen Fleurus en Jemeppe-sur-Sambre richting Namen nu permanent actief, net als die op de E19 tussen Seneffe en La Louvière richting Bergen, de E42 tussen Bernissart en Pérulwez richting Doornik, de E420 tussen Charleroi en Pont-à-Celles richting Nijvel, en de E411 tussen Assesse en La Bruyère richting Brussel.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 20 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden