Proefproject trajectcontroles: geen tolerantiemarges of quota meer

Trajectcontrole Craeybeckxtunnel Antwerpen actief

Wie vanaf vandaag de trajectcontrole van de Craybeckxtunnel op de E19 in Antwerpen of die van de E314 tussen Lummen en Halen passeert, let maar beter extra op zijn snelheid. De trajectcontroles zijn nu permanent actief en houden geen rekening meer met een tolerantiemarge.

Er staan heel wat trajectcontroles langs snelwegen in ons land, maar die zijn lang niet allemaal actief. Omdat het wettelijke gedeelte nog in orde moet worden gebracht of omdat er zogenaamde quota worden gehanteerd. Dat betekent dat de trajectcontroles op het ene moment wel en het andere moment niet actief zijn. Op die manier wil de overheid garanderen dat het parket de instroom aan boetes kan verwerken.

Zeven verschillende locaties

Federaal minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) wil daar nu verandering in brengen. Vergeleken met onze buurlanden sterven er bij ons nog te veel mensen in het verkeer, en overdreven snelheid is daar vaak de oorzaak van, aldus de minister. Met een proefproject op zeven verschillende locaties wil hij nu zien of de hogere instroom aan boetes onder controle blijft. Als het project succesvol is, wordt het naar andere locaties uitgebreid.

In eerste instantie doen twee trajectcontroles in Vlaanderen mee aan het proefproject: de trajectcontrole op de E19 in de Craeybeckxtunnel in Antwerpen richting Brussel, en die op de E314 tussen Lummen en Halen in de richting van Leuven. De trajectcontroles daar zullen gedurende de proefperiode permanent actief zijn, en alleen nog een technische foutenmarge hanteren. Dat betekent dat je bijvoorbeeld op de E314 vanaf 129 km/u onverbiddelijk geflitst wordt.

Ook in Wallonië

De vijf andere trajectcontroles van het proefproject staan in Wallonië. Daar is de trajectcontrole op de E42 tussen Fleurus en Jemeppe-sur-Sambre richting Namen nu permanent actief, net als die op de E19 tussen Seneffe en La Louvière richting Bergen, de E42 tussen Bernissart en Pérulwez richting Doornik, de E420 tussen Charleroi en Pont-à-Celles richting Nijvel, en de E411 tussen Assesse en La Bruyère richting Brussel.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Adriaan 16:11
afbeelding van Adriaan

Hoe? Wacht, ik heb precies extra uitleg nodig. "Dat betekent dat je vanaf 129 km/u onverbiddelijk geflitst wordt." Ik ging er altijd van uit dat die 9km/u net de tolerantiemarge was? Maar die blijft bestaan? Wil dat zeggen dat ik heel die tijd veel sneller kon rijden dan wat ik nu dacht? Miljaarde, weeral in het zak gezet.

this 16:38
afbeelding van this

Ja blijkbaar houden wij Belgen er van om het nodeloos complex te maken.
We hebben 2 soorten toleranties. De technische toleratie en de virtuele tolerantie (de juiste benaming weet ik niet).
De technische is eigenlijk iets dat tegenwoordig quasi onbestaand is, de flitstoestellen tegenwoordig weten gewoon exact de gereden snelheid en hoeven geen marge meer te hebben.
Maar België is België niet als we toch weer geen uitzondering er bij zouden hebben. We hebben ook nog eens de virtuele toleratie van 6% of 6km. En daar wordt niet aan geraakt.

Volgens mij verandert er dan ook gewoon niets.

Jos D. 19:16
afbeelding van Jos D.

Dat klopt ja. Er verandert gewoon niets behalve dat de flitspalen nu gaan flitsen vanaf 129 km/h. Dat staat los van de 6% tolerantie want die blijft gelden.
Onbegrijpelijk dat op sommige plaatsen pas geflitst wordt vanaf 140 km/h. Politici willen hun kiespubliek echt niet voor het hoofd stoten.

FLP 08:35
afbeelding van FLP

Haha, dat was mijn eerste gedacht ook. :p

Dominique 08:42
afbeelding van Dominique

Ik denk dat als je boven de 129 km/u gemiddeld zit, dat je prijs hebt.
Traject controle meet toch het gemiddelde, niet ?

Adriaan 10:11
afbeelding van Adriaan

Als ge tegen 129km/uur door de Craeybeckxtunnel gaat rijden ga je ongeacht welke tolerantie er af gaat, een leuke verassing mogen verwachten van vadertje staat ;-)

Wim Bervoets 07:02
afbeelding van Wim Bervoets

Goed opgemerkt. Tekst lichtjes aangepast en hier inderdaad het warme advies ondersteunen om je in de Craeybeckxtunnel toch maar mooi aan de voorgeschreven 100 km/u te houden ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws