Eerste test + video: Kia EV6 (2021)

Kia EV6 Review test autofans 2021

Hoewel Kia enkele van de meest interessante elektrische auto's op de markt in haar catalogus heeft staan, associeert de chauffeur in de straat het Zuid-Koreaanse merk niet meteen met elektrische wagens. Met de EV6 wil Kia daar voor eens en altijd komaf mee maken.

Vragen we je drie merken op te noemen die elektrische auto's verkopen, dan is de kans groot dat Kia niet in dat lijstje voor zal komen. Straf, want het Zuid-Koreaanse merk heeft met de e-Soul en e-Niro twee zeer sterke elektrische producten in haar cataloog staan. Alleen missen die - we geven het toe - de nodige sexappeal om door te breken bij de potentiële elektrorijder. Het was dus dringend tijd voor een vlaggenschip. Eentje die Kia's sterke technologie kan koppelen aan een fraai ogend koetswerk. De EV6 is geboren.


Bekijk hier onze videoreview van de Kia EV6:


Straaljager

Hoewel er over smaken en geuren kan gepalaverd worden, kan je niet ontkennen dat de EV6 een bepaalde impact weet te maken. Meer nog in the flesh dan op de plaatjes. Want de designafdeling van Kia kreeg duidelijk de opdracht om een imposante auto te pennen. Het resultaat is een soort van hatchback/ crossover geworden die vooral zeer gespierd oogt. Met de Stinger uit 2017 bewees Kia al dat als het moeite doet, het fraaie auto's kan tekenen. Deze EV6 is echter de volgende stap in dat verhaal. Als dit de toekomstige designlijn van Kia wordt... dan zijn wij alvast niet rouwig!

Kia EV6 Review test autofans 2021

Met zijn lengte van 4.6 meter plaatst hij zich ook eerder in het gezelschap van de Ford Mustang Mach-e dan de Volkswagen ID.4. Hoewel geen kleintje, wisten de designers de dimensies goed te verbergen dankzij de opvallende accentlijn die vanaf de flank doorloopt in de achterlichten. De sterk aflopende daklijn doet natuurlijk een extra duit in het zakje. Merk trouwens ook op dat de spoiler achteraan een stuk breder staat dan de cabine, zoals de vleugels van een straaljager. Dit is misschien wel één van de mooiste EV's momenteel op de markt. Nogmaals, een Kia!

Indrukwekkend warm

Hoewel de EV6 zijn technische fundamenten deelt met de Hyundai Ioniq 5 is het duidelijk dat Kia qua interieur een andere weg in sloeg. Waar zustermerk Hyundai koos voor een ruimtegevoel, geeft Kia je het gevoel in de cockpit van een gevechtsvliegtuig de kruipen. De bedieningspanelen knuffelen als het ware tegen je aan en ogen strak. Vooral het gebogen scherm dat over het dashboard loopt is indrukwekkend, ook al gaat het technisch gezien over twee schermen van 12.3 duim. Naast de schermpraal wil ook de middentunnel de aandacht stelen. Dankzij een knoert van een zwevend element waarop de startknop en de bediening van de versnelling staat.

Kia EV6 Review test autofans 2021

De voorbije 5 jaar heeft Kia hard gewerkt aan de kwaliteit en look van haar interieurs en deze EV6 is een mooi visitekaartje van dat harde labeur. Je moet al ver gaan zoeken om harde plastics te vinden (helemaal onderaan) en de accentstrookjes zijn subtiel genoeg om het verschil te maken. Al zal je wel moeten accepteren dat zwart de boventoon voert in het interieur. Daardoor lijkt er binnenin minder plaats dan er eigenlijk is. Want dankzij de ruime wielbasis van 2.9 meter is er meer dan ruimte genoeg. Wel valt op dat de ingenieurs de consequenties van de designers moesten dragen. Want de vloer achterin is tamelijk hoog en door de aflopende daklijn moest ook de achterbank laag blijven. Waardoor de langere medemens wel het gevoel kan krijgen met zijn knieën in de nek te zitten.

De varianten

Kia wil de komende vijf jaar 7 nieuwe elektrische auto's op de markt brengen. Dat kan natuurlijk niet zonder een specifiek platform. Bij de Hyundai Group - waar Kia deel van uit maakt - is dat het E-MGP-platform geworden. Deze EV6 is naast de Hyundai Ioniq 5 de tweede auto die daar gebruik van mag maken. Speciaal aan dat platform is het 800 volt netwerk aan boord waardoor de EV6 kan genieten van extreem snelle oplaadsnelheden. Specifiek gaat het over 250 kW DC snelladen voor de versie met de grote accu. Daarmee doet deze EV6 het bijvoorbeeld even goed als een Tesla Model 3 LR en beter dan enkele van zijn voornaamste concurrenten (Mustang Mach-e, Skoda Enyaq,...). Kortom; deze EV6 is geboren om lange afstanden met twee vingers in de neus af te werken. Zolang de oplaadvoorzieningen mee willen natuurlijk.

Kia EV6 Review test autofans 2021

Qua uitvoeringen schuift Kia initieel alvast drie varianten naar voren. Starten doet de EV6 met een set-up waarbij een accu van 58 kWh wordt gekoppeld aan een elektromotor op de achteras van 170 pk. Een uitvoering die vooral de vanafprijs van de EV6 moet drukken. Daarboven staat de meest interessante uitvoering die een accu van 77.4 kWh koppelt aan een motor op de achteras van 229 pk. Tenslotte kan je de grote accu ook nog krijgen met een extra motor op de vooras (AWD) waardoor het vermogen stijgt richting 325 pk. Volgend jaar komt er dan ook nog een volbloed GT die met meer dan 500 pk zal pronken.

Solide rijgedrag

Wij gingen alvast op pad met de 77.4 kWh RWD en 77.4 kWh AWD. Of in mensentaal: de EV6 met grote accu en achter- & vierwielaandrijving. Zonder twijfel de uitvoeringen die het meest bekijks zullen hebben in de zakelijke markt. Hoewel de EV6 zijn DNA deelt met de Hyundai Ioniq 5 valt meteen op dat Kia voor een duidelijk sportievere afstelling ging. Dat maakt zich ook kenbaar op de technische fiche. Dikker antirolstangen, uniek ontwikkelde dempers achteraan en een snellere stuurratio. Het zegent de EV6 met een solide rijgedrag. Niet enkel wanneer je er de zweep op legt maar ook als het tempo wat lager mag. Zelfs met relatief grote velgen (20-duim) en 1.8 ton blijft de ophanging neutraal op slechtere wegen. Waardoor je zeker niet hoeft te vrezen voor je rug.

Kia EV6 Review test autofans 2021

Of er een merkbaar verschil is tussen de achterwielaangedreven versie en die met vierwielaandrijving? Uiteraard. Al zal dat in de dagelijkse praktijk kleiner zijn dan je denkt. Bij gewoon gebruik stuurt de EV6 zijn vermogen standaard naar de achteras. Het is pas bij gripverlies of de vraag naar een forse acceleratie dat de variant met vierwielaandrijving de elektromotor vooraan mee in de strijd kan werpen. Ja, de AWD is met zijn 325 pk een stuk vlotter bij hernemingen... maar de 229 pk sterke achterwielaangedreven variant zit nu niet meteen om vermogen verlegen. Vanuit een ecologische en economische optiek is de 77.4 RWD-uitvoering de beste keuze, zonder dat je hoeft in te boeten op vlak van rijplezier. Vierwielaandrijving en meer vermogen zijn vooral details om mee uit te pakken in de kantine van het bedrijf. En laat ons eerlijk zijn, wil je echt die persoon zijn?

Voor de (fleet)klant

Natuurlijk geen onbelangrijk detail: hoe ver kan je nu op één lading met deze EV6? Wel, dat hangt natuurlijk van aandrijving, uitvoering en seizoen af. Laat ons zeggen dat je voor de 77.4 kWh RWD gaat (en doe dat maar), dan gaan we er prat op dat je steevast vlot 400 kilometer moet halen. Sterker nog, het lijkt ons volstrekt plausibel dat je zo'n 14 à 15 kWh/100 km kan verbruiken met deze EV6 als de wind wat mee zit. Waardoor 500 kilometer op één lading mogelijk moet zijn. Niet slecht voor een Zuid-Koreaan! Er is echter wel één voorwaarde: je zal dan wel de optionele warmtepomp moeten aanvinken in de optielijst.

Kia EV6 Review test autofans 2021

Daar speelt Kia wat een smerig spelletje. Want hoewel de 77.4 RWD al beschikbaar is vanaf 47.990 euro, moet je upgraden van uitrustingsniveau Air naar Earth om een warmtepomp te mogen aanvinken in de optielijst. Waardoor de prijs stijgt naar 51.590 euro (met warmtepomp). Nu goed, het Zuid-Koreaanse merk verzacht de pijn door bijna hallucinante leasingprijzen naar voren te schuiven. Want draai of keer hoe je het wil, de EV6 is spotgoedkoop in de meeste leasinglijsten. In sommige gevallen gaat het zelfs over honderden euro's verschil tegenover de concurrenten. Kia zegt dat dit het gevolg is van het vertrouwen van de leasingbedrijven, wij verdenken Kia er stiekem van in leasing serieus onder de marktprijs te verkopen om de EV6 (en bij uitbreiding het merk) gemeengoed te maken bij de leasingrijder. Ach, de klant vaart er maar wel bij!

Conclusie

Kia toonde eerder met de e-Soul en e-Niro dat het vanuit een technisch standpunt straffe EV’s kan bouwen. Deze EV6 toont dat de Koreanen er ook nog eens een sierlijk koetswerk bovenop kunnen zetten. Maak je als zakelijke rijder de overstap naar elektrisch, dan MOET deze EV6 gewoonweg op je shortlist staan.

Kia EV6 Review test autofans 2021
Auteur: Yves
Reacties: 4 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
GLENN 14:21
afbeelding van GLENN

Ik ben gisteren naar de EV6 gaan kijken, maar dat ding is nogal compact vanbinnen ondanks dat het een relatief hoge auto is. Met mijn 1m86 schuur ik vooraan tegen het dak, achterin kan ik gewoon niet deftig zitten. De wagen had wel een open dak, maar dan nog. Een crossover met de hoofdruimte van een lage sportwagen. Het is eens iets anders.

Voor het overige een mooie auto, maar heel hard heb ik toch niet moeten zoeken naar harde plastics :-)

Steven P. 15:17
afbeelding van Steven P.

Ik vind het toch jammer dat een Belgische blogsite het design van de wagen prijst.... en dan kennelijk niet lijkt te weten dat het design getekend is door niemand minder dan Luc Donckerwolke, voormalig designer bij (onder andere) Bentley, Lamborghini, Seat en Škoda. Onder andere de Muriel o en de Audi R8 kwamen uit zijn pen. Om nog maar te zwijgen van de moderne Bentleys (you love them or you hate them).

Daar mogen we als Belgen toch terecht trots op zijn (naast Dirk Van Braeckel die ook bij Bentley zat een by hoofd design van Bugatti is).

On a personal note: waar ik het interieur van de Ioniq goedkoop en lelijk vind, is de EV6 heel wat knapper gedesigned. Bij de Ionic zijn de randen rond het scherl zo groot als die van mijn iPhone 3G. En dat is géén compliment... Ik vind een Škoda Enyaq wel wat knapoer dan een EV6 of Ioniq, maar de technologie in de tweeeïge tweeling Kia/Hyundai lijkt me toch een stuk straffer. Well played Koreans!

Tictactoe 19:06
afbeelding van Tictactoe

Bizar, ik ben 1,90m en heb er daarnet ingezeten en had zowel voor- als achteraan meer dan genoeg ruimte. Auto ziet er in het echt ook een pak groter uit dan op video.

Yannick 09:23
afbeelding van Yannick

Wij hebben via het werk een nogal belachelijk bekrompen IKP/caffetariaplan. Bijgevolg kunnen we bijvoorbeeld enkel de instapversie van deze toch wel fraaie EV6 leasen.
Sterk aan het denken aan deze Koreaan te leasen als vervanging voor men prive gekochte GTE.

Ik zie het alleen écht niet zitten om deze zomer 12uur onderweg te zijn naar zwitserland ipv de gebruikelijk 8,5 door wachttijden voor een laadpaal uberhaupt beschikbaar te hebben.

iemand ervaring met reisjes naar zuid Europa en de laadinfrastructuur?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws