Dieselrijders opgepast: vanaf 2022 verstrengt de Brusselse LEZ

Uitlaat

Met ingang van het nieuwe jaar verstrengt de lage-emissiezone van Brussel alweer een beetje. Concreet zullen er minder dieselwagens op leeftijd toegelaten worden binnen de grenzen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Voor andere brandstoffen blijven de huidige beperkingen van kracht.

Sinds januari 2018 is het opletten geblazen voor automobilisten die in en rond onze hoofdstad moeten zijn. Je bent er maar beter op de hoogte van de euronorm van je stalen ros, anders laat je het beter op stal of riskeer je een fikse boete. Inmiddels hebben we gelukkig al de tijd gehad om aan het idee te wennen maar in aanloop naar 2022 kan het toch nuttig zijn om het inschrijvingsbewijs van je auto nog even vanonder het stof te halen, vooral als die auto diesel lust. Vanaf januari worden de voorwaarden van de LEZ namelijk nog eens herzien.

Check je euronorm

Terwijl je voorlopig nog zorgeloos door Brussel mag rijden met je Euro 4-diesel is dat vanaf 1 januari verleden tijd. Dan zijn enkel dieselwagens met euronorm 5 of hoger toegelaten binnen de grenzen van de LEZ. Voor wagens op benzine, LPG of CNG verandert er voorlopig niets: zij mogen het grondgebied betreden vanaf er ‘Euro 2’ op het inschrijvingsbewijs staat. De huidige regels blijven van kracht tot 2025; dan worden de voorwaarden verstrengd voor zowel diesel als benzine.

Moet je toch met een (te) oude auto in de hoofdstad zijn? Dan kan je ervoor kiezen om een dagpas te kopen via de LEZ-site. Die kost je 35 euro en dan mag je voor één dag naar hartenlust uitstoten binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Je kan zo’n pas ook nadien pas aankopen, zolang je dit maar doet binnen de 24 uur nadat je met je auto Brussel bent binnengereden. Let wel op: je mag maar 8 dagpassen per jaar gebruiken. De negende keer betaal je dus de volle pot: een boete van 350 euro…

Geen uniformiteit

De LEZ van Brussel is niet de enige — en ook niet de eerste — lage-emissiezone van ons land. Naast de hoofdstad moeten bestuurders van oudere auto’s ook in Antwerpen en in Gent hun hoofd erbij houden. En al helemaal omdat de voorwaarden van Brussel en die van Antwerpen en Gent licht verschillend zijn.

Zo mag je in Antwerpen wel nog binnen met je Euro 4-dieselwagen tot eind 2024, al moet je daarvoor wel een bedrag betalen van 30 euro per week tot 365 euro per jaar. Verder mag je er met andere wagens vanaf euronorm 2 binnenrijden. In Gent gelden dezelfde regels, al variëren de toelatingstarieven voor Euro 4-diesels daar wel tussen de 25 en de 430 euro. Voor beide Vlaamse milieuzones geldt dat de huidige voorwaarden pas herzien worden in 2025.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Marc Van der Veken 13:55
afbeelding van Marc Van der Veken

Kotsmisselijk word ik van deze geldaftroggelmethode. Schandelijk winstbejag geen enkel klimaateffect

Layla 19:04
afbeelding van Layla

Betalen toegestaan corrupte land nog erger dan de arme landen te triest voor woorden alles draait om geld en macht

Hendrik 22:56
afbeelding van Hendrik

Het artikel is niet volledig.
De eerste 3 maanden wordt er nog niet beboet, enkel verwittigd.
Vanaf 1 april krijg je 350€ boete. EN maximaal 4 boetes per jaar, dus om de 3 maand 1 boete voor dezelfde 'overtreding'.
Erg voor wie nog een goed rijdende en technisch gekeurde en goed afgestelde diesel wagen heeft.

tomtom 10:07
afbeelding van tomtom

LEZ dient om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren, niet om het klimaat te redden.

Uw kotsmisselijkheid wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de uitlaatgassen in uw buurt. Misschien dat een LEZ zou helpen?

Jan Dours 20:50
afbeelding van Jan Dours

De gehandicapten in een rolstoel kunnen niet eens met de auto (euro 4) aan het ziekenhuis UZB te Jette geraken. Om aan de rand van Brussel 3 of 4 maal per jaar te kunnen komen € 35 betalen per dag.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws