Maak jij je soms zorgen over de herkomst van de stroom die een lader in je elektrische auto pompt? Dan kan je nu in de haven van Gent gaan opladen, want daar staat de eerste snellader van ons land die zijn stroom rechtstreeks uit de aanpalende windmolens haalt.
Met de opmars van de elektrische auto in ons gezamenlijke wagenpark dringt het volgende vraagstuk zich op, want hoe zorgen we ervoor dat de stroom waarop die EV’s rijden wel groen opgewekt werd? Energieleverancier Engie heeft daar iets op gevonden, want bij hen kan je nu je auto opladen terwijl je kijkt naar de windmolens die je stroom produceerden.
Snel en groen
In de haven van Gent heeft Engie-CEO Thierry Saegeman namelijk in aanwezigheid van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir het eerste Belgische snellaadstation onthuld dat volledig op zelf geproduceerde windenergie werkt. Rond de site aan de R4 bevinden zich drie windmolens waar de lader rechtstreeks stroom uit tapt — mits tussenkomst van een opslagbatterij. De twee laadpunten kunnen elk gelijktijdig een vermogen leveren tot 175 kW, maar als je het geluk hebt om alleen aan de snellader te staan kan één enkel laadpunt een snelheid van wel 350 kW aan.
Als je EV met die laadcapaciteit overweg kan, zou je in een dikke tien minuten zo’n 200 kilometer rijbereik op de teller zien verschijnen. Ook de prijs is bovendien niet mis: Engie vraagt er 40 cent per geladen kWh waardoor het volledig opladen van een EV met een accu van bijvoorbeeld 50 kWh — zoals een Renault Zoë — hier 20 euro kost. Daarmee blijft de prijs gelijkaardig aan die van het gemiddelde publieke laadpunt zonder snellaadmogelijkheid. Met dit project wil de energieleverancier vooral onderzoeken of ze dergelijke installaties ook op andere plaatsen in het land kunnen realiseren. Wij zien er alvast geen graten in, Engie.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 3 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 13 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 18 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 19 uur geleden