Laden als de wind: Engie onthult eerste snellaadstation op windenergie

Engie snellaadstation R4 Gent 2022

Maak jij je soms zorgen over de herkomst van de stroom die een lader in je elektrische auto pompt? Dan kan je nu in de haven van Gent gaan opladen, want daar staat de eerste snellader van ons land die zijn stroom rechtstreeks uit de aanpalende windmolens haalt.

Met de opmars van de elektrische auto in ons gezamenlijke wagenpark dringt het volgende vraagstuk zich op, want hoe zorgen we ervoor dat de stroom waarop die EV’s rijden wel groen opgewekt werd? Energieleverancier Engie heeft daar iets op gevonden, want bij hen kan je nu je auto opladen terwijl je kijkt naar de windmolens die je stroom produceerden.

Snel en groen

In de haven van Gent heeft Engie-CEO Thierry Saegeman namelijk in aanwezigheid van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir het eerste Belgische snellaadstation onthuld dat volledig op zelf geproduceerde windenergie werkt. Rond de site aan de R4 bevinden zich drie windmolens waar de lader rechtstreeks stroom uit tapt — mits tussenkomst van een opslagbatterij. De twee laadpunten kunnen elk gelijktijdig een vermogen leveren tot 175 kW, maar als je het geluk hebt om alleen aan de snellader te staan kan één enkel laadpunt een snelheid van wel 350 kW aan.

Als je EV met die laadcapaciteit overweg kan, zou je in een dikke tien minuten zo’n 200 kilometer rijbereik op de teller zien verschijnen. Ook de prijs is bovendien niet mis: Engie vraagt er 40 cent per geladen kWh waardoor het volledig opladen van een EV met een accu van bijvoorbeeld 50 kWh — zoals een Renault Zoë — hier 20 euro kost. Daarmee blijft de prijs gelijkaardig aan die van het gemiddelde publieke laadpunt zonder snellaadmogelijkheid. Met dit project wil de energieleverancier vooral onderzoeken of ze dergelijke installaties ook op andere plaatsen in het land kunnen realiseren. Wij zien er alvast geen graten in, Engie.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Jantje 10:46
afbeelding van Jantje

Ik rijd nu zelf in EQA. Firmawagen geen salariswagen.soit. maar de kosten vind ik behoorlijk oplopen. Zeg dat een gemiddelde ev tussen 18kW/h -23kW/h per 100km doet. Je laadt 40kW wat dus 20 euro zou kosten voor een 200km. Maar een diesel daar doe je gemiddeld ook 5 liter/100km mee. Ze zeggen dat het elektrisch rijden zoveel goedkoper is, ik merk er helemaal niks van. Het enigste goede eraan is dat je geen co2 uitstoot.En nog maar te zwijgen dat idd snelladen tegen 40cent/kWh goedkoop is als je weet dat je makkelijk het dubbele kwijt bent bij Ionity of Fastned laadstation.

this 13:58
afbeelding van this

Elektrisch rijden is ook goedkoper als je het goed doet. En dat is aan een trage publieke lader hangen of zelf thuisladen.
Zit je continu aan snelladers, tja dan wordt het duurder. Maar dat is ook helemaal niet de bedoeling.
De meeste EV-rijders gaan zelfs nooit aan de snellader, enkel als ze op reis gaan met de auto.

Uw reactie