
Een jaar geleden pakte Citroën uit met de Ami One Concept, een elektrische brommobiel en de Franse interpretatie van micromobiliteit. Nu bevestigt het merk dat de Ami effectief in productie gaat.
Frankrijk is natuurlijk de uitvinders van de brommobiel, dus hoeft het eigenlijk niet te verrassen dat uitgerekend dat land met een elektrische interpretatie ervan op de proppen komt. Citroëns productieversie van de Ami One is – hoe kan het ook anders? - een compacte tweezitter geworden. 2,41 meter lang en 1,39 meter breed om precies te zijn.

De Ami heeft een elektromotor van 8 pk, die zijn energie haalt uit een batterij van 5,5 kWh. Het moet deze Citroën 70 kilometer ver brengen. Opladen aan een klassiek stopcontact duurt volgens de Fransen “even lang als een smartphone opladen”, oftewel drie uur. De topsnelheid is begrensd op 45 km/u.

Dat zorgt ervoor dat je voor deze Citroën Ami in principe geen rijbewijs nodig hebt. Citroën mikt dus op jongeren en senioren, en voorziet verschillende manieren om ze ermee te laten rijden. Via een huurformule, via autodeelsystemen, of via de klassieke aankoop. Reken dan op zowat 7.000 euro.
Recente reacties
BIV voor nieuwe auto vaak goedkoper
Mathieu: Ik denk dat je mijn punt wat mist (of dat ik het niet juist heb over gebracht): Ik heb...
Door Yvesw 3 uur geleden
BIV voor nieuwe auto vaak goedkoper
Dag Yves, is het niet een klein beetje kort door de bocht wat je zegt? De meeste mensen hebben geen...
Door Mathieu 4 uur geleden
BIV voor nieuwe auto vaak goedkoper
This: Het is inderdaad een rommelige transitie momenteel. Al geloof ik ten stelligste dat we als...
Door Yvesw 7 uur geleden
BIV voor nieuwe auto vaak goedkoper
Heel dit systeem is er echt op uit om de armsten onder ons te beperken in mobiliteit zou ik denken...
Door this 8 uur geleden