Eerste test: Volkswagen Taigo (2021)

Test: Volkswagen Taigo (2021)

Coupéversies van SUV’s zijn all the rage vandaag, en dus haalt Volkswagen de Braziliaanse Nivus naar Europa om hem bij ons als Taigo in de markt te zetten. Maar die Taigo maakt de keuze er voor jou als klant niet makkelijker op...

Hoewel de SsangYong Actyon er ongetwijfeld anders over denkt, was BMW naar eigen zeggen eind 2007 de eerste om een SUV te introduceren met een steil aflopende daklijn. De sports activity coupé (volgens BMW) of SUV-coupé (volgens de volksmond) was alleszins in eerste instantie voorbehouden voor premiummerken, maar de laatste tijd zien ook steeds meer massaconstructeurs dat het grote publiek wel pap lust van een SUV of crossover met zo’n steilere daklijn. Zo introduceerde Renault eerder dit jaar bijvoorbeeld nog zijn Arkana als een forsere coupéversie van de Captur.

Test: Volkswagen Taigo (2021)

Door de bomen het bos

Volkswagen doet nu hetzelfde in het B-segment, waar het al actief is met de T-Cross en de T-Roc. En net zoals de Fransen hun Arkana in Zuid-Korea en Rusland ging halen, gingen de Duitsers snuisteren in hun Braziliaanse modellen om weer naar Wolfsburg terug te keren met de Nivus. Dat scheelt voor VW een stuk in ontwikkelingskosten, en hoewel de Taigo dus niet helemaal nagelnieuw is, is die Europese Nivus met een Braziliaanse carrière van zowat een jaar op de teller toch nog voldoende groen achter de oren.

Maar als je nu na al dat gegoochel met modelnamen door de bomen het bos niet meer ziet, dan nemen we je dat niet kwalijk. Zeker als je bekijkt wat er nog allemaal aan SUV’s en crossovers binnen de Volkswagen-groep rondrijdt, en niet in het minst bij VW zelf. Alleszins stoelt deze nieuwe Taigo op het MQB A0-platform, dat ook door de Polo en T-Cross gebruikt wordt. Bij Seat doen de Ibiza en Arona erop dienst, bij Skoda de Fabia en Kamiq.

Test: Volkswagen Taigo (2021)

Stoelendans

En dan begint de stoelendans pas echt. Want hoewel je de Taigo al snel kunt wegzetten als ‘de coupéversie van de T-Cross', is deze nieuwkomer met zijn 4,27 meter niet alleen langer dan diezelfde T-Cross (4,11 meter), maar zelfs ook nipt langer dan de T-Roc (4,23 meter), die nochtans op een uitgerekte versie van dat platform staat (MQB A1). Qua hoogte wordt het nog gekker: daar staan de T-Cross en T-Roc broederlijk zij aan zij met hun 1,58 meter en duikt de Taigo er zes centimeter onder (1,52 meter).

Het resultaat is dus dat deze nieuwe Volkswagen Taigo wat moeilijk te plaatsen valt. Volgens de marketinghandleiding van VW is dit de T-Cross voor wie het allemaal wat meer ‘urban’ dan avontuurlijk mag zijn, in de praktijk heeft de Taigo nog het meest weg van hoe een Polo Cross er over vijf of tien jaar uit zou kunnen zien, als auto’s tegen hetzelfde tempo blijven groeien als ze de afgelopen jaren gedaan hebben. Temeer omdat de Taigo enkele onderdelen (zoals de voorste portieren) deelt met de Polo, en omdat de daklijn eerder uitloopt in een klassieke hatchback dan in een coupélijn.

Test: Volkswagen Taigo (2021)

Polo-verwantschap

Een uit de kluiten gewassen crossoverversie van de Polo dus, en die indruk wordt versterkt door de kunststof bescherming rond de wielkasten en de optionele dakrails. Vooraan zorgen de ledkoplampen en de eventuele verbindende ledstrook ertussen voor familiegelijkenissen met de andere VW-SUV's, ook op de achterklep is er ledverbinding in de lichtsignatuur. Open je de achterklep, dan maak je 440 tot 1.222 liter aan bagageruimte vrij. Geen verschuifbare achterbank zoals op de T-Cross, maar wel een kofferinhoud die ermee kan wedijveren, evenals de T-Roc.

Op die achterbank beschik je trouwens over voldoende hoofdruimte en kun je ook je onderste ledematen nog comfortabel kwijt, al is er niet gigantisch veel reserve. Voorin herken je meteen het dashboard van de gefacelifte Polo. Nog niet alles achter scherm dus – dat laat het platform nog niet toe – maar je krijgt wel standaard een digitaal instrumentendisplay en een infotainmentscherm van 6,5 duim van Volkswagens tweede generatie infotainment. In hogere uitvoeringen worden die schermen respectievelijk 10,25 en 8 of 9,2 duim groot, en switcht het infotainment naar generatie drie. De IQ.Drive Travel Assist, die rijstrookhulp en adaptieve cruisecontrol met een predictieve functie combineert, staat in de optielijst.

Test: Volkswagen Taigo (2021)

Motoren

Onder de motorkap hoef je geen diesels, hybrides of elektrische versies te verwachten: de Taigo houdt het bij de bekende 1.0 TSI-driecilinder met 95 of 110 pk en de 1.5 TSI-vierpitter van 150 pk. De driecilinders schakelen manueel met respectievelijk vijf en zes verzetten, al kun je op de versie met 110 pk ook voor de bekende DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten gaan. Die is standaard op de 1.5 TSI. 4Motion-vierwielaandrijving is er niet.

Wij trokken eropuit met de gulden middenweg, de versie waarvan VW zelf de grootste verkoopcijfers verwacht: de 1.0 TSI van 110 pk. Die tikt 100 km/u aan na 10,9 seconden en haalt een top van 191 km/u. In de praktijk blaakt de driepitter van de goesting en weet hij zijn 200 Nm strategisch te benutten, maar durft hij in combinatie met de DSG wel eens bruusk reageren. Zijn wat hogere zwaartepunt vergeleken met de Polo compenseert deze Taigo met een iets strakkere demping, maar op wat drogere reacties na heb je daar amper last van. Voor de rest rijdt de Taigo zoals je dat van een compacte Volkswagen verwacht: zakelijk, efficiënt en voorspelbaar.

Test: Volkswagen Taigo (2021)

Prijzen

Volkswagen voorziet drie uitvoeringen voor de Taigo: Life, Style en R-Line, met telkens nog een versie met Business-pakket. Volgend jaar komt daar nog een Taigo-basisuitvoering bij die de prijs wat zal drukken. Op dit moment rij je de showroom uit met een Life 1.0 TSI met 95 pk vanaf 24.215 euro. De prijsvork loopt door tot de R-Line Business 1.5 TSI, waarvoor je 33.860 euro betaalt. De vanafprijs van de T-Cross (Life 1.0 TSI 95) is zowat identiek, die van de T-Roc duikt daar nipt onder, met dat verschil dat de grotere T-Roc bij de minder aangeklede basisuitvoering begint.

Test: Volkswagen Taigo (2021)

Conclusie

Deze nieuwe Volkswagen Taigo is wat moeilijk te plaatsen, maar is in de praktijk vooral een uit de kluiten gewassen Polo-crossover in plaats van de coupéversie van de T-Cross. Spannend of uitdagend is hij dan weer niet, maar de Taigo combineert wel voldoende praktische ruimte met de kwaliteiten van een klassieke Volkswagen. En dat is ook een verdienste.

Specificaties

Motor

1.0 turbobenzine, drie-in-lijn

Vermogen

110pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

7-traps, dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 260 kg

Topsnelheid

191 km/u

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Min. kofferinhoud

440 L

Max. kofferinhoud

1 222 L

CO2-uitstoot

111 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Edison 19:22
afbeelding van Edison

Zoals de ID4 op een Opel lijkt, is dit model precies een Ford qua design…

Ben 13:15
afbeelding van Ben

Dakrails zijn niet optioneel. Geen dakrails is juist een optie, want je moet er een panoramisch dak bij nemen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws