Rijtest + video: MG5 Electric (2022)

MG5 Electric Rijtest 2022

Elektrische auto's groeien als paddenstoelen uit de grond. Hetzelfde kunnen we niet zeggen over de koetswerktypes voor die EV's. Want het gros is SUV, sedan of hatchback. De elektrische stationwagen is nu - eindelijk - hier. Met dank aan MG. Is de MG5 daardoor het ultieme manusje-van-alles?

Weet je nog, toen SUV's enkel gekocht werden door de elite en de crossover nog niet was uitgevonden? Wel, dat was nog niet eens zo lang geleden. Het was een tijd waarin de stationwagen het Europese straatbeeld domineerde. Het kan echter snel gaan. Want de stationwagen is stilaan met uitsterven bedreigd. Al zeker in de lagere segmenten van autoland. Met de opkomst van de EV leek het er dan ook op dat het compleet over-en-out zou zijn voor het praktische koetswerktype. MG geeft nu echter wat, euhm, tegenstroom met deze MG5, een 100% elektrische stationwagen met een theoretische range van 380 km en een aantrekkelijk prijskaartje.


Bekijk hier onze videoreview van de MG 5:


Zoals Polestar

MG hanteert voor haar elektrische stationwagen alvast een vertrouwde formule. Net zoals bij broeder ZS EV plukt het Chinese merk namelijk een auto met verbrandingsmotor van de internationale markt en elektrificeert het dat model voor Europa. Of anders gezegd: deze MG5 werd niet gedesignd vanuit een elektrisch standpunt. Daardoor oogt hij opvallend "klassiek". Enkel de laadklep op de anonieme snuit geeft weg dat er stroom in deze MG5 kan gepompt worden. De flank kent een sierlijke schouderlijn en toont daarmee nog eens aan dat hij vooral met de Chinese markt in het achterhoofd werd ontworpen (daar zijn ze verzot op organische lijnen). De bips, die voegt een streepje sportiviteit toe zonder echt uitgesproken voor de dag te komen.

MG5 Electric Rijtest 2022

Heb je trouwens argusogen, dan zal het je eveneens opvallen dat deze MG5 bijna karikaturaal hoog op z'n pootjes staat. Als een soort van MG5 Allroad of MG5 Cross waarop ze spatbordbeschermers zijn vergeten te kleven. Die opvallende rijhoogte kwam er echter niet om deze MG5 crossover-looks te geven. Nee, MG moest onder deze stationwagen een ruime accu kwijt geraken. Om niet al te fors in het interieur te moeten snijden hangt die letterlijk voor een deeltje onder de carrosserie uit. Omdat je zo'n accu liever niet schuurt op de lokale verkeersdrempel besloot het merk haar 5 net wat hoger op z'n pootjes te zetten. Ach, Polestar doet het tenslotte ook met haar 2.

Warm interieur

Zo anoniem het uiterlijk, zo warm en modern het interieur. MG hanteert geen vaste designlijn op haar modellen waardoor ook deze MG5 binnenin compleet verschilt van ZS EV, EHS en Marvel R. Bij deze stationwagen ging het Chinese merk duidelijk voor een ruimtegevoel. Al zeker als je voor het grijze interieur gaat. Blauwe accenten verbreden optisch het dashboard en de twee joekels van schermen vallen natuurlijk niet te ontwijken. Door op de juiste plaatsen kwalitatieve materialen te gebruiken krijg je niet het gevoel met een budgetauto onderweg te zijn. De forse middenconsole met keuzeknop voor de versnelling herbergt eronder een ruim opbergvak met oplaadpunten. Logica viert dan ook hoogtij in deze MG5. Want alles zit waar je het kan verwachten en vervelende moderniteit (bediening van airco) wordt tot een minimum gehouden.

MG5 Electric Rijtest 2022

Een stationwagen moet natuurlijk ook ruim zijn. Dus hoe zit het daar juist mee? Wel, met z'n vieren op pad in deze MG5 is zeker geen straf. Je zit tamelijk hoog (zowel voor als achter) en de stoelen zouden misschien net iets langer mogen zijn voor onze Europese beenlengte. Verder heb je eigenlijk weinig te klagen. Hetzelfde kan gezegd worden over de koffer. Met een volume van 479 liter valt deze MG5 daarmee tussen pakweg Volkswagen ID.3 en ID.4. Dat volume verlegt geen bakens maar is zeker ruim genoeg voor deze elektrische EV. Je mag namelijk niet vergeten dat deze MG5 zich tussen B- en C-segment parkeert. Of anders gezegd: tussen Polo en Golf. Evenwel belangrijk detail: met de achterbank plat krijg je geen vlakke laadvloer.

2 versies, (traag) snelladen

Ontwikkelen Europese constructeurs een beperkt setje aandrijflijnen om ze dan onder alle modellen van het gamma te dumpen, dan hanteert ook op dit punt MG een andere filosofie. Zo gebruikt deze MG5 zijn eigen aandrijflijn. Of nog correcter: 2 aandrijflijnen. Zo kan je deze MG5 krijgen als Standard Range en Long Range. Die eerste doet beroep op een accu van 46 kWh (netto) en een motor op de vooras van 177 pk. De Long Range krijgt een accu van 57 kWh (netto) en een elektromotor van 156 pk. Het koppel bedraagt voor beide modellen evenwel 280 Nm.

MG5 Electric Rijtest 2022

We moeten er niet flauw over doen, dat zijn waarden waarmee je buiten mag komen. Zowel op prestatievlak (nul naar honderd in 8.3 seconden) als op accuvlak. Anderzijds is het wel wat eigenaardig dat crossoverbroertje ZS EV een "Long Range"-versie heeft met een accu van 68 kWh. Hoe dan ook, opladen doe je deze MG5 aan 11 kW AC en 87 kW DC. Puike waarden voor de gemiddelde autogebruiker. Al zal je dus op lange reizen wel een stukje trager (DC) laden dan het gros van de nieuwe moderne EV's die vaak +200 kW aan snelheid weten te behalen.

Ontspannende rijervaring

De eerste elektrische stationwagen in Europa, waardoor er geen benchmark valt boven te halen. Hoe rijdt dat dan, zo'n EV-wagon? Wel, niet noemenswaardig anders dan het gros van de moderne EV's. Of wat had je gedacht? Door zijn hogere bodemvrijheid en relatief hoge zit in het interieur heb je zelfs eerder het gevoel onderweg te zijn met een crossover dan met een (lagere) stationwagen. MG ging voor de afstelling dan ook duidelijk voor een neutrale opstelling. De MG5 gaat nogal droog om met alles wat je voor zijn wielen gooit. Geen drama, geen ongemakken of exceptioneel rijcomfort.

MG5 Electric Rijtest 2022

Dat klinkt niet indrukwekkend maar als de basis goed zit, dan tilt de elektrische aandrijflijn het geheel natuurlijk naar een hoger plan. De acceleraties zijn opmerkelijk vlot - zeker voor de versie met 177 pk - en dankzij het instromen van vermogen (in plaats van de knop meteen volledig open te draaien) geraakt de vooras de weg niet kwijt bij plotse acceleraties. Dankzij het KERS-systeem in deze MG5 is het daarenboven mogelijk om zo goed als one pedal driving boven te halen. Kortom: rijden met deze MG5 is een ontspannende activiteit. Het verbruik tenslotte? Dat hangt natuurlijk af van je gebruik. Gok ergens tussen de 16 kWh/100 km en 20 kWh/100 km. Afhankelijk van locatie, temperatuur en onderbroek die je op dat moment draagt. Want zo gaat dat eenmaal met EV's. In mensentaal: Zo'n 350 km met de MG5 Long Range.

Goedkoper dan een VW Golf Variant!

Natuurlijk zijn er EV's op de markt met fors grotere batterijen of stukken meer franjes. Al mis je dan het punt van deze MG5 wat. MG wil vooral een tweede no nonsense EV in haar gamma hebben, naast de ZS EV. Door te focussen op de juiste details weet het Chinese merk de prijs dan ook laag te houden. Nog geen 34.000 euro kost deze MG5 Electric in zijn riant uitgeruste basis. En daarmee is hij goedkoper dan een kale Volkswagen Golf Variant met benzinemotor. Liever die grote accu aan boord? Dan stijgt de prijs met 3.000 euro. Nog een toefje extra luxe? Dat is dan nog eens 1.500 euro. En daarmee is de kous af.

MG5 Electric Rijtest 2022

MG weet dus als geen andere in het EV-landschap waar voor je geld naar voren te schuiven. Om je budgetbubbel te doorprikken: Een elektrische Opel Corsa kost ook vlot 30.000 euro en een elektrische Citroën Berlingo zelfs 36.550 in de basis. De enige concurrent die de MG5 heeft te dulden komt dan ook uit eigen stal. Want de ZS EV is niet duurder én schuift in zijn Long Range-uitvoering een grotere batterij naar voren. Het doet dus bijna pijn om te zeggen maar een mooi alternatief voor deze elektrische stationwagen... is een elektrische crossover. En nu gaan we onze mond spoelen.

Conclusie

Als MG wegblijft van de premiumval weet het verdomd straffe auto's naar voren te schuiven. De MG5 is een ruime, comfortabele en schappelijk afgewerkte stationwagen die een elektrische aandrijflijn weet te combineren met een aanvaardbaar prijskaartje. Zonder twijfel heeft het gros van Europese automerken geen idee hoe ze voor die prijs een eigen EV-wagon in de markt kunnen zetten.

MG5 Electric Rijtest 2022

Specificaties

Motor

Elektromotor vooras

Vermogen

177pk

Koppel

280 Nm

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 562 kg

Topsnelheid

185 km/u

0 tot 100 km/u

8.30 sec

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Speedy Gonzalez 13:11
afbeelding van Speedy Gonzalez

Topsnelheid 280 km/u?

Yvesw 16:10
afbeelding van Yvesw

Toegegeven, het was bergaf met de wind in de rug. Aangepast. ;-)

Mathieu 12:37
afbeelding van Mathieu

Zalig, geen premium merk, maar toch een naar de bestuurder gericht instrumentenpaneel.
Dat mis ik in mijn Fordje.

this 13:57
afbeelding van this

Dat is toch niet echt een premium kenmerk?
Peugeot doet dit bijvoorbeeld ook al lang.
Ik ben daar trouwens niet zo'n fan van, ik vind het wel handig dat de passagier ook makkelijk aan het scherm in het midden kan.

Mathieu 12:41
afbeelding van Mathieu

Ik refereerde niet naar mijn wagen qua premium. Helemaal niet. Ik bedoelde dat het geen premium merk moet zijn om iets goed te doen. Zelf lijkt het me handiger omdat ik regelmatig een moet drukken in de rechter bovenhoek van mijn scherm, en dat vind ik niet handig. Ik versta nog steeds niet waarom meer en meer knoppen verdwijnen, ik vind het in ieder geval niet veiliger in de meeste wagens. In de Renaults vind ik het misschien niet zo mooi gedaan, maar als ik eens mee rij met een collega zijn die wel beter gepostioneerd.
Uw opmerking i.v.m. de passagier kan ik ook begrijpen. Zelf nog geen ervaring mee gehad.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws