BIV voor nieuwe auto vaak goedkoper

Biv Belgie

"Minder belastingen", het zijn twee woorden die je niet vaak bij elkaar ziet. Toch betaalden eigenaars van een nieuwe wagen in 2021 opmerkelijk minder voor hun belasting op inverkeerstelling (BIV). Met dank aan zuinigere motoren (lees: minder CO2-uitstoot) en een aangepaste wetgeving. Al hangt er wel een "maar" aan vast.

Dat de auto een geldkoe is voor de overheid, is een publiek geheim. Zo passeert België/ Vlaanderen meermaals langs de kassa als je een nieuwe wagen aankoopt. Denk maar aan de 21% BTW die je op een auto betaalt. Daarnaast is er ook nog de belasting op inverkeerstelling (BIV), jaarlijkse rijtaks en de accijnzen die geïnd worden op brandstof. Desalniettemin goed nieuws! Want in 2021 betaalden 8 op de 10 Vlamingen minder BIV!

Minder BIV...

Hoe het komt dat het gros van de Vlamingen wist te besparen op haar belasting op inverkeerstelling? Simpel; sinds de overschakeling van de NEDC- naar WLTP-methode (om de CO2-uitstoot van een voertuig te berekenen) introduceerde de Vlaamse overheid een nieuwe manier om de BIV te berekenen. Die legt auto's met een lage CO2-uitstoot extra in de watten. En laat de Vlaming nu net en masse auto's kopen met een lage(re) CO2-uitstoot. Niet altijd omdat de klant daar bewust naar vraagt, wel omdat constructeurs steeds meer (milde) hybrides aanbieden om zelf te kunnen voldoen aan de Europese CO2-regelegeving.

Biv Belgie

Hoeveel we nu besparen met die zuinigere auto's? In sommige gevallen gaat het over enkele tientallen euro's, in andere gevallen loopt het op tot enkele honderden euro's. Gemiddeld bespaarde 80% van de Vlamingen zo'n 160 euro aan BIV bij de inschrijving in 2021. Voor 9% bleef de BIV identiek (vergeleken met de oude rekenmethode) en voor 11% steeg de BIV een stuk. Mensen die dus net wat minder om de CO2-uitstoot gaven betaalden gemiddeld 360 euro meer om hun voertuig "in te schrijven". Dat zal je leren, petrolhead!

...maar wel hogere verkeersbelasting

Kortom, we betalen gemiddeld gezien steeds minder belasting op inverkeerstelling. Hoezé! Al is die BIV natuurlijk maar een klein deel van het gehele verhaal. Zo zal het je niet zijn ontgaan dat aan moderne (zuinigere) auto's ook een serieus prijskaartje hangt. Waardoor de overheid dus in volume meer belastingen int op elke nieuwe auto (21% BTW, weet je wel?). Daarnaast werd op 1 juli 2021 de jaarlijkse verkeersbelasting geïndexeerd. Waardoor die tegenwoordig 1.46% hoger uitvalt. Stellen dat we dus tegenwoordig minder belastingen betalen op het autobezit is misschien een té optimistische weergave van de situatie.

Biv Belgie

Tenslotte knelt er ook nog een ander schoentje in dit verhaal. Want sinds 2016 zijn elektrische auto's volledig vrijgesteld van BIV. Nu de EV aan een steile opmars bezig is kan je er geld op inzetten dat die binnenkort onder de loep zal worden genomen. Al zal dat hoogstwaarschijnlijk niet voor 2024 zijn. Of in mensentaal: eerst nog verkiezingen, dan hoogstwaarschijnlijk ook terug BIV op de elektrische auto.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
this 09:02
afbeelding van this

Heel dit systeem is er echt op uit om de armsten onder ons te beperken in mobiliteit zou ik denken. Wij wilden een goedkope wagen voor er bij, dus keken we naar oudere modellen. Euronorm maakte voor ons niet uit, aangezien we wel weg blijven uit LEZ. En we hebben onze hoofdwagen nog.
Maar blijkt dat de taksen voor die oudere wagens echt duur geworden zijn. Dus zijn we voor ietsje minder oud gegaan, met veel lagere taksen, waardoor we na x aantal jaar goedkoper zullen uitkomen.
Gelukkig telde niet elke euro voor ons, waardoor we die hogere aanschafprijs konden dragen. Maar het deed me wel nadenken over hoe asociaal het systeem wel niet is.

Yvesw 09:31
afbeelding van Yvesw

This: Het is inderdaad een rommelige transitie momenteel. Al geloof ik ten stelligste dat we als Belg/ Vlaming ook de realiteitszin wat kwijt zijn op autovlak. Als je ziet met wat voor decadentie er wordt geflaneerd op onze wegen. Hallucinant tegenover onze buurlanden.

Vertel ik tegen mensen dat ik "voor erbij" een Mazda Demio heb gekocht uit 2003 voor nog geen 3.000 euro bekijken ze me allemaal alsof ik een rijdend wrak heb gekocht. Terwijl dat karretje me met alle gemak doorheen België loodst.

Ik heb soms het gevoel dat we de lat wat te hoog leggen op autovlak. En uiteindelijk schaden we daar enkel onze eigen portemonnee mee.

Mathieu 12:46
afbeelding van Mathieu

Dag Yves, is het niet een klein beetje kort door de bocht wat je zegt? De meeste mensen hebben geen 2e of 3e wagen voor "erbij. Maar de meeste mensen die een 2e wagen hebben, hebben die dus ook nodig. Wij hebben 2 wagens, en geen van de 2 is om mee te flaneren. Als ik goed reken kan jij met je wagen uit 2003 niet in de LEZ zones, maar iedereen die daar wel moet zijn, kan al niet doen wat jij doet als het een daily zou zijn.
Ik begrijp je stelling van decadentie, de Porches en hyperdure SUV Mercedessen en consoorten vliegen ons rond de oren. Maar weet dat de meesten dit niet hebben. Er is een reden waarom de Belg achter beter openbaar vervoer vraagt. Maar als de politiek diep in zijn binnenste kijkt, dan kost het de regering veel meer geld om een deftig openbaar vervoer uit te rollen, én krijgen ze veel meer geld binnen van de mensen die met de wagen rond rijden. = de melkkoe.
En als je hoort dat de dag van vandaag 1/4 bedienden een firmawagen heeft, dan zou je idd de realiteitszin een beetje verliezen.
Wel sjiek dat je met een Demio rond rijdt! ;-)

Yvesw 13:24
afbeelding van Yvesw

Mathieu: Ik denk dat je mijn punt wat mist (of dat ik het niet juist heb over gebracht): Ik heb thuis onder andere een bedrijfswagen (elektrisch), een youngtimer (SLK) en de Mazda Demio van 3.000 euro die dagelijks door ons gezin wordt gebruikt als tweede wagen. Meer nog, hoewel andere auto's op de oprit, neem ik met plezier de "oude Mazda". Daarnaast is hij als benzine nog welkom in de LEZ.

TL;DR: Ik ben net uit journalistieke interesse op zoek gegaan naar een volwaardige gezinswagen voor een beperkt budget en kwam tot de vaststelling dat je voor 3.000 euro écht wel uit de nood bent. Nog ter info: vorig jaar zo'n 10.000 km met de Mazda gereden. Zonder problemen, steeds met een glimlach op mijn smoel (#LangLeveSimpeleKarretjes)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws