"Minder belastingen", het zijn twee woorden die je niet vaak bij elkaar ziet. Toch betaalden eigenaars van een nieuwe wagen in 2021 opmerkelijk minder voor hun belasting op inverkeerstelling (BIV). Met dank aan zuinigere motoren (lees: minder CO2-uitstoot) en een aangepaste wetgeving. Al hangt er wel een "maar" aan vast.
Dat de auto een geldkoe is voor de overheid, is een publiek geheim. Zo passeert België/ Vlaanderen meermaals langs de kassa als je een nieuwe wagen aankoopt. Denk maar aan de 21% BTW die je op een auto betaalt. Daarnaast is er ook nog de belasting op inverkeerstelling (BIV), jaarlijkse rijtaks en de accijnzen die geïnd worden op brandstof. Desalniettemin goed nieuws! Want in 2021 betaalden 8 op de 10 Vlamingen minder BIV!
Minder BIV...
Hoe het komt dat het gros van de Vlamingen wist te besparen op haar belasting op inverkeerstelling? Simpel; sinds de overschakeling van de NEDC- naar WLTP-methode (om de CO2-uitstoot van een voertuig te berekenen) introduceerde de Vlaamse overheid een nieuwe manier om de BIV te berekenen. Die legt auto's met een lage CO2-uitstoot extra in de watten. En laat de Vlaming nu net en masse auto's kopen met een lage(re) CO2-uitstoot. Niet altijd omdat de klant daar bewust naar vraagt, wel omdat constructeurs steeds meer (milde) hybrides aanbieden om zelf te kunnen voldoen aan de Europese CO2-regelegeving.
Hoeveel we nu besparen met die zuinigere auto's? In sommige gevallen gaat het over enkele tientallen euro's, in andere gevallen loopt het op tot enkele honderden euro's. Gemiddeld bespaarde 80% van de Vlamingen zo'n 160 euro aan BIV bij de inschrijving in 2021. Voor 9% bleef de BIV identiek (vergeleken met de oude rekenmethode) en voor 11% steeg de BIV een stuk. Mensen die dus net wat minder om de CO2-uitstoot gaven betaalden gemiddeld 360 euro meer om hun voertuig "in te schrijven". Dat zal je leren, petrolhead!
...maar wel hogere verkeersbelasting
Kortom, we betalen gemiddeld gezien steeds minder belasting op inverkeerstelling. Hoezé! Al is die BIV natuurlijk maar een klein deel van het gehele verhaal. Zo zal het je niet zijn ontgaan dat aan moderne (zuinigere) auto's ook een serieus prijskaartje hangt. Waardoor de overheid dus in volume meer belastingen int op elke nieuwe auto (21% BTW, weet je wel?). Daarnaast werd op 1 juli 2021 de jaarlijkse verkeersbelasting geïndexeerd. Waardoor die tegenwoordig 1.46% hoger uitvalt. Stellen dat we dus tegenwoordig minder belastingen betalen op het autobezit is misschien een té optimistische weergave van de situatie.
Tenslotte knelt er ook nog een ander schoentje in dit verhaal. Want sinds 2016 zijn elektrische auto's volledig vrijgesteld van BIV. Nu de EV aan een steile opmars bezig is kan je er geld op inzetten dat die binnenkort onder de loep zal worden genomen. Al zal dat hoogstwaarschijnlijk niet voor 2024 zijn. Of in mensentaal: eerst nog verkiezingen, dan hoogstwaarschijnlijk ook terug BIV op de elektrische auto.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden