Nu officieel: vanaf 2035 verbod op verkoop nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren

Verbod verbrandingsmotor 2035

Het Europees Parlement heeft gisteren finaal de knoop doorgehakt: vanaf 2035 mogen er Europawijd enkel nog nieuwe auto’s verkocht worden die geen broeikasgassen uitstoten. Dat betekent dat het binnen dertien jaar gedaan is met de verbrandingsmotor, en er dan enkel nog ruimte in de showrooms is voor auto’s op elektrokracht.

Gisteren kwam het Europees Parement samen om een reeks wetsvoorstellen te stemmen die het klimaat een handje moeten toesteken. Tussen de stapel papier lag het voorstel van de Europese Commissie waar we intussen al bijna een jaar over spreken: dat over het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren. Het Parlement raakte het eens, en ondertekende zo de overlijdensakte van de benzine- en dieselmotor met ingang van 2035.

Vlaanderen wil vroeger

Dat betekent concreet dat je vanaf dan enkel nog auto’s zal kunnen kopen die geen broeikasgassen meer uitstoten. In het huidige autolandschap hebben we het dan uitsluitend over zuiver elektrische auto’s of modellen met een brandstofcel, op waterstof dus. De regel geldt zowel voor personenwagens als voor bestelwagens, al verschilt de aanloop wel licht per voertuigsoort. Zo moet de uitstoot van personenwagens tegen 2030 al 55 procent lager liggen, en is dat voor bestelwagens op dat moment 50 procent.

SsangYong Korando laadpaal 2022

Als volgende stap moet de wet nu langs de Europese Raad passeren, waar de deelstaten er nog eens over zullen stemmen. De kans is echter vrijwel onbestaande dat de nieuwe regelgeving daar alsnog wordt tegengehouden. Intussen zijn er ook landen die zelfs al vroeger de stekker uit de verbrandingsmotor willen trekken, en ook ons eigenste Vlaanderen is daar niet vies van. Zo zullen er in onze contreien enkel nog elektrische modellen over de toonbank gaan vanaf 2029. De autoproducerende landen waren dan weer tegenstander van de maatregel, zoals Duitsland en Frankrijk.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Mathieu 12:46
afbeelding van Mathieu

Lang leve de groenen! :-) Maar ja, dat mag ik niet zeggen, want dan krijg ik hier weer op mijn donder met cijfers van wat de uitstoot ons allemaal kost aan gezondeheid e.d. Dus, even nuanceren dat ik niet tegen vooruitgang ben, wel dat het weer op "de gewone Vlaming zijn kap" zal zijn. En vooral "het verplichten van".
Ik heb ook net gelezen dat mensen die hun wagen wensen op te laden, in de nabije toekomst (over heel België, voorstel van Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet) parkeergeld zullen moeten betalen. Dus openbaar laden zal geld kosten (is voor ons nu ook wel zo), het parkeren zelf zal geld kosten, de grondstoffen voor elektrische batterij worden alleen maar schaarser en duurder, de wagens zijn duurder in aankoop, ... Nu moet Fluvius 4 miljard investeren en gaan ze dus in de toekomst ook nog duurder worden hierdoor, Gent als voorbeeld zal na de zomer de parkeerprijzen met 10 tot 20 procent opslaan enz. Ik denk dat de enige oplossing in de toekomst toch alternatieve vervoersmiddelen zullen zijn voor de gewone burger en de rijken zich nog zullen kunnen verplaatsen met de auto. Moest er even uit ;-)

Kev 20:56
afbeelding van Kev

Voorraad leuke auto's inslaan nu het nog kan!

this 13:17
afbeelding van this

2035 is echt wel nog ver in de toekomst hoor :)

Dominique 07:50
afbeelding van Dominique

@Mathieu, inderdaad, door die groene geitenwollen sokken gaan wij straks de beste van de klas zijn (zucht), in plaats van gewoon de Europese richtlijn te volgen van 2035.
Wat is de haalbaarheid van de doelstelling die Vlaanderen zichzelf heeft opgelegd ? Dezelfde als de kernuitstap waarschijnlijk ? Als puntje bij paaltje komt, hoop ik dat ze die maatregel afschaffen en zich aan 2035 houden. Dat geeft ons - als autoliefhebber - de tijd om ons daar naar te regelen. Ter info. Ik ben zelf een hybride (Porsche) en EV rijder (Tesla), en zo het zo graag nog een paar jaartjes houden ;-).
Dat moest er voor mij ook nog even uit

JL 10:21
afbeelding van JL

De beslissing is genomen door een regering bestaande uit NVA, OpenVLD en CD&V. Groen zit niet in de Vlaamse regering. Nu, de kwestie is of Vlaanderen wel bevoegd is om zo'n verbod effectief op te leggen. Waarmee het niet duidelijk is of Vlaanderen zoiets effectief wel wil doen of gewoon "daadkrachtig" wou KLINKEN.

Dominique 07:56
afbeelding van Dominique

@JL, kleine bijsturing. Met 'groene geitenwollen sokken' bedoel ik eerder de overdreven groene gedachte die in het politieke landschap is geinfiltreerd, en niet het feit dat Groen al dan niet in de regering zit ;-)

Doohie 21:06
afbeelding van Doohie

En wat als men weet synthetische brandstoffen te realiseren....
..Don’t change the car, change the fuel ..

Yannick 10:04
afbeelding van Yannick

door zo'n achterlijkheden is het weer duidelijk dat de beslissing gemaakt worden door mensen die zich niet kunnen inleven in het leven van een lagere klasse.
"ik leef in een vrijstaand huis met een laadpaal, ik snap het probleem niet"

zo van die onzin... dat apenland hier is verre van klaar voor EV's te gaan laden in de hoeveelheid dat ze willen dat we'r mee rond gaan rijden.

Ben weer meer aan het denken om een goei 30kwh aan batterijen te kopen en een DIESEL generator als surplus op men zonnepanelen. Waar ze naar goede Belgische gewoonte ook eerste een fortuin weggeven aan early adopters om dan terug te komen en eigenlijk ronduit de rest te straffen. heel dat subsidie plan van Belgie is gewoon een dwaasheid op zich.

nog iets... die slimme meter moet en zal gehacked worden.
ik wacht op de eerste berichten hierover :-p gaat lollig zijn om
ze hiermee te zien worstelen als mensen gewoon wat gaan beginnen
klooien met dat ding...

deboom jean paul 09:38
afbeelding van deboom jean paul

nu Nederland en Duitsland volop terug steenkool gaan gebruiken om elektriciteit op te wekken moeten wij onze diesel of benzinewagen maar op de schroothoop smijten , welke onbekwame en kortzichtige politiekers hebben we hier in Europa

Mathieu 12:40
afbeelding van Mathieu

@Jean Paul: de nagel op de kop! Mens ou beter eens een globaal Europees plan bedenken dat haalbaar is voor ALLE landen. Want, met de financiële draagkracht is er onderling ook heel veel verschil in Europa. Maar ja: "wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil" :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws