Na wachttijden en inflatie: autofabrikanten krijgen steeds minder bestellingen

Volkswagen Tiguan Productie 2022

Het zijn harde tijden voor de autosector, en het kostenplaatje daarvan werd tot nu toe gewoon doorgerekend aan de consument. Autofabrikanten zien echter stilaan in dat dit niet kan blijven duren. Verschillende merken melden namelijk een aanzienlijke daling in bestellingen van nieuwe auto’s.

De autosector heeft de voorbije jaren wat weg van een eindeloze slecht-nieuws-show. Zo lijkt er maar geen einde te komen aan de enorme wachttijden op nieuwe auto’s, veroorzaakt door eerst het tekort aan halfgeleiders en later ook aan onderdelen die in Oekraïne geproduceerd werden. Daar komt de historisch hoge inflatie nog eens bij, die de kostprijs van energie en grondstoffen uit de pan doet rijzen. Het gevolg is dat kopers nu niet alleen belachelijk lang moeten wachten op hun nieuwe auto, maar er vaak ook flink wat dieper voor in de buidel moeten tasten. En dat pikken ze niet langer, blijkt uit de cijfers.

Kortere wachtrij

Heel wat constructeurs krijgen hun orderboekjes namelijk steeds minder snel volgeschreven, meldt persagentschap Reuters. Zo liet Arno Antlitz, financiele baas bij Volkswagen, al weten dat hun productieplanning wel nog vol zit, maar de vraag wel afneemt. Zelfs BMW-CEO Oliver Zipse gaf aan dat de bestellingen in dalende lijn evolueren, en we weten intussen allemaal hoe goed het Beierse merk het doorgaans doet in de verkoopcijfers. Stellantis-CEO Carlos Tavares meldt een gelijkaardige trend, maar voegt daar een interessant inzicht aan toe. Hij vertelde namelijk dat ze er tot hiertoe in geslaagd zijn om hun winstmarges te bewaken door meerkosten aan de consument door te rekenen, maar dat ze steeds meer inzien dat de grens in zicht komt waarop die consument daardoor gewoon geen nieuwe auto meer zal willen kopen.

BMW 2 Reeks Productie 2022

De dalende vraag lijkt minder het geval bij luxefabrikanten, want Ferrari verhoogde zopas nog zijn verwachtingen voor dit boekjaar na een ongezien winstgevend kwartaal. Het fenomeen steekt ook vooral in Europa en Noord-Amerika de kop op terwijl bijvoorbeeld China rustig verder koopt. Die minder volle orderboekjes hebben echter wel één voordeel voor zij die wél nog een auto bestellen: de wachttijden worden er een fractie minder lang door… Kwestie van toch op een positieve noot te eindigen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
Consument 15:06
afbeelding van Consument

Nog maar eens een bewijs dat de consument echt wel afhaakt. De merken zijn gewoonweg veel te ver gegaan in het leeg melken van de gewone consument ten voordele van hun "belangrijkere" doelgroepen. De consument is en blijft hun melkkoe. Blij te zien dat ze bang worden door het afhaken van de gewone consument. Nu ja ze oogsten wat ze zelf gezaaid hebben. Ben benieuwd welk merk als eerste aan de alarmbel zal trekken omdat ze het moeilijk krijgen.... Eigenlijk ben ik nog meer benieuwd welke media het aandurft om de gewone consument / de midden klasse te steunen en de merken te confronteren dat de consument hun melkkoe is. Dat de gewone particuliere markt even groot en belangrijk is als hun "belangrijkere" doelgroepen.... Maar dat is ijdele hoop want de grote media groepen bezwijken onder het gelobby van de merken en durven het niet aan het op te nemen voor de "gewone werkmens"

Jos D. 22:08
afbeelding van Jos D.

De consument is altijd de melkkoe. In eender welke sector.

andre123 20:47
afbeelding van andre123

klopt,maar het is(was) wel de autosector die zonodig de consument nog eens extra moest bedriegen met gesjoemel........de gevolgen zijn ze zelf voor verantwoordelijk,maar worden nog altijd op de kap van de consument geschoven.sommigen hun geheugen is wel erg kort blijkbaar.

andre123 20:07
afbeelding van andre123

onlangs nog tijdens een gesprek met een werknemer van de grootste invoerder in be......de particuliere sector is voor ons een onbelangrijk aanvulsel..............en dat terwijl iedereen weet dat de particulier een veel hogere prijs betaald........maar die gaat dan nadien wel massaal lopen van de officiele onderhoudsprijzen.......waar diezelfde invoerder natuurlijk geen last van heeft,maar wel de dealers..hoog tijd dat die sjoemelsector eens goed uitgemest word,ipv te klagen over minder bestellingen.

this 07:51
afbeelding van this

Dat hangt natuurlijk ook sterk af van het merk. De duurdere merken zitten eerder op de zakelijke markt, terwijl de goedkopere wel grotere afhankelijkheid hebben van de particuliere markt.

andre123 20:40
afbeelding van andre123

vandaar de soms verregaande arrogantie van sommige merken en grote dealers tov de partikuliere klant,leg de firma , salaris ea door de belastingbetaler gesponserde wagens aan banden en wat blijft er nog over van die dure merken in be?hoeveel tesla's om maar iets te noemen bollen errond betaald door een partikulier?........wie het kleine niet eert is .................

Spence 03:58
afbeelding van Spence

Er ontbreekt nog een reden: de ongelofelijke arrogantie van enkele fabrikanten en dealers tegenover hun klanten. Wij hebben zowel privé als KMO heel negatieve ervaringen gehad met enkele merken (maar ook goede met andere). Negeren van wettelijke verplichtingen, leugens, dreigementen, ... En dan lees je even later dat dat merk zijn winst verdubbeld heeft, of dat andere merk het uitstekend gedaan heeft. Een consument vergeet dat niet.

Tegelijk werken de pesterijen in en rond de grote steden en het zeer beperkt aanbod aan publieke laadpalen de problematiek verder in de hand: een ICE loopt het risico aan sterk waardeverlies te leiden door nieuwe regelgevingen eens we 2030 naderen en voor een EV is het op gebied van prijzen en techniek eigenlijk nog te vroeg.

Adriaan 11:16
afbeelding van Adriaan

Dit! En mensen voelen ook wel dat er een echte crisis zit aan te komen...

Autofreak 14:26
afbeelding van Autofreak

Koop een stockwagen;direkt leverbaar en een mooie korting.

Consument 18:46
afbeelding van Consument

@AUTOFREAK zeg mij eens waar er stockwagens zijn? Bijna nergens en als je nieuw wil bestellen is het meestal meer dan een jaar wachten....

Mattie 19:28
afbeelding van Mattie

Ik heb het al vele keren gezegd en geschreven, pak die leasingwagens (loonwagens) aan, en de autowereld zou er helemaal anders uit zien. Want dan zouden die grote merken (de dure dus) hier niet zoveel te zeggen hebben.

this 09:47
afbeelding van this

Dat van die voordelige leasingwagens is maar in België zo, in andere landen worden er veel correctere belastingen op gegeven.
En het is nu niet dat België van extreem groot belang is voor die grote autofabrikanten.
Dus de autowereld gaat er niet zo hard van veranderen (tenzij voor de Belgen) als je dat aanpakt.

Wat zouden die grote merken hier trouwens te zeggen hebben? Het lijkt er op dat ze net heel weinig te zeggen hebben, anders zouden de bedrijfswagens niet zo snel richting EV gepushed worden.

andre123 09:57
afbeelding van andre123

inderdaad,maar wie durft te zeggen wat iedereen eigenlijk allang weet...........

Autofreak 08:45
afbeelding van Autofreak

@Consument:Bij OPEL zijn er meer dan 50 wagens in stock met mooie kortingen.Kijk eff op de officiele opelsite en maak je keuze.

andre123 09:59
afbeelding van andre123

mooie kortingen?nog zoiets wat men de mensen al jaaaaren wijsmaakt,de katalogus prijs zo hoog mogelijk zetten om dan korting te geven aan diegenen die het meest van hun toren blazen....puur boerenbedrog

this 10:12
afbeelding van this

Marketing 101, bijna elke sector maakt zich hier schuldig aan.

Mario 13:51
afbeelding van Mario

Ik deed de berekening voor de aankoop van een nieuwe wagen: 19,9% korting vermeld op de offerte maar daar zat de overname van onze wagen in… waar de garage zelf een overnamepremie ontvangt veronderstel ik. Als ik deze er uit haal kom ik op een schamele 2% (die terug te brengen zijn op een actie op de website van het merk). Maar eigenlijk geen idee welk % korting een dealer nu nog kan geven: dus als iemand daar iets van weet: laat maar komen!

John 22:49
afbeelding van John

Mensen betalen nog steeds liever 15 euro incl gratis verzending dan 10 euro + 5 euro verzendkosten. Zelfde met auto's: liever een 'korting' kunnen bekomen dan de werkelijke prijs zonder korting. Psychologie in verkoop is een vak apart.

andre123 14:38
afbeelding van andre123

psychologie?manipulatie zal je bedoelen,werkt helaas al te vaak,maar niet bij iedereen...wie hier de hoogestudeerde psychoog komt uithangen met geleerde woorden praatjes en FANTASTISCHE voorwaarden geraakt niet verder dan de voordeur.laat het merendeel van de mensen maar in sprookjes geloven.nomaals niets meer of minder dan (hooggestudeerd) boerenbedrog.

Consument 11:23
afbeelding van Consument

Het is zoals jullie allen zeggen de autowereld is verziekt. De Loonwagens en autos van kleine zelfstandigen die dankzij een BTW nr fleetkorting krijgen maken alles kapot. Zij kunnen hun autokosten dan nog eens inbrengen als onkosten. Wij de gewone consumenten moeten zwijgenen mee betalen voor die veel betere voorwaarden van de “business” auto’s. Het is ziekelijk maar GEEN enkele media durft het te zeggen. Bang om tegen de auto lobby hun schenen te stampen….. Het is schandalig dat de invoerders dan durven te klagen dat de consument niet meer koopt…. Gisteren nog gehoord dat bij Suzuki een nieuwe motorisatie komt ende prijzen 4000€ stijgen. Das de huidige autowereld….

andre123 14:33
afbeelding van andre123

geen enkele media durft te zeggen?KLOPT,omdat zij mee profiteren en de invoeders te vriend willen houden,en de enkeling die dan toch nu en dan zijn mond opendoet wordt al te vaak verkettert....door hen die meeprofiteren....wie het schoentje past...!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws