Dit verandert in de wegcode op 1 oktober: Verboden parkeren aan laadpaal zonder laden en één middenvak voor auto's (2022)

Laadpaal parkeren zonder opladen

Op 1 oktober 2022 voert België enkele wijzigingen in de wegcode door. Daarbij wordt het (eindelijk) verboden om te parkeren aan een laadpaal zonder laden, moeten speedpedelecs verplicht op het fietspad buiten zone 50 en introduceert de overheid de middenrijbaan waarbij auto's vanuit beide richtingen op één rijstrook moeten. Wacht, wat?!

Met de herfst om de hoek is het weer tijd voor enkele nieuwe regels in het "groot boek der Belgische wegcode". Vanaf 1 oktober gaan er enkele regels in voegen die inspelen op moderne tendensen (EV's en speedpedelecs) en introduceert de overheid een nieuwe soort rijbaan; de middenrijbaan.

Middenrijbaan

Die middenrijbaan is het paradepaardje van Mobiliteitsminister Gilkinet (Ecolo) en moet de veiligheid van zwakke weggebruikers verhogen. Op plaatsen waar er geen fiets- of voetpad is voorzien (of aangelegd kan worden) kunnen steden en gemeenten voortaan een rijweg voorzien bestaande uit drie banen. De uiterste banen zijn voorzien voor zwakke weggebruikers (fietsers, voetgangers), terwijl de middenbaan moet gedeeld worden door gemotoriseerd vervoer. Alleen om ander gemotoriseerd voertuig te kruisen mag er uitgeweken worden naar de zijvakken.

Middenrijbaan

Dat deze nieuwe rijbaan met gedeeld vak voor kruisende vrachtwagens, auto's en motorfietsen niet iedereen kan bekoren werd al snel duidelijk. Zelfs het kenniscentrum voor fietsbeleid Fietsberaad Vlaanderen is geen fan van deze nieuwe rijbaan. Sterker nog, het raadt steden en gemeenten af om het systeem te implementeren. Uit proefstudies in Bornem en Hasselt bleek namelijk dat gemotoriseerde voertuigen net minder hun snelheid aanpassen aan fietsers (door de valse illusie van een "eigen vak" en apart "fietspad") en dat fietsers minder uiterst rechts rijden, al zeker als ze in groep zijn. De vraag voor deze nieuw rijweg komt trouwens vooral vanuit Wallonië waar het een goedkope oplossing is op lange landelijke wegen waar weinig verkeer is. Het aanleggen van fietspaden voor relatief weinig fietsers is dan een kostelijke zaak.

Verboden te parkeren aan laadpaal

Vanaf 1 oktober kunnen EV- en plug-inrijders een vaak gehekelde praktijk wettelijk hard maken. Vanaf dan is het namelijk bij wet verboden om te parkeren op een laadplaats voor elektrische auto's zonder laden. Anders gezegd: vanaf 1 oktober mag je niet meer parkeren op een laadplaats met een auto met enkel verbrandingsmotor... maar evengoed niet met een elektrische auto die niet aan het laden is. Of de wet ook een impact heeft over een elektrische auto die opgeladen is en blijft staan is niet geheel duidelijk.

Speedpedelecs op het fietspad

Met de opkomst van de speedpedelec worden ook de regels in de wegcode daaraan aangepast. Speedpedelecs moeten vanaf 1 oktober gebruikmaken van het met voetgangers gedeelde fietspad op plaatsen waar auto's meer dan 50 km/u mogen en dienen uiteraard hun snelheid aan te passen aan de situatie.

Beurtelings parkeren voor auto's en fietsen

Tenslotte nog een eigenaardige nieuwe regel in de wegcode: het beurtelings parkeren voor auto's en fietsen. Die regel kwam er op vraag van Gents schepen Filip Watteeuw (Groen). Dankzij de aanpassing in de wegcode kunnen steden en gemeenten een beurtelings parkeren bord voor auto's en fietsen installeren. Zo kan een bepaalde "parkeerplaats" overdag ingenomen worden door fietsers en 's avonds gebruikt worden voor auto's.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
andre123 14:56
afbeelding van andre123

verboden te parkeren zonder laden?
de logica zelve,zowel voor ev hybride of bev wagens.
nu nog een degelijke controle en daadwerkelijke boete voor overtreders en na meer dan 10 jaar wordt een vaak voorkomend probleem opgelost.
zoals altijd hinkt de (r)overheid achter.

Yvesw 09:26
afbeelding van Yvesw

Ik zie wel een lastig nadeel aan deze wet (deels ondersteund door de huidige laadpalen in het straatbeeld). Stel ik ga naar het centrum van dorp/ stad/... en besluit er mijn auto in te steken (wegens lage batterijcapaciteit). Onderweg kom ik een kennis van lang vervlogen tijd tegen en we besluiten iets te gaan eten. Gevolg; ik blijf langer dan geanticipeerd weg en mijn auto is derhalve 100% opgeladen en blijft aan de laadpaal "kleven". Volgens de wet ben ik nu een overtreder en dien ik beboet te worden. Toch een beetje knullig, niet?

Het probleem van het laadpaalkleven ligt in mijn ogen niet bij de "laadpaalklevers" maar eerder bij het absolute tekort aan laadpalen in de openbare infrastructuur. Hier in de buurt werd een gigantisch hypermodern sportcentrum neergepoot (zwembad, fitness, brasserie,...) met - hou je vast - 1 laadpaal. Die is steeds hopeloos bezet (door vaak volledig opgeladen plug-ins nota bene, terwijl ik daar sta te piepeloeren met mijn halflege EV). Ben ik kwaad op die laadpaalbezetters? Nee. Ik vind het eerder zonde dat er niet meer laadinfrastructuur neergepoot kon worden.

Deze wet is dus een lapmiddel voor een probleem dat nog niet is opgelost. Staat er per 4 parkeervakken één laadpaal... dan ligt niemand nog wakker van een laadpaalklever. ;-)

andre123 08:57
afbeelding van andre123

uw opmerking is deels terecht,
immers wat gebeurd er wanneer je die lang geleden kennis tegenkomt en je staat geparkeerd met een schijf,of,je hebt aan een paal betaald voor 1 uur,en de tijd is vertstreken......
mijn inziens zijn laadpaalklevers even verwerpelijk als diegenen die parkeert met een bev,
het is puur egoistisch gedrag,net als parkeren op een gehandicaptenplaats trouwens.
ik zal mij ALTIJD verplaatsen en NOOIT gebruikmaken van een plaats wanneer ik niet moet laden.trouwens ,1 paal voor een gigantisch sportcentrum is inderdaad te weinig,hier in de buurt zijn er nog altijd laadpalen/plaatsen genoeg,wanneer ze gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn,ook aan het sportcentrum nog nooit gezien dat alles bezet is(maar wel oneigelijk gebruik)
persoonlijk vind ik heel deze problematiek een schoolvoorbeeld van het egoisme van de huidige samenleving...ikke ike ikke ,helaas.
staat er per 4 parkeervakken 1 laadpaal,dan ligt diegene die niet kan laden wakker van een laadpaalklever,en egoisten niet?deze wet is een lapmiddel voor een probleem dat al meer dan 10 jaar bestaat,en een IKI mentaliteit die steeds erger word.nogmaals HELAAS!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws