Skoda’s topman heeft verklapt dat zelfs de Octavia, een model zo doordeweeks als een boke met kaas, uiteindelijk de elektrische toer op gaat. Er is echter een alternatief voor de behoudsgezinde Skoda-rijder, want de EV komt gewoon nog naast het model met verbrandingsmotor te staan… Voorlopig toch.
Momenteel staat de Enyaq iV moederziel alleen in de uitstootloze catalogus van Skoda — afgezien van zijn Coupé-broertje, maar dat lijkt ons zowat even eenzaam als gezelschap van jezelf. Er zit echter verandering aan te komen, want naast de productieversie van de Vision 7S en een koppel stads-EV’s zit er ook een zuiver elektrische afgeleide van de Octavia in de Tsjechische pijplijn. De deadline voor dat alles is 2026, en CEO Klaus Zellmer geeft alvast een voorsmaakje van wat we mogen verwachten.
Ook als elektrische break
In een interview met het Britse Autocar gaf de Skoda-topman namelijk te kennen dat de Octavia-naam omstreeks 2026 op een zuiver elektrisch model gekleefd zal worden. Verder sprong hij voorzichtig om met details, maar de verwachting is dat de EV op de nieuwe SSP-architectuur zal rollen die Volkswagen tegen 2025 klaar wil hebben. Reken daarin op een rijbereik van zo’n 600 kilometer uit een accu van 89 kWh, al is er toch één aspect dat bij het oude blijft: de elektrische Octavia krijgt waarschijnlijk nog steeds een breakversie. “Never change a winning team,” verklaart de CEO namelijk.
Wat gebeurt er dan met die trouwe verbrandia-Octavia, horen we je al denken. Ook daarin biedt Zellmer troost, want volgens hem zou de huidige generatie een grondige facelift krijgen in 2024. Die zou het model voorzien van het nieuwe Skoda-gezicht zoals getoond op de Vision 7S, en daarna zou hij er zeker nog een paar jaartjes tegenaan kunnen met zijn benzine-, diesel- en hybridemotoren onder de kap. In eerste instantie zou de elektrische Octavia dus Renault Mégane E-Tech-gewijs — of, dichter bij huis, Porsche Macan-gewijs — naast zijn klassieke broertje in de showroom staan, al is het nog maar de vraag wat er met de Octavia gebeurt eens de huidige generatie zijn tijd gehad heeft. Daarover zweeg Zellmer voorlopig in alle talen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 12 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 15 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 18 uur geleden