Peugeot trakteert zijn compactste EV op een technische update, en vooral het rijbereik valt daarin op. Het gaat er namelijk met een dikke 10 procent op vooruit, en dat terwijl de accu even groot blijft. De winst schuilt dan ook voornamelijk in een efficiëntere elektromotor.
Bij Peugeot trokken ze een tweetal weken geleden het doek van de nieuwe e-308, en daar kwam iets heel vreemds naar boven. Zo pronkte de zuiver elektrische variant van de 308 met een aanzienlijk lager verbruik dan zijn nochtans kleinere en lichtere broertje: de e-208. Het verschil lag daar grotendeels aan een efficiëntere elektromotor, en dat zet een mens aan het denken: waarom lepelen ze die dan ook niet in de rest van het gamma?
Nog meer vermogen
Dat is precies wat Peugeot nu doet met de e-208, waardoor die plots pronkt met een groter rijbereik én meer vermogen. De nieuwe elektromotor piekt namelijk op 156 pk en 260 Nm koppel, 20 pk meer dan voorheen en niet verkeerd voor een compact modelletje. Daarnaast zijn de warmtepomp en ecobandjes nog steeds van de partij om het verbruik verder te beperken. Het resultaat is een WLTP-gemiddelde van amper 12 kWh/100 km — nog 0,7 stroompjes minder dan de e-308 hem voordeed — en een actieradius van 400 kilometer. Dat is 38 kilometer meer dan voorheen, en dat terwijl de accucapaciteit van 51 kWh (48,1 kWh bruikbaar) onveranderd blijft.
Dat die accu niet vervangen wordt door het nieuwe exemplaar van 54 kWh, dat we eerder al in de e-308 zagen, is wel enigszins een verrassing. DS stelde zopas namelijk zijn vernieuwde 3-zonder-Crossback voor die het platform van de e-208 deelt, en die krijgt als elektrische E-Tense wél die accu mee. Ook daar was de nieuwe elektromotor trouwens van de partij, wat eveneens bijdroeg tot een knappe stijging in de actieradius… Dus nu er alvast twee van de platformgenoten bijgepunt werden: waar blijven jullie, Opel Corsa-e, Opel Mokka-e en Peugeot e-2008?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 14 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 20 uur geleden