Zij die na Tesla’s prijsverlaging hoopten dat de rest van de elektrische markt snel zou volgen, zijn eraan voor de moeite. Ford heeft de prijs van zijn Mustang Mach-E dan wel wat doen zakken in thuisland VS, maar in Europa zijn ze dat voorlopig niet van plan. Ook Volkswagen en Renault sluiten zich daar trouwens bij aan.
Een paar weken geleden deed Tesla plots iets heel onverwachts, vooral in tijden van inflatie. Terwijl auto’s wereldwijd duurder worden verlaagden zij net de prijzen van hun Model 3 en Model Y, en nog geen klein beetje. Zo was die eerste van de ene dag op de andere maar liefst 8.000 euro goedkoper, terwijl de basisprijs van zijn SUV-broertje 3.000 euro lager kwam te liggen. Daardoor werden de twee nochtans steengoede EV’s plots aanzienlijk goedkoper dan een aantal van hun grootste concurrenten, en dat lijkt ook zo te gaan blijven.
Prijzenoorlog blijft uit
In een gesprek met Automotive News Europe heeft een woordvoerder van Ford Frankrijk namelijk laten vallen dat ze niet van plan zijn om de Europese prijs van de Mustang Mach-E te verlagen. In zijn basisvorm was die voorheen maar net duurder dan een Tesla Model Y, maar sinds de prijswijziging moet je bijna 14.000 euro meer voor de elektrische Ford over hebben. In zijn Amerikaanse thuismarkt ging er wel zo’n 4.500 euro van de prijs af, maar bij ons hoeven we daar volgens Automotive News dus niet op te rekenen. Ford is daarin trouwens niet alleen: ook VW-CEO Oliver Blume en Renault-CEO Luca De Meo gaven al aan dat de prijzen van hun elektrische auto’s gewoon dezelfde zouden blijven.
Het is ook niet helemaal verwonderlijk dat andere constructeurs niet kunnen meegaan in de stunt van Tesla. Volgens de Amerikanen is de reden voor hun prijsverlaging namelijk te zoeken in de opschaling van de productie van de Model 3 en de Model Y, die in combinatie met een normalisiering van de auto-industrie zorgt voor een lagere productiekost per stuk. Daarnaast draait de Duitse Tesla-fabriek nu ook op volle toeren, waardoor de modellen tegenwoordig dichter bij huis gemaakt worden en er minder geld moet worden gespendeerd aan transport tot bij ons. Dat zijn factoren die niet gelden voor andere constructeurs, dus die zouden zichzelf flink in de voet schieten door mee te gaan in een prijzenoorlog.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 4 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden