Ford, Volkswagen en Renault verlagen Europese EV-prijzen niét in navolging van Tesla

Ford Mustang Mach-E 2023

Zij die na Tesla’s prijsverlaging hoopten dat de rest van de elektrische markt snel zou volgen, zijn eraan voor de moeite. Ford heeft de prijs van zijn Mustang Mach-E dan wel wat doen zakken in thuisland VS, maar in Europa zijn ze dat voorlopig niet van plan. Ook Volkswagen en Renault sluiten zich daar trouwens bij aan.

Een paar weken geleden deed Tesla plots iets heel onverwachts, vooral in tijden van inflatie. Terwijl auto’s wereldwijd duurder worden verlaagden zij net de prijzen van hun Model 3 en Model Y, en nog geen klein beetje. Zo was die eerste van de ene dag op de andere maar liefst 8.000 euro goedkoper, terwijl de basisprijs van zijn SUV-broertje 3.000 euro lager kwam te liggen. Daardoor werden de twee nochtans steengoede EV’s plots aanzienlijk goedkoper dan een aantal van hun grootste concurrenten, en dat lijkt ook zo te gaan blijven.

Prijzenoorlog blijft uit

In een gesprek met Automotive News Europe heeft een woordvoerder van Ford Frankrijk namelijk laten vallen dat ze niet van plan zijn om de Europese prijs van de Mustang Mach-E te verlagen. In zijn basisvorm was die voorheen maar net duurder dan een Tesla Model Y, maar sinds de prijswijziging moet je bijna 14.000 euro meer voor de elektrische Ford over hebben. In zijn Amerikaanse thuismarkt ging er wel zo’n 4.500 euro van de prijs af, maar bij ons hoeven we daar volgens Automotive News dus niet op te rekenen. Ford is daarin trouwens niet alleen: ook VW-CEO Oliver Blume en Renault-CEO Luca De Meo gaven al aan dat de prijzen van hun elektrische auto’s gewoon dezelfde zouden blijven.

Ford Mustang Mach-E 2023

Het is ook niet helemaal verwonderlijk dat andere constructeurs niet kunnen meegaan in de stunt van Tesla. Volgens de Amerikanen is de reden voor hun prijsverlaging namelijk te zoeken in de opschaling van de productie van de Model 3 en de Model Y, die in combinatie met een normalisiering van de auto-industrie zorgt voor een lagere productiekost per stuk. Daarnaast draait de Duitse Tesla-fabriek nu ook op volle toeren, waardoor de modellen tegenwoordig dichter bij huis gemaakt worden en er minder geld moet worden gespendeerd aan transport tot bij ons. Dat zijn factoren die niet gelden voor andere constructeurs, dus die zouden zichzelf flink in de voet schieten door mee te gaan in een prijzenoorlog.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
John 09:18
afbeelding van John

Net een artikel gelezen over de winstmarges van elektrische auto's (Q3 2022). De reden waarom Ford niet meedoet is omdat ze 762$ verlies maken per elektrische auto. VW 973$ winst (niet echt bedragen waar je grote kortingen kan op geven). Tesla daarentegen maakt (gemiddeld) 9.574$ winst per voertuig. Op zo'n bedrag kan je wel eens een mooie korting geven, zonder verlies te maken.
Ter vergelijking met Q4 2020 (gemiddelde per auto): VW 3.022$ winst, Ford 2.252$ verlies en Tesla 1.495$ winst per auto
Bron: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-uses-its-pro...
en: https://www.visualcapitalist.com/charted-teslas-unrivaled-profit-margins

this 10:17
afbeelding van this

Interessante informatie!

Uw reactie