Tesla opent eerste V4-superchargers: makkelijker toegankelijk voor niet-Tesla EV’s

Tesla V4 Supercharger Harderwijk 2023

Tesla’s ’Non-Tesla Supercharger Pilot’ lijkt steeds meer uit zijn pilootfase te treden. In Nederland heeft de constructeur namelijk zijn eerste station met nieuwe V4-snelladers geopend. De belangrijkste wijziging: een nieuw design met betere toegankelijkheid voor elektrische auto’s die géén Tesla’s zijn.

Even geleden pakte Tesla uit met een opvallend pilootproject. De Amerikanen stelden namelijk het gros van hun Europese snelladers open voor alle EV’s, ongeacht of die met een Tesla-logo op de front rondreden of niet. Dat klinkt misschien als een daad van solidariteit, maar het katapulteerde Tesla’s Supercharger-netwerk meteen tot het grootste publieke snellaadnetwerk van Europa. En die positie lijken ze niet meteen te gaan afstaan.

Nederland als pionier

In het Nederlandse Harderwijk heeft Tesla namelijk zijn eerste station met nieuwe V4-palen geopend, en die onderscheiden zich vooral van de oude V3-laadpunten op vlak van design. Zo biedt de hogere vorm van de paal plek voor een langere kabel die ook hoger gemonteerd zit. De reden daarvoor is simpel: zo kunnen ook elektrische auto’s waarvan de laadpoort niet linksachter zit, gemakkelijk gebruik maken van een Supercharger… En dat is bij alle Tesla-modellen wel het geval, waardoor deze V4-palen kortom specifiek gericht zijn op niet-Tesla EV’s.

Tesla geeft dat ook letterlijk toe in zijn aankondiging op Twitter — want waar anders — al wacht je best wel nog even voor je met je Kia of Volkswagen richting Harderwijk bliksemt. Om de werking van de nieuwe palen te testen, heeft de constructeur het station voorlopig namelijk enkel toegankelijk gemaakt voor Tesla’s. Daarmee is dit tijdelijk zelfs het enige Supercharger-punt in de wijde omgeving waar je niet met een andere EV terecht kan, want Nederland was destijds het eerste land ter wereld waar de ‘Non-Tesla Supercharger Pilot’ van start ging. Dat verklaart meteen ook waarom de eerste V4-palen daar geplaatst worden, want in thuisland VS zijn de meeste Superchargers nog voorbehouden aan Tesla-rijders.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Frank 12:24
afbeelding van Frank

De V4 heeft nog een mooie update voor niet Tesla's: 1000VDC. Dus ook auto's met 800V techniek profiteren hier van, de laadsnelheid gaat omhoog.

Bert 09:40
afbeelding van Bert

Kleine correctie: de input van de transfo's is 1000 V, maar de output blijft (voorlopig?) beperkt tot 400V en 250 kW. Op dat vlak dus geen verschil met V3 op dit moment.

Yves 12:48
afbeelding van Yves

Hmm ik heb overal gelezen dat het wel degelijk 1000v out is, maar dat het vermogen in een eerste fase nog beperkt is tot 250kw. Trouwens 1000v input lijkt me een bizar getal …
Het zal rap duidelijk zijn als het opengaat voor iedere EV, de eerste 800v zal snel zien wat ie gebruikt, de onboard step up inverter of gewoon 800v

Robin 14:12
afbeelding van Robin

Goed artikel!! Ik las net hetzelfde nieuws op 'want.nl', maar zij verdraaiden de feiten compleet negatief. Dus bedankt om dit nieuws neutraal weer te geven!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws