
Is Europa té ver gegaan in de strenge emissienormen voor voertuigen? Steeds meer (klassieke) automerken voelen de bui hangen en gaan fors tegen de Europese Unie in. Na het heroverwegen van E-Fuels willen Audi en Skoda dat Europa nu ook de strengere EURO 7-norm uitstelt. Skoda dreigt zelfs met een fabriekssluiting.
Even een korte opfrissingskuur: Halfweg 2025 zal Europa de nieuwe uitstootnorm voor voertuigen introduceren, EURO 7. Die EURO 7-norm stelt diesel en benzineauto's gelijk en zegt onder andere dat ze een NOx-uitstoot van maximaal 60 milligram per kilometer voor moeten kunnen leggen. Daarnaast moeten auto's met een EURO 7-motor ook 10 jaar of 200.000 kilometer lang aan die norm kunnen voldoen. Ook nieuw is het feit dat Europa kijkt naar het fijnstof dat wordt veroorzaakt door remmen en banden. Of anders gezegd: de auto met verbrandingsmotor is de facto niet meer leverbaar zonder significante (en dure) veranderingen. Daar knelt volgens Skoda en Audi een serieus schoentje.
Skoda: EURO 7 betekent jobverlies van 3.000 werknemers
Skoda windt er dan ook geen doekjes om, gaat EURO 7 in 2025 in voegen, dan moet het per direct stoppen met de productie van zijn Fabia, Scala en Kamiq. Het resultaat is dat het Tsjechische merk zich daardoor genoodzaakt ziet om een fabriek te sluiten. Volgens Skoda een sociaal bloedbad voor minstens 3.000 werknemers.

Zustermerk Audi zit dan weer met een ander probleem, want hoewel het nog zin heeft om te investeren in Euro 7, is de periode tot 2025 gewoonweg te kort om alle auto's in regelgeving te stellen. Mede door de gigantische line-up van modellen bij het merk met de vier ringen geraakt het simpelweg niet op tijd klaar om alle auto's officieel te laten testen tegen 2025. Skoda en Audi zijn trouwens niet de enige koele minnaars van de EURO 7-norm. Ook Mercedes is niet te spreken over de norm.
Flauwe excuses... maar
Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat Skoda, Audi en Mercedes hier flauwe excuses boven halen. Al komen hun klachten niet volledig uit het niets. Zo heeft de EU ontiegelijk lang gepalaverd over de uiteindelijke normen van EURO 7. Te lang. Waardoor automerken vooraf geen zin hadden om miljarden te investeren in technologieën die misschien niet zouden voldoen aan de norm. Daarenboven zijn constructeurs volop bezig met miljarden te investeren voor de elektrische transitie. Ook nog eens fors investeren in verbrandingsmotoren met een houdbaarheidsdatum (lees: 2035) is dan eigenlijk compleet onzinnig.

Duitsland zorgde echter voor een precedent. Want hoewel de complete ban op verbrandingsmotoren per 2035 in kannen en kruiken was, heeft Duitsland volledig zijn kar gekeerd. Waardoor de EU nu toch overweegt om E-Fuels toe te laten als alternatief na 2035. Automerken proberen nu duidelijk hetzelfde met de EURO 7-norm. EV-merken zoals Tesla, Polestar, MG, Smart, Aiways en BYD stonden er bij en keken er naar...
Recente reacties
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Ik zou altijd de sportstoelen nemen
Door Mathias 1 uur geleden
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Klopt helemaal, maar we konden het niet laten ;-) Zonder is hij dus 32.290 euro (en klinkt hij...
Door Joram 4 uur geleden
Google Maps, Waze of TomTom: Welke navigatie gebruik jij in de auto?
Ik had vroeger altyd een TomTom. Maar de laatste tijd, gebruik ik "Here we go" op mijn mobiel....
Door Max 14 uur geleden
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Niet om te willen muggenziften, maar zo'n uitlaat stond wel niet op het lijstje met must-haves. :-P
Door John 14 uur geleden