Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation

Laden EV europa snelweg autostrade

UPDATE Laadpas blijft nodig voor "tragere" laadpalen
Het Europese Parlement heeft enkele nieuwe regels opgelegd die er voor moeten zorgen dat de transitie naar elektrische rijden weer een stukje vlotter gaat. Zo moeten er tegen eind 2026 fors meer laadstations bij langs de snelweg, moet betalen aan een laadpaal mogelijk zijn met je bankkaart én moeten de laadprijzen duidelijk geafficheerd worden. Eindelijk.

UPDATE (23/08/2023) ONDERAAN TOEGEVOEGD

De elektrische revolutie? Die valt of staat met de laadinfrastructuur rondom. Omdat niet alle landen die memo duidelijk op hun prikbord hebben hangen (we kijken naar jou, België), grijpt de Europese Unie nu in. Via enkele nieuwe wetten moeten landen en aanbieders zich in regel stellen. Te beginnen met - je raadt het nooit - meer laadpalen!

Per 60 km laden = einde range anxiety?

Maar wat is dat nu, meer laadpalen? Awel, Europa wil dat er tegen eind 2026 langs alle autosnelwegen in Europa minstens één openbaar oplaadstation staat per 60 kilometer. Voor elektrische vrachtwagens moet er ook infrastructuur worden voorzien, al is dat elke 120 kilometer en ligt de deadline op 2028 voor de helft van de laadstations.

Laden EV europa snelweg autostrade

Daar stopt Europa's nieuwe beslissing niet, want ook waterstof mag niet uit het oog worden verloren. Tegen 2031 moet er per 200 kilometer snelweg in Europa een laadstation voor waterstof aanwezig zijn.

Eindelijk betalen met bankkaart

Daar stopt het goede nieuws niet, want Europa heeft plannen om de laadinfrastructuur een stuk transparanter te maken. Zo wil het aanbieders verplichten om klanten de mogelijkheid te geven te kunnen betalen via bank- of creditkaart. Daarenboven moeten laadprijzen duidelijk geafficheerd worden. Je weet wel, zoals het al decennialang werkt bij de benzine- en dieselpomp.

Laden EV europa snelweg autostrade

Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal wordt geïnstalleerd of wanneer een bestaande laadpaal wordt gerenoveerd. Verwacht dus niet meteen veranderingen aan die éne laadpaal in je boerendorpje.

Update augustus 2023: Laadpas toch niet volledig afgeschaft

De Europese Unie heeft ondertussen bovenstaande richtlijnen goedgekeurd. Toch zijn er enkele kleine veranderingen aan de plannen. Zo gaan de richtlijnen voor het laadpaalgebruik in vanaf 1 januari 2027 maar hoeven laadpalen die 50 kW of minder leveren niet te voldoen. Daardoor hoeven die (vaak AC-)laadpalen niet te beschikken over een duidelijke geafficheerde prijs en mogen ze exclusief gebruik blijven maken van een laadpas of QR-code.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Mathieu 12:40
afbeelding van Mathieu

"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal wordt geïnstalleerd of wanneer een bestaande laadpaal wordt gerenoveerd. Verwacht dus niet meteen veranderingen aan die éne laadpaal in je boerendorpje."
==> en toch vind ik dat een goede stap voorwaarts :-)

suskewiet 14:59
afbeelding van suskewiet

binnenkort regelmatig in het nieuws :
"vanaf morgen zal er bij de minimumprijs per kWh x centiemen bijkomen"

Adriaan 15:14
afbeelding van Adriaan

Dan wil dat zeggen dat er eindelijk een max tarief is, en dat erover gecommuniceerd wordt. In tegenstelling tot nu, waar je zowat dagelijks andere laadtarieven door je strot krijgt, die prijzen kunnen zonder overdrijven van 0,7 euro naar 0,99 euro gaan, en dat zijn dan sommige trage laadpalen. Ik zou verdomd blij zijn moest hier over een communicatie plaats vinden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws