Hyundai brengt al even zijn grote middenklasser Sonata niet meer aan de man in ons land en voor het eerst in de geschiedenis van het product zijn we daar rouwig om. De opgefriste versie ziet er namelijk heerlijk retro-futuristisch uit!
Het Zuid-Koreaanse Hyundai voert een nieuwe designtaal aan en dat wordt steeds duidelijker. Want het retro-futurisme vindt nu ook zijn weg naar de anders nogal ingetogen vormgegeven Sonata. Die middenklasse sedan (denk Volkswagen Passat) ziet er na zijn facelift plots een stuk hipper uit en krijgt tech à la BMW aan boord.
LED-streep
Hét designkenmerk van Hyundai de komende jaren? Een horizontale doorlopende lichtstreep op de snuit. Toegegeven, ook andere merken spelen daar mee maar geen enkel merk gebruikt het zo uitgesproken als Hyundai. Kijk maar eens naar de kakelversie Kona of naar deze Sonata. Onder de lichtstreep is er op de sedan plaats voor sportief bumperwerk. Het oogt, laat ons eerlijk zijn, lekker futuristisch en wekt de indruk dat het hier over een gloednieuwe generatie gaat. Vergeet echter niet dat de huidige generatie Sonata alweer van 2019 mee gaat.
Dat merk je nét wat harder aan de flank. Waar de zwierige lijnen van het oude Hyundai aansluiting proberen te vinden op het nieuwe hoekigere design. Daarvoor moesten er achteraan serieus wat verbouwingswerken plaatsvinden. Bumper, kofferklep, lichtencluster en zelfs de plaats van het Hyundai-logo werden gewijzigd. Op de N-Line variant is er zelfs plaats voor vier (echte) einddempers!
Curved display
Aan de binnenkant krijgt de opgefriste Sonata een interessante primeur voor Hyundai. Voor het eerst introduceert het merk namelijk een gebogen display bovenop het dashboard waarin twee 12.3-duims schermen vervat zitten. Zonder twijfel zal die schermpraal de komende jaren ook naar Europese modellen komen. Verder oogt de cabine relatief minimalistisch met veel horizontale lijnen om het ruimtegevoel te accentueren.
De opgefriste Sonata zal debuteren op 30 maart tijdens de Zuid-Koreaanse Seoul Mobility Show. Dan zal er ook meer info gegeven worden over de aandrijflijnen onder de kap. Denk aan viercilinders met een vermogen tot 290 pk en optionele vierwielaandrijving. Op een Europese lancering hoef je echter niet te hopen. Zonde?
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 6 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden